EDITIE DE COLECTIE
Nunta traditionala romaneasca este incarcata de obiceiuri pline de frumusete si simboluri ritualice menite sa aduca tinerei perechi mult doritul plus de bunastare si prosperitate.
STELUTA INDREI
Nunta este considerata o taina ca si nasterea si moartea. Daca nasterea corespunde zorilor vietii si moartea amurgului, nunta este lumina zilei, cea mai limpede pentru fiinta omeneasca, dar si cea mai grea, deoarece omul in floarea varstei participa constient la trecerea celui mai important prag al existentei sale.
Ritual de trecere
Citește pe Antena3.ro
Petreceri inainte de ziua nuntii
Sambata se organizau multiple pregatiri in case diverse. La casa mirelui se adunau prietenii de-o varsta ai mirilor. Dintre ei se alegeau chematorii la nunta, cei care mergeau prin sat cu o plosca impodobita pentru a invita la nunta neamurile si vecinii din partea ginerelui, nasului si miresei. In Transilvania, insotitorii mirelui se numeau âVornici", âGazda", iar insotitoarele miresei se numeau âDruste", in Oltenia acesti tineri se numeau âColtunari" si âColtunarese". Acesti tineri aveau obligatia sa pregateasca mirele, respectiv mireasa pentru nunta, insotindu-i apoi pe tot parcursul evenimentului. La viitorul sot se organiza o petrecere pentru gatitul steagului (Transilvania) sau al bradului (Oltenia, Moldova), la care participau baietii si fetele. Acestia impodobeau o lancie cu naframe ale fetelor, basmale, panglici, ciucuri, clopotei si plante vesnic verzi. Culorile predominante erau rosul (viata, bucuria) si verdele (vitalitatea). In sudul tarii, impodobirea bradului se facea cu panglici, colaci si un clopotel. Bradul a reprezentat dintotdeauna simbolul demnitatii (verticalitatea) si al tineretii. Steagul sau bradul sunt simboluri fundamentale ale nuntii ce vizeaza rolul fecundator al elementului masculin intr-un cuplu, ocrotitoarele intregului ceremonial care erau purtate in fruntea alaiului de o persoana anume - âStegarul" sau âBradasul".Duminica cea mare
Inca de dimineata, mirii paseau in timpul sacru, desprinzand-se de ceea ce au fost pentru a deveni âgospodari". Aceasta perioada de vulnerabilitate insuma o serie de practici ritualice cu functie propitiatoare, menite sa pastreze integritatea fizica si psihica a mirilor si sa asigure viitoarei familii belsug si prunci. In prezenta nasilor se facea imbaiatul ritual pentru curatirea perfecta a trupului inainte de a intra intr-o alta stare. Simultan, baietii asistau la barbieritul ginerelui, iar fetele la pieptanatul miresei. Parul acesteia era impletit in suvite impare, perechea fiind sotul. Florile naturale rosii sau vesnic verzi, banii de argint sau aur, beteala constituiau principalele elemente de podoaba, care se adaugau pieptanaturii ca simbol al fecunditatii. Peste pieptanatura se aseza cununa de forma circulara, pentru ca astfel raul sa nu patrunda prin nici o parte. Alaiul format din mire si vornicii sai impreuna cu lautarii porneau prima data spre casa nasilor pentru a-i lua. Acest drum spre casa miresei era parcurs in mod zgomotos, cu strigaturi, chiuituri, dar era presarat si cu incercari ritualice pentru testarea viitorului sot. La casa acesteia, zestrea era etalata in curte si pe prispa casei. In vazul tuturor, cu emotie si plini de curiozitate, nuntasii asteptau sa fie âscoasa" de catre un vornic mireasa, prezenta de maxima stralucire. Fata se desprindea acum de familie, cerandu-si iertare de la parinti. Dupa âIertaciune", mireasa rupea deasupra capului un colac care era impartit nuntasilor. Alaiul pornea apoi spre biserica pentru cununia religioasa, care era momentul de unire a mirilor in fata lui Dumnezeu. Preotul punea pe capetele lor asa-numitele pirostrii (cununile imparatesti). Mirii ieseau impreuna din biserica si mergeau tinandu-se de o naframa, care se pastra pana la moartea unuia dintre ei, cand se rupea in jumatate pentru a fi pusa in sicriul celui plecat primul. Naframa era semnul de recunoastere pe cealalta lume. Dupa cununie se desfasura âmasa mare", in general, acasa la parintii ginerelui. Era un prilej de veselie si petrecere pigmentat cu diverse obiceiuri dedicate bunastarii si fertilitatii noului cuplu. Un moment foarte important al nuntii era âstrigatul cinstei" (darului). Vornicul, uneori, impreuna cu mirii mergeau la fiecare nuntas care le daruia cate ceva trebuitor in noua gospodarie: unelte, tesaturi pentru casa, animale tinere etc.; mai rar se ofereau bani. La sfarsitul mesei, miresei i se scotea cununa si era âlegata la cap" cu o basma sau ceapsa, semn ca fata intra in randul nevestelor. Apoi se juca mireasa pe bani.Proba virginitatii
In dimineata zilei de luni âse juca rachiul rosu" sau âcamasa" - proba virginitatii fetei. O âstolniceasa" de-a mirelui impreuna cu cativa nuntasi si alti âstolnici" porneau spre soacra mica pentru a-i duce camasa. Pe drum ei fac larma multa, chiuiesc, lautarii canta, iar in mana poarta o sticla cu rachiu rosu, semn ca fata a fost fecioara. Daca nu, rachiul era alb, spre rusinea parintilor fetei, care erau supusi oprobriului satului. Tot in aceasta zi, nuntasii erau chemati la âzama acra", vestita ciorba de potroace. Marti, nasii erau condusi la casa lor, iar tinerii casatoriti urmau sa se integreze in noua lor viata.Costumele populare de sarbatoare
Alaiul de nunta poate fi comparat cu o parada a costumului traditional de ceremonial, deoarece oamenii participau la acest moment festiv al intregii comunitati imbracati in hainele lor de sarbatoare cele mai frumoase. Vestimentatia miresei constituia o varianta spectaculoasa a costumului de sarbatoare specific fiecarei zone. Camasa era frumos brodata, catrinta sau fota mai viu colorata sau tesuta cu fir de aur. Insemnul cel mai important, ce o diferentia de celelalte fete participante la nunta, era cununa de mireasa din flori naturale initial si apoi artificiale. La randul sau, mirele era imbracat in haine noi de sarbatoare, la care se adaugau o batista brodata si o floare (âpeana") plasate la palarie sau pe piept. SUMAR EDITIE DE COLECTIENunta la romani
Cum a zburat puiul de cuc din Casa Regala
Petreceri domnesti
Sarbatoare in tot satul
Idila se nastea la sezatoare
1944: âSe desfac cu viteza inimaginabila..."
Voie buna cu secera si ciocanul in spate
Dumnezeu a cerut oamenilor sa fie perechi
La "Nunta Zamfirei" astazi se joaca altfel
Nunta cu protocol, in Marginimea Sibiului
Pirostriile se pun in Cimitirul Vesel
Nunta in Frumusita
âSa imbatraniti pe aceeasi perna!"
Masa bogata si voie buna
Mireasa de ieri, mireasa de astazi
A fost mai intai sot si apoi a devenit print
Ceremonii cu fite
Virginitatea e o floare pe cale de disparitie
Afacerea "Nunta"