x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special S-a calculat cât costă somnul de 10 ani al lui Flutur

S-a calculat cât costă somnul de 10 ani al lui Flutur

de Paul Ciurari     |    26 Ian 2021   •   08:26
S-a calculat cât costă somnul de 10 ani al lui Flutur

Modernizarea Drumului Talienilor, anunțată cu surle și trâmbițe încă din 2010, va ajunge să coste dublu, deși nu s-a finalizat nici măcar un kilometru de drum. Drumul județean care leagă comuna Mălini de județul Neamț rămâne momentan doar pe hârtie, autoritățile județene vor să suplimenteze finanțarea pentru a putea găsi un constructor.


 

Drumul Talienilor a fost construit inițial între anii 1902 – 1914 și făcea parte Domeniile Coroanei. A fost amenajat din ordinul Regelui Carol I, care dorea o legătură strategică între cursurile râurilor Moldova și Bistrița. Cum majoritatea lucrărilor au fost efectuate de constructori italieni, drumul a primit denumirea de Drumul Talienilor. Este același drum descris de Sadoveanu în capodopera Baltagul, motiv pentru care i se mai spune și Drumul Baltagului sau drumul Vitoriei Lipan. Așadar, un drum plin de istorie, care a rămas parcă încremenit în timp.

 

„Părinți”: Flutur și Udrea

 

În 2010, în primul mandat la Consiliul Județean Suceava al lui Gheorghe Flutur, era anunțat că acest drum va fi modernizat prin programul demarat de ministrul Elena Udrea, prin PNDL. Numai că proiectul de modernizare se ridica la circa 47 de milioane de lei cu tot cu TVA, fiind un drum de munte, cu multe dificultăți tehnice, deși are doar 14,6 kilometri. Nu s-a găsit nici un constructor care să se încumete să realizeze lucrarea în întregime, mai ales că sistemul de finanțare era prin credit furnizor. Adică constructorul făcea lucrarea din banii săi și apoi aștepta ca statul să deconteze. S-au cheltuit atunci circa 3,3 milioane de lei, pentru proiectare și câteva lucrări de terasamente. Situația a rămas blocată, iar după plecarea de la CJ Suceava a lui Flutur, proiectul în mare parte a murit. Au mai fost semnate ceva acte adiționale de prelungire a termenelor de execuție și cam atât.

 

În 2016, Gheorghe Flutur începe cel de-al doilea mandat la șefia Consiliului Județean, iar pentru acest drum au fost căutate noi soluții de finanțare. Astfel, în 2017 se depune un proiect pe Programul Național de Dezvoltare locală (PNDL) etapa a II-a, pentru același tronson de drum, cu o valoare similară de circa 47 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, cei de la Consiliul Județean Suceava nu au actualizat proiectul, deși trecuseră 7 ani de la proiectarea inițială.

 

Stadiul fizic al lucrărilor este undeva la 4%, iar odată cu  OUG 114/2018, privind modificarea salariului minim din sectorul construcțiilor, firma care stătea în ”stand by” cu lucrările și Consiliul Județean au decis rezilierea contractului. Sub nici o formă banii nu mai ajungeau pentru realizarea drumului, mai ales că proiectul nu fusese actualizat la depunerea pe PNDL.     

 

În toamna anului trecut, Gheorghe Flutur obține cel de-al treilea mandat de președinte al Consiliului Județean Suceava. Drumul județean 209B, pe care promisese că îl va termina de modernizat încă din 2009 revine în lista de priorități a administrației județene. Într-o postare pe rețelele de socializare, Flutur anunța: „Continuăm seria proiectelor curajoase de dezvoltare a infrastructurii județului Suceava. Vorbim de investiții importante pentru dezvoltarea socio-economică a județul Suceava - în general și a turismului - în special”. În acest sens va cere deliberativului județean aprobarea de fonduri suplimentare pentru acest drum, astfel încât să facă rentabil pentru un constructor acest contract. Deoarece sumele aprobate prin PNDL etapa a II-a nu se pot modifica, Consiliul Județean va trebui să vină cu sume din propriul buget pentru a completa diferențele de preț pentru realizarea celor 14,6 km de drum județean. „Ca urmare a modificărilor legislative referitoare la actualizarea prețurilor la materiale precum și la manoperă, a interpretărilor diferite dintre achizitor și constructor, contractul de proiectare și execuție lucrări a fost reziliat. Pentru a nu pierde finanțarea este necesar a se iniția cât mai urgent posibil o nouă procedură de atribuire a contractului de lucrări. S-a întocmit o estimare cantitativă și valorică a lucrărilor rămase de executat și s-a procedat la actualizarea valorii devizului general, a indicatorilor tehnico-economici și a sumei necesare pentru cofinanțare. Având în vedere cele de mai sus, am inițiat proiectul de hotărâre privind aprobarea devizului general actualizat, a indicatorilor tehnico-economici actualizați și a cheltuielilor de cofinanțare din bugetul Județului Suceava, pentru obiectivul de investiții «Reabilitare DJ 209B, Văleni – Stânişoara – Iesle – limita judeţ Neamţ, km 19+000-33+600, județul Suceava», pentru a fi supus dezbaterii și aprobării plenului Consiliului Județean”, a mai declarat Flutur pe rețeaua de socializare.

 

Cu alte cuvinte, la ședința din 29 ianuarie 2021, se va aproba valoarea totală a proiectului, care după actualizarea devizului general al proiectului și a indicatorilor economici va fi de 106.800.122,37 lei cu tot cu TVA, adică CJ Suceava va suporta o sumă de circa 56,9 milioane de lei cu tot cu TVA. Vorbim de valorile totale ale proiectului, din care se scad lucrările deja executate, dar chiar și așa, Consiliul Județean se va angaja  la o sumă de peste 56,5 milioane de lei.

 

Acum rămâne de văzut dacă se va găsi un constructor care va găsi contractul ca fiind ofertant și să se înscrie la licitație.

 

Din cauza lucrărilor nefăcute la timp, a finanțărilor făcute mai multe pe hârtie și a disputelor de factură politică, s-a ajuns la o dublare a proiectului inițial după un deceniu, fără să fie finalizat drumul. Sau altfel spus, s-a ajuns ca administrația județeană să plătească mai mult doar din contribuția proprie în 2020 decât ar fi costat drumul în 2010.

×
Subiecte în articol: Drumul Talienilor gheorghe flutur