x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Radiografia Litoralului, în 2024: Românii vor all inclusive și condiții ca-n Bulgaria sau Grecia

Radiografia Litoralului, în 2024: Românii vor all inclusive și condiții ca-n Bulgaria sau Grecia

de Diana Scarlat    |    17 Sep 2024   •   07:40
Radiografia Litoralului, în 2024: Românii vor all inclusive și condiții ca-n Bulgaria sau Grecia
Sursa foto: Au fost câștigătoare ofertele cu prețuri reduse și servicii complete

Litoralul românesc se împarte între câștigători și perdanți, iar diferența o face raportul calitate-preț. O analiză realizată de hotelieri arată scăderi în ultimii doi ani, la nivelul tuturor unităților de cazare de la malul mării, în timp ce unele agenții de turism au înregistrat creșteri semnificative ale vânzărilor pe litoralul românesc.

Această discrepanță arată că acolo unde au fost oferte bune, românii au ales ceea ce a fost mai avantajos, iar politica de marketing a hotelurilor și a agențiilor de turism a stat la baza creșterii numărului de cereri din partea turiștilor, în timp ce unele unități de cazare care nu și-au adaptat din mers ofertele pentru a atrage turiști au rămas cu un grad de ocupare foarte mic. În vara acestui an, pentru prima oară au scăzut prețurile în vârf de sezon, la unele hoteluri de pe litoral, după ce s-a constatat că nu erau suficiente rezervări pentru iulie și august, iar cei care au aplicat această strategie „last minute” au avut imediat un număr foarte mare de rezervări.

Federația Patronatelor din Turismul Românesc a analizat datele economice din ultimii ani și a constatat că anul trecut numai 1,3 milioane de turiști români și străini au sosit pe litoralul românesc, în scadere cu 1,2% față de anul 2022, conform datelor statistice oficiale, furnizate de Institutul Național de Statistică, pentru Județului Constanța. Datele pentru 2024 încă nu sunt disponibile, dar se pot constata scăderi ale încasărilor, până la finalul lunii august.

FPTR a ajuns la concluzia că de vină ar fi lipsa investiţiilor, a infrastructurii de transport, a unui cadru legislativ clar şi unitar, toate acestea afectând creşterea calităţii şi competitivităţii turismului românesc. Tocmai de aceea, federația a înaintat premierului o propunere de introducere a unui set de măsuri de corelare a cadrului legislativ cu nevoile investitorilor din industria turismului, dar şi cu trendul internaţional în acest domeniu, astfel încât să fie asigurat un flux ascendent de turişti. 

Una dintre ținte este „creșterea sau cel mult menținerea unei balanțe comerciale deficitare pe turism care, conform ultimelor date oficiale de la BNR, în 2023 a avut o scadere de 1,6%, iar în 2024 a avut o scădere de 2,25%, stare generată de măsurile și norme legislative care nu sprijină în totalitate această industrie”, explică reprezentanții patronatului.

Hotelierii au invocat și „imposibilitatea lansării unor oferte turistice competitive, atât în țară, cât și în străinătate, care să nu poată prevedea costurile suplimentare, de regulă foarte mari, pe care turiștii trebuie să le achite peste costul celor 6 tipuri de cazare, pentru serviciile suplimentare de utilizare a plajelor – pentru care cer o refacere în totalitate a legislației privind atribuirea sectoarelor de plajă, către hoteluri și administrația locală.

Se caută hoteluri de 4 și 5 stele

În timp ce scăderile din ultimii doi ani se observă în cifrele economice, pe întregul litoral, agențiile care vând pachete turistice în stațiunile de la malul mării raportează creșteri. Pentru agenția Bibi Touring Touroperator, vânzările pe litoralul românesc au crescut cu 8,5% în acest an, față de 2023, și s-a constatat o creștere a rezervărilor cu 10% pentru hotelurile clasificate superior cu servicii all inclusive. 

„Concluziile sezonului sunt clare, în proporție de peste 95%. Creșterea rezervărilor pentru vacanța de vară în România a fost în medie cu 3,8% la nivel național, față de perioada similară a anului trecut, dar mult mai mare pe litoral, unde creșterea rezervărilor față de vara anului 2023 a fost de 8,5%, cu o durată medie a sejurului de  4,7 nopți, în 4.000 de unități clasificate, însumând 151.720 de locuri de cazare. Prețul mediu de persoană pentru cazare a fost de 1.102 lei/sejur, în creștere cu 10% față de anul trecut. Multe dintre hoteluri au decis să nu mărească tarifele pentru cazare, adaptând costul sejurului în funcție de serviciile de masă oferite. În același timp s-a putut observa o creștere cu 10% a interesului turiștilor pentru hotelurile cu servicii all inclusive, dar și o stagnare sau chiar scădere pentru hotelurile care n-au beneficiat de modernizări în ultimii ani. Cele mai căutate stațiuni pentru lunile de vară au fost Mamaia, Eforie Nord, Neptun-Olimp și Costinești, cu o pondere de peste 60% din totalul rezervărilor”, a transmis Bibi Touring.

