x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Scandal in Ceahlau - Un milion de euro aruncati in drum

Scandal in Ceahlau - Un milion de euro aruncati in drum

de Daniela Dumitrescu    |    Eugen Ciufu    |    30 Aug 2006   •   00:00
Scandal in Ceahlau - Un milion de euro aruncati in drum

Un milion de euro! Atat i-a trebuit primarului comunei Ceahlau, Constantin Schiopu, pentru a distruge un drum comunal. Investitia este reflectata in craterele nou-noute si in amenajarea paraului paralel cu drumul, astfel incat casele satenilor sunt acum inundate la cea mai mica ploaie. Reprezentantii Agentiei SAPARD din Bucuresti ridica din umeri, in timp ce Bruxelles-ul, sesizat de un ONG, a intrat deja pe fir.

Sesizati de Actiunea Civica Directa, prin presedintele acesteia, Cristian Grecu, ne-am deplasat la fata locului, in comuna Ceahlau, pentru a vedea cum arata un drum construit cu 1 milion de euro. Te uiti si te crucesti. Cratere de lungimi considerabile, alunecari de pamant in mijlocul drumului, ca urmare a inexistentei unor ziduri de sustinere, rigole inexistente sau astupate, portiuni de drum ingustat si tot felul de astfel de probleme specifice unor drumuri de tara, construite parca in secolul trecut. Cu toate acestea, vorbim despre un drum nou-nout! Primarul, artizan al afacerii, ne spune ca drumul este foarte bun. Cu alte cuvinte, ne minte in fata. Recunoaste totusi ca ar fi ceva mici probleme, dar ca de vina ar fi calamitatile! Mai mult, fondurile au fost insuficiente, vina apartinand SAPARD-ului! Ei, ar mai fi si cateva erori de proiectare, la care se adauga si contractele (dubioase, am zice noi) cu diferite firme de constructii. Cerem contractul si alte acte relevante pentru afacere. Ca si in alte cazuri, ne spune ca nu are acte, acestea fiind ridicate de autoritati. Apropo de autoritati, "aia de la DNA habar n-au despre ce este vorba". La fel si cei de la Politie. Recunoaste ca este cercetat, dar nu pare a fi deranjat prea tare. Nu ar fi nici prima data si nici ultima. In final, ne spune ca drumul va arata bec pana la receptia finala, "fiindca zilele astea vin utilajele sa reasfalteze tot drumul". Ca-n poveste, zicem noi. Adica, in zece zile utilajele vor face ce nu s-a reusit in doi ani. De fapt, primarul ar putea sa aiba dreptate si drumul sa fie "vopsit" pentru "aia de la Bucuresti" si sa-i pacaleasca din nou. Cu conditia sa nu ploua...

DRUMUL CA O CARARE. Plecand din buza "drumului nou", printre hartoapele SAPARD, ajungem in satul Paraul Mare. Localnicii, vazand masina cu numar de Bucuresti, ne opresc sa-si spuna oful. "Domnu’ inginer, ce ne-ati facut cu drumul asesta, ca num’ rau ne-ati facut!", ne iese in cale tanti Varvara. "Dupa ce ca-i numa’ gropi, l-ati ingustat de ne indunda la cea mai mica ploicica. Veniti sa vorbiti cu Ana, ca-i vadana, vai di capu’ iei, si-i singura de nu poate sa-si scoata apa din curte", se plange tanti Varvara. Tanti Ana nu-i acasa, dar ne intalnim cu dansa pe drum. Dupa ce-i povesteste tanti Varvara, cum ca suntem de la Bucuresti si ca ne interesam de starea drumului, tanti Ana incepe sa planga mocnit. "Dati-mi, dom’ inspector, si mie un tub dinasela de canalizare, ca l-oi pune io cu oamenii satului, pe sub drum ca sa nu-mi mai vie apa-n curte. Ca i-am cerut domnului inginer de s-a ocupat de drum si, cand i-am zis ca vine apa peste mine cand ploua, mi-a zis ca suntem la mila Domnului. Radea de mine", povesteste plangand tanti Ana.

CU LACRIMI IN OCHI. Oamenii locului se plang ca la fiecare ploaie paraul se revarsa in curti

"NE-A NENOROCIT". Ne explica faptul ca "domnii care au facut in ras drumul au ingustat albia parului, de ne-a nenorocit". Ii spunem ca nu suntem nici ingineri, nici inspectori, ci ziaristi. "Atunci, anuntati la Bucuresti sa vina sa vada ce s-a facut aici la noi, ca au venit, ne-au promis ca or sa se ia masuri, da’ nu s-a intamplat nimica", ne roaga femeile. Le promitem ca o sa scriem, fara a le spune ca, din proprie experienta, ne temem ca din nou cainii or sa latre, iar caravana o sa treaca... Deja tot satul stia ca a venit cineva de la Bucuresti si lumea se adunase pe marginea drumului, strigandu-si pasul. La cateva zile dupa ce am parasit Ceahlaul, din comuna am primit semnale cum ca marea operatiune "Spoiala" a inceput. Utilaje cum nu mai vazusera oamenii vreodata pe-acolo incercau sa cosmetizeze de zor investitia SAPARD. Nu stim ce-a iesit, dar cu siguranta o sa aflam in urma investigatiilor Bruxellesului...

