Romania a primit din partea conventiei internationale CITES cote extraordinare pentru capturile de sturioni. Acest fapt i-a permis sa devina numarul 1 in lume la exportul de caviar de morun. Ajunsa in top, Romania isi vede amenintata pozitia din cauza problemelor interne: braconajul si masurile legislative aberante.
La nici 10 ani de la aderarea la conventia internationala CITES, Romania a primit din partea specialistilor acestui organism cote extraordinare pentru pescuitul de sturioni, care i-a permis sa devina numarul 1 in lume la exportul de caviar de morun. Ajunsa in top, Romania isi vede amenintata pozitia din cauza problemelor interne: braconajul si masurile legislative aberante. In Delta, sturionii pot fi pescuiti pe doua dintre cele trei brate principale ale Dunarii: Chilia si Sfantu Gheorghe. Amenajarea pentru navigatie, in urma cu mai bine de un secol, a bratului Sulina, a dus la disparitia acestor specii de pe acest canal. De altfel, intre timp, canalul Sulina a devenit principala artera fluviala care leaga Europa Continentala de Marea Neagra, acesta fiind si motivul pentru care pe nici o zona de pe acest brat nu a fost concesionata activitatea de pescuit. In contextul construirii de catre Ucraina pe bratul Chilia a canalului navigabil de mare adancime Dunare - Marea Neagra, cunoscut si sub denumirea de Bistroe, anul trecut s-a constatat ca sturionii nu au mai intrat nici pe acest brat. Zgomotul infernal si activitatea intensa a dragelor care adanceau Chilia a condus la un paradox: din trei brate ale Dunarii, in 2004, sturionii au intrat pentru reproducere numai pe Sfantu Gheorghe. Totusi, in ciuda acestui fapt, numarul lor nu numai ca nu a scazut, ci s-au raportat cresteri de efective. Studiile efectuate anul acesta au aratat ca incetarea lucrarilor la canalul care ameninta sa distruga Delta a dus si la normalizarea migratiei de sturioni pe Chilia.MASURI. In Delta Dunarii, reglementari stricte pentru speciile de sturioni s-au introdus abia in anul 2001 |
Citește pe Antena3.ro
NECUNOSCUTE PENTRU SAVANTI
|
Desi ii studiaza de aproape o suta de ani, oamenii de stiinta romani au inca multe necunoscute in ceea ce priveste sturionii. Principala necunoscuta se refera la migratia si la comportamentul in perioada depunerii icrelor (incluzand comportamentul de a se intoarce acasa, la locul de nastere/reproducere initial) la speciile de sturioni din Dunare. Apoi, o necunoscuta ramane si localizarea in Dunarea inferioara (de pe teritoriul Romaniei) a habitatelor esentiale (pentru depunerea icrelor si iernare) ale speciilor de sturioni din Marea Neagra. Nu se cunosc inca nici comportamentul in primele faze ale vietii speciilor de sturioni din Dunare, dar nici felul in care se face deplasarea in aval a puilor de sturioni din Marea Neagra (incluzand aici si comportamentul de grup). Studiile nu au descifrat nici variatia genetica a sturionilor din Marea Neagra si nici mecanismele care determina dinamica populatiilor speciilor de sturioni din mare. Nici metodica de cercetare nu este pusa la punct in ceea ce priveste modul in care se studiaza comportamentul de grup al puilor de sturioni in timpul diferitelor stadii ale vietii, in fluviu si pe tarmul Marii Negre.
|
NUMARUL 1
|
Din 2001, s-au introdus reglementari stricte pentru speciile de sturioni, intre care sigilii pentru fiecare din exemplarele capturate sau raportari ale capturilor la fiecare 24 de ore. Aceste masuri au determinat conventia CITES sa modifice cota Romaniei. In acelasi timp insa, conventia a decis reducerea cu 50% a cotelor tarilor din bazinul Marii Caspice, intre care Khazahstanul, Azerbaidjanul, Rusia si Iranul, pentru ca aceste state nu au luat nici un fel de masura de monitorizare a sturionilor. Coroborate, cele doua decizii ale CITES au facut ca Romania sa devina liderul mondial al exportatorilor de caviar de morun.
|
NU RATATI!
|
In numarul de maine puteti citi mai multe despre actele normative si masurile aberante luate de autoritati pentru protejarea speciilor de sturioni. Aceste masuri ar putea periclita pozitia de lider a Romaniei la exportul de caviar.
|