Conform analizei făcute de agenție, trendul ascendent pentru vacanțe în România a fost susținut și de voucherele de vacanță a căror valoare în 2023 a fost de aproape 2 miliarde de lei. Analiza arată că s-ar fi înregistrat creșteri mai mari, dacă situația economică ar fi fost mai bună, dar se simt primele semne ale scăderii puterii de cumpărare. 

„A fost complicat, cu luni de creștere a vânzărilor – ianuarie-februarie -, dar și cu scăderi - aprilie - mai - august. Cel mai puternic impact a venit de la scăderea puterii de cumpărare și creșterea bruscă a fiscalității, care au afectat consumatorii, dar și operatorii din turism. Practic, vânzările au înregistrat creșteri modeste, în timp ce cheltuielile au fost mai mari. Doar turismul de incoming a avut o creștere așteptată, pentru că acest segment își revine mai greu după pandemie, deși nu a ajuns încă la nivelul 2018-2019”, mai spun reprezentanții agenției. 

Tarifele rămân aceleași pentru anul viitor

Au început și rezervările pentru litoral 2025, cap de afiș fiind perioadele cu festivaluri și pachetele all inclusive – ceea ce arată că turiștii români aleg litoralul românesc, dar se orientează către oferte similare cu cele din Bulgaria sau Grecia. 

Tarifele pentru sezonul 2025 sunt similare cu cele de anul acesta, pentru că mulți hotelieri au ales să nu mărească prețurile și să lanseze oferte speciale pentru evenimentele la care participă un număr mare de turiști. Pentru aceste pachete, reducerile ajung cu până la -30%, existând deja solicitări și vânzări. Câștigătoare vor fi, în continuare, ofertele cu prețuri reduse, condiții foarte bune de cazare și servicii complete. „Noi hoteluri anunță trecerea la acest sistem de servicii complete, care asigură diversitate și încadrarea într-un buget clar pentru familiile cu copii, explică Adrian Voican, președinte Bibi Group4Travel. 

S-au confirmat predicțiile de anul trecut

Și agenția IRI Travel a avut o creștere de 15% la vânzările de pachete turistice pe litoralul românesc, iar concluzia în urma analizei preferințelor turiștilor este aproximativ aceeași: românii aleg litoralul din România dacă raportul calitate-preț este cel puțin la fel de bun ca în Bulgaria și din ce în ce mai mulți preferă all inclusive. Lucian Bădîrcea, CEO IRI Travel, a explicat, pentru Jurnalul, că printre cele mai importante elemente care au susținut creșterea vânzărilor pe litoralul românesc sunt ofertele speciale și voucherele de vacanță.

Într-o analiză pe care agenția o făcea la finalul sezonului de anul trecut, IRI Travel anunța o creștere tot cu 15% a numărului de rezervări pentru sezonul estival precedent, în special pentru ofertele cu servicii complete, all inclusive, preferate de familiile de români care au copii mici și care alegeau vacanța de vară în Bulgaria, Grecia sau Turcia pentru acest tip de oferte. Modelul a fost preluat de un număr mare de unități de cazare și s-a confirmat analiza agenției.

Investițiile au crescut cererea 

Pentru agenția Eximtur, vânzările pentru destinații din România au crescut în general cu aproximativ 6%, din care cele mai dinamice creșteri s-au înregistrat pentru serviciile oferite corporațiilor - creșterea a fost de 65% - și cele oferite turiștilor străini în România - cu 11% în plus față de 2023. Lucia Morariu, CEO Eximtur, a explicat, pentru Jurnalul, că în privința litoralului românesc s-a înregistrat o creștere mai mică decât în cazul altor destinații, dar este, totuși o creștere, nu scădere. 

„Vânzările pentru litoralul românesc al Mării Negre au crescut cu cca 1%, o creștere mai modestă, în principal din cauza lipsei accesibilității către litoral din zone mai îndepărtate din țară - nu s-au operat zboruri, durata transportului cu trenul din Banat sau Ardeal este prea mare, iar căile rutiere sunt foarte aglomerate. De asemenea, din cauza numărului mare de zboruri charter pentru destinații de litoral din afara țării și a reducerii numărului voucherelor de vacanță acordate”, a explicat Lucia Morariu. 

Pentru această agenție, printre cele mai căutate stațiuni de pe litoral, anul acesta, au fost Mamaia, Eforie Nord, Olimp, Venus, Cap Aurora și Saturn, iar durata medie a sejurului a fost de cinci zile, valoarea medie a sejurului fiind de 1.300 lei - circa 260 de euro de persoană, sub valoarea medie a prețului la nivel de țară, care a fost de 300 de euro. 

Și Eximtur a constatat că turiștii au preferat sejururile cu servicii all inclusive, iar cea mai mare creștere a vânzărilor s-a înregistrat pentru stațiunea Olimp, respectiv de 21 %, datorită investițiilor realizate în modernizarea hotelurilor din această stațiune.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×