"MICI NEREGULI". Reprezentantii SAPARD, pusi in fruntea unor directii care suna pompos - Antifrauda, Control tehnic - , spun ca drumul de la Ceahlau face un milion de euro. Ca este cat se poate de bun, ca arata mult mai rau cand era numai noroi, ca nu are denivelari majore, ca e cu plombari imediat dupa perioada de garantie. Concluzia ar fi ca merge s-asa. O investitie de un milion de euro, fonduri europene, a fost inghitita de o fasie de asfalt care crapa pe zi ce trece sub rotile masinilor, dar sigur, un drum nou, abia finalizat, poate fi reparat oricand in Romania. Termenul de referinta al celor care fac controale este noroiul de dinaintea asfaltarii. De vina pentru "micile nereguli" observate in teren ar fi traficul intens al masinilor de mare tonaj, care transporta busteni si temperatura scazuta din sezonul rece, care degradeaza asfaltul. "Daca erau probleme la constructia drumului de la Ceahlau, apareau denivelari majore, or asa ceva nu exista", ne-a declarat Marian Radulescu, sef Serviciu Control Tehnic Agentia SAPARD.

NOROIUL DE ODINIOARA. Ii spunem ca am fost la fata locului si ca, daca vrea, ii aratam fotografii. Ridica din umeri. Discutam cu domnul Radulescu despre marile realizari din Ceahlau ca si cand am fi vazut drumuri diferite sau situatia pe care ne-o prezinta s-ar fi schimbat, ca la un meci de fotbal, de la un minut la altul. Dupa ce s-a laudat ca drumul, pe care-l verificase si el la fata locului doar cu cateva zile in urma, nu are nici un cusur, ca are un set de poze care dovedesc asta (dar nu ni le arata), directorul de la controlul tehnic ne-a marturisit ca ar fi ceva in neregula. Asta, dupa ce ne-a asigurat ca noroiul de odinioara nu se compara cu gaurile din drumul de un milion de euro. "Ar fi o problema cu tratamentul dublu bituminos, care a fost aplicat intr-o perioada nefavorabila. Normativul prevedea ca acesta sa fie aplicat in perioada mai-septembrie, dar a fost facut mult mai tarziu, ceea ce a daunat asfaltului. Dar asta se poate reface. Nu e grav."

VINOVATUL: DRUMUL DE MUNTE. In sustinerea directorului Radulescu vine si directoarea Costea de la Directia de Control si Antifrauda, care ne spune cat de greu a fost sa gaseasca o firma care sa contracteze aceasta lucrare. Si asta pentru ca initial nimeni nu s-a prezentat la licitatie. O dovada in plus de mandrie: pe langa faptul ca nu suntem in stare sa construim un drum cu bani care vin din fondurile europene pe tava, nici la munca nu ne prea trage ata. Motivul: "drumul este unul cu probleme, adica este un drum de munte". "Faptul ca firma care a lucrat la asfaltarea drumului din Ceahlau a turnat tratamentul dublu bituminos in afara termenului are o explicatie: lucrarea trebuia receptionata si daca asteptau momentul propice efectuarii acestui tratament insemna sa iasa din termen si sa astepte anul urmator". Cu alte cuvinte, decat sa intarziem predarea lucrarii, mai bine o facem prost, dar la timp.

ALBIE INGUSTATA. Era nevoie de fonduri SAPARD pentru ca satenii din Paraul Mare sa fie inundati

APARARI DE MALURI CU INUNDATII. L-am intrebat pe directorul Radulescu de ce firma care a construit drumul a facut lucrari de ingustare a albiei raului. Si asta pentru ca, la momentul deplasarii noastre in zona, oamenii locului se plangeau ca la fiecare ploaie abundenta raul se umfla, iese din mal, inunda pretiosul drum de un milion de euro, ba mai mult, le inunda casele. Domnul Radulescu a gasit, fireste, o explicatie tehnica si pentru aceasta problema: "Acolo nu a fost ingustata albia raului, ci au fost facute lucrari de aparari de maluri. Au fost puse ziduri de sprijin din beton armat, cutii cu plasa de sarma umplute cu piatra pentru a apara malul impotriva eroziunii. Sunt sigur ca proiectantul a calculat ca diferenta de albie sa poata sa preia debitul de apa". In final, directorul Radulescu admite ca, desi "drumul nu prezinta nereguli majore", asa cum declara anterior, "i-am pus in vedere constructorului sa refaca integral tratamentul bituminos pana la 15 septembrie, pe toata suprafata de 4 kilometri, pe cheltuiala lui. Altfel ii vom retrage fondurile alocate constructiei drumului".

FONDURI RETRASE TEORETIC. Directoarea Costea ne-a lamurit si cum pot fi retrase fodurile SAPARD de la firma care nu si-a indeplinit obligatiile contractuale: "Pai, nu prea putem sa le retragem fondurile.

