Un milion de euro! Atat i-a trebuit primarului comunei Ceahlau, Constantin Schiopu, pentru a distruge un drum comunal. Investitia este reflectata in craterele nou-noute si in amenajarea paraului paralel cu drumul, astfel incat casele satenilor sunt acum inundate la cea mai mica ploaie. Reprezentantii Agentiei SAPARD din Bucuresti ridica din umeri, in timp ce Bruxelles-ul, sesizat de un ONG, a intrat deja pe fir.
Sesizati de Actiunea Civica Directa, prin presedintele acesteia, Cristian Grecu, ne-am deplasat la fata locului, in comuna Ceahlau, pentru a vedea cum arata un drum construit cu 1 milion de euro. Te uiti si te crucesti. Cratere de lungimi considerabile, alunecari de pamant in mijlocul drumului, ca urmare a inexistentei unor ziduri de sustinere, rigole inexistente sau astupate, portiuni de drum ingustat si tot felul de astfel de probleme specifice unor drumuri de tara, construite parca in secolul trecut. Cu toate acestea, vorbim despre un drum nou-nout! Primarul, artizan al afacerii, ne spune ca drumul este