Analiza unui fenomen care a contribuit la crearea climatului de teama si angoasa a oamenilor din timpul lui Ceausescu.
In 1982, peste 250 de intelectuali au fost trimisi "in productie" ca muncitori necalificati pentru ca participasera la "Meditatia transcendentala". Din acelasi motiv, au fost scosi din functii demnitari de partid si din administratie. Recent publicat de Editura Humanitas si avand ca autori pe Doina Jela, Catalin Strat si Mihai Albu, volumul "Afacerea Meditatia transcendentala" este o binevenita evocare a unui eveniment putin cunoscut la vremea cand a avut loc. Si nedeplin elucidat pana astazi, desi cei mai multi dintre cei afectati de intamplari inca traiesc. Pentru ca in 1982 nu s-au dat explicatii publice, "afacerea Meditatia transcendentala", cum avea sa fie numita, a avut rasunet doar in zvonistica vremii. IN ABSENTA CADRELOR DE REFERINTA. In 1977, printr-o decizie luata "la cel mai inalt nivel", in Romania au fost desfiintate cele cinci specializari universitare existente in domeniul disciplinelor socio-umaniste, studentii fiind comasati in doua sectii: filozofie-istorie si istorie-filozofie. Pana in 1989, promotia fiecareia dintre ele va fi de cate numai o suta de absolventi. In acest interval, pentru nici unul dintre acestia nu vor mai exista repartitii in cercetare, nici in invatamantul superior. Promotia anului universitar 1981 suporta, integral, o alta anomalie - se blocheaza repartitiile si transferurile in orasele mari ale tarii, tinerii intelectuali fiind trimisi, in general, la tara. Pe plan national, acesta e timpul marilor privatiuni economice. Conform hotararilor de partid luate in acea perioada, locuitorii satelor sunt obligati sa-si cultive gradinile individuale si sa contracteze recolta cu statul. Cel putin la nivelul raportarilor, munca profesorilor, doctorilor sau inginerilor era suplimentata de obligativitatea predarii unor cantitati de produse agricole la preturi mult sub nivelul comercializarii lor. CE VIITOR SE PREGATEA? In Bucuresti, pe-atunci incepuse constructia "circurilor foamei" - megacantinele unde urmau sa manance ("de la cazan") locuitorii unui cartier. Iar absolventii invatamantului superior erau trimisi in "domiciliu obligatoriu" si impusi la "sarcini agricole". Deciziile politice care au generat asemenea realitati au fost putin popularizate in epoca si aproape deloc studiate dupa caderea regimului. Cadrele lor de referinta sunt insa greu de stabilit pentru ca documentele elaborate de grupul decizional din acea vreme sunt inca inaccesibile. Cercetatorul roman nu are acces nici macar la documentele emise de cele mai importante sectii din "epoca Dej" - "organizatoricul" si "propaganda", desi, conform Legii arhivelor in vigoare, termenul pentru punerea lor in circuitul stiintific este de 30 de ani. Accesul la aceste documente a fost si este blocat sub pretext ca nu sunt prelucrate arhivistic. Cum si de ce a fost proiectata "mini-revolutia culturala" din Romania, ce destinatii politice avea "patura intelectualilor", cu ce si cat se inspirase Ceausescu din "revolutia culturala" maoista ori in ce proportie l-au "ghidat" subalternii - raman de aflat.Citește pe Antena3.ro
FIRUL ISTORIEI
|
Cum de s-a putut ca dintr-un episod atat de inocent si exotic sa se ajunga la proportiile dramatice ale unei situatii de criza in aparatul de stat si de partid - iata o intrebare la care cartea recent aparuta la Editura Humanitas - intitulata Afacerea Meditatia transcendentala si semnata de Doina Jela, Catalin Strat si Mihai Albu - incearca sa raspunda. Dincolo de acribia documentara a autorilor, carora, tinand seama de anii trecuti de atunci si de reticenta unora dintre protagonistii episodului, sunt incredintat ca nu le-a fost deloc usor sa reconstituie firul istoriei, dincolo asadar de santierul impresionant al datelor stranse intre copertile ei, cartea de fata atrage atentia prin urmatorul lucru: Este izbitor contrastul dintre natura inofensiva a ceea ce s-a petrecut atunci, in cursul acelor sedinte de relaxare, si rezonanta malefica, de eveniment subversiv si conspirativ, pe care "Meditatia transcendentala" a capatat-o in ochii Securitatii.
Sunt situatii cand bataia aripilor unui fluture poate declansa, la capatul unui sir imprevizibil de cauze, o furtuna de intensitatea unui uragan. "Meditatia transcendentala" a fost o asemenea bataie de aripi: furtuna declansata de ea, de o intensitate represiva invers proportionala cu gravitatea faptelor - caci s-a mers pana la desfiintarea Institutului de Cercetari Pedagogice si Psihologice (ICPP) si pana la demiterea ministrului de atunci al Educatiei si Invatamantului - o asemenea furtuna nu se putea petrece decat in aerul apasator al etuvei ideologice din Bucurestiul de atunci. Adierea unei escapade intelectuale a avut reverberatii apocaliptice.
In concluzie, o carte plina de invataminte in privinta psihologiei pe care o aveau romanii in acea epoca, o epoca in care oamenii puteau fi facuti cu usurinta sa creada in opusul a ceea ce se intampla de fapt.
Sorin Lavric, Editura Humanitas
|
PERICOL MONDIAL
|
Singurele informatii oficiale despre "Meditatia transcendentala" au aparut in revista Pentru patrie in numerele februarie, martie si aprilie 1982. Stilul articolelor aminteste de scenariile proceselor politice staliniste. Revista destinata militarilor prezinta astfel pericolul mondial al "sectei": "Pe planuri inalte, la nivelul conducatorilor Meditatiei Transcendentale, se pretinde ca se urmareste nici mai mult nici mai putin decat pacea mondiala. Si aceasta printr-un guvern mondial format din zece ministri si zece ministere, in fruntea carora se afla Maharishi Mahes Yogi. (..) Cei interesati stiu ei bine ce urmaresc. Dumnealor viseaza dominatia mondiala si printr-un altfel de napalm ori bombe cu neutroni: cele care sa ucida lumina ratiunii. Propovaduitorii sectei se considera cei meniti sa "guverneze intreaga lume". E de ajuns ca 1% din populatia unui oras sa devina membri ai acestei secte, sustin ei, pentru ca intregul oras sa fie guvernat de "Meditatia transcendentala".
|
Destine marcate
AZI. Prof. Univ. Dr. Virgiliu Radulian, fost director al Institutului de Cercetari Pedagogice si Psihologice, desfiintat in 1982 |
Perspectiva autorului
COLECTIE. Doina Jela, autoarea unor cunoscute studii de caz reprezentative pentru istoria recenta si coordonatoare a colectiei
"Procesul comunismului" a
Editurii
Humanitas
|
Jurnalul National: Stimata Doina Jela sunteti cunoscuta ca autoare a unor carti ce descriu cazuri ilustrative ale represiunii in regimul comunist si coordonatoare a colectiei "Procesul comunismului" a Editurii Humanitas. Cu ce motivatie ati abordat "afacerea meditatiei transcendentale"?
Doina: Daca s-ar studia dintr-o perspectiva socio-umana si politologica, relatiile puterii cu societatea de-a lungul celor 47 de ani de comunism in Romania, s-ar observa fara indoiala lucruri interesante. Unul dintre ele este acela ca feed-back-ul dintre cei doi termeni era conflictul. Ideologia comunista nu functioneaza in lipsa dusmanului, de clasa, sau de rasa, care trebuie aneantizat. Cand acest conflict nu exista intr-o forma exemplara, el este inscenat, si avem peste tot marile procese inscenari. Dupa 1964, cand amnistia a desfiintat notiunea de detinut politic, lupta de clasa intra intr-o noua faza. De aici insemnatatea pentru observator, dificultatea de abordare, dar si exemplaritatea fenomenului Meditatia transcendentala.
De ce un fenomen exemplar de vreme ce a fost si inca este putin cunoscut?
Vorbesc despre relatia dintre putere si societate. Comunismul incepe sa moara nu numai prin asfixie economica si ideologica, dar mai ales din lipsa de combustibil. Nu mai hranea nimeni conflictul. si atunci, dintr-un eveniment, un non-eveniment, cum nu se poate mai firesc intr-o lume care tindea spre dezideologizare, convergenta, unde patrundeau informatica, televiziunea prin cablu - "antenili" (in care Ceausescu a intuit, va amintiti, dusmanul lui de moarte) s-a montat un conflict, ultimul, dintre putere si societate, dintre conducatori si condusi. S-a inventat acest conflict, pe care nu l-a intentionat nimeni, nu l-a pus nimeni la cale si nu l-a alimentat nimeni.
Dupa distanta anilor pe care am luat-o fata de regimul comunist, cum apare "afacerea Meditatia transcendentala"?
"Meditatia transcendentala" este fenomenul cel mai caracteristic al ultimei faze a comunismului, acea stare de non-combat, in care puterea si societatea se ignora reciproc, dar tocmai de aceea, fiindca nu mai interrelationeaza, mor lent, amandoua. Suferinta a peste 250 de oameni a fost reala, cele cateva morti si numeroasele imbolnaviri, degradari sociale si civile au fost insa reale. Despre "Meditatia transcendentala" abia de acum ar trebui sa inceapa sa se vorbeasca, in acesti termeni. Toate documentele puse aici la bataie, din arhiva SRI sau din cea a PCR, ca si numeroasele discutii inregistrate de mine si de cei doi colaboratori ai mei, Catalin Strat si Mihai Albu, conduc, ne place sau nu, spre viziunea asta.