Ar fi trei proceduri: una - beneficiarul consimte si plateste, ceea ce, va dati seama, n-o sa se intample niciodata; a doua - se retin banii in transe de la bugetul local, da va dati seama ca un milion de euro inseamna de zece ori bugetul local, deci este imposibil - si a treia: chemam ANAF-ul sa inceapa procedura de executare silita, da’ executare silita pe ce? Interesul nostru este ca totusi comunitatea sa beneficieze de aceste fonduri".

I-am intrebat pe domnii directori daca au cunostinta de faptul ca acest caz este anchetat de OLAF si ca primarul comunei Ceahlau are cateva dosare la Politie. "Da si noi am primit sesizari de peste tot. Inclusiv de la Comisia Europeana. Nu vi le putem arata, dar va spunem ce scrie in ele. Comisia Europeana ne sesizeaza faptul ca sunt niste nereguli la acest drum si ne roaga sa le verificam. Ceea ce am si facut. In raportul de control pe care-l vom scrie in zilele ce urmeaza vom spune exact ce v-am spus si dumneavoastra. Dar nu vi-l putem pune la dispozitie decat cu acordul domnului Gherghelas, directorul SAPARD. Cat despre domnul primar, a venit la SAPARD inainte de a merge noi in control in zona sa ne spuna ca DNA i-a dat NUP pe dosare".

"NU E GRAV"
"Daca erau probleme la constructia drumului de la Ceahlau, apareau denivelari majore, or, asa ceva nu exista. Ar fi o problema cu tratamentul dublu bituminos, care a fost aplicat intr-o perioada nefavorabila. Dar asta se poate reface. Nu e grav" - Marian Radulescu, sef Serviciu Control Tehnic Agentia SAPARD

FRAPANT
"Pregatim in prezent o evaluare a informatiilor furnizate (...), evaluare care va fi necesara demararii procedurilor legale de demarare a anchetei. Probele foto sunt convingatoare si constituie un impact frapant al starii drumului in chestiune" - Damian D’Arcy, Oficiul European Antifrauda, intr-un e-mail adresat ONG-ului Actiunea Civica Directa

ANCHETA OLAF
Reprezentanti ai Oficiului European Antifrauda (OLAF) se intereseaza in prezent de toate datele si informatiile care ar putea face obiectul unui dosar de ancheta instrumentat de institutia mai sus mentionata. In urma nenumaratelor sesizari si a documentelor trimise de Cristian Grecu de la Fundatia ACID, OLAF a raspuns pozitiv demararii unei investigatii in Ceahlau, investigatie care sa identifice cauzele care au dus la starea deplorabila in care se afla drumul cu pricina. De asemenea, OLAF isi propune sa cerceteze daca inundatiile din zona au determinat deteriorarea drumului si daca autoritatile locale au solicitat fonduri europene suplimentare pentru rezolvarea acestei probleme. Pentru demararea cercetarilor, OLAF se intereseaza daca Ministerul Administratiei si Internelor a monitorizat aceasta situatie pana-n prezent. "Pregatim in prezent o evaluare a informatiilor furnizate prin e-mail si pe suport CD, evaluare care va fi necesara demararii procedurilor legale de deschidere a cazului. Probele foto sunt convingatoare si constituie un impact frapant al starii drumului in chestiune", precizeaza Damian D’Arcy de la Oficiul European Antifrauda, intr-un mail adresat lui Cristian Grecu in mai anul curent.

POLITIA-I PE DRUM
Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR) ne-a comunicat faptul ca afacerea SAPARD din Ceahlau "face obiectul unei cauze penale aflate in instrumentarea autoritatilor judiciare", fapt pentru care aceste "informatii sunt exceptate de la liberul acces". Cu toate acestea, informatiile despre dosar le aflam din alta parte, adica tot de la IGPR, numai ca ele sunt datate din 5 octombrie 2005, dintr-un Buletin informativ, din care aflam urmatoarele: "La data de 04.08.2005 (...) ne-am sesizat din oficiu cu privire la faptul ca S. Constantin, primarul comunei Ceahlau, judetul Neamt, a comis o serie de ilegalitati cu ocazia incheierii si derularii unui contract de executie a drumului comunal, in punctul numit Paraul Mare, in valoare de circa 1 milion de euro, finantat din fonduri SAPARD, constatand ca: licitatia a fost castigata de catre o societate comerciala din Galati, iar ulterior lucrarea a fost incredintata unei societati din Onesti, judetul Bacau; A fost achitata contravaloarea integrala a lucrarii, desi aceasta nu a fost executata in totalitate (nu s-au executat gabioane pe malurile paraului, drumul nu a fost asfaltat conform proiectului, nu s-au pus pavele pe santuri). In prezent, pentru terminarea lucrarii a fost angajata o alta societate, careia urmeaza sa-i fie executata plata in contrapartida cu material lemnos", preciza IGPR in comunicatul de anul trecut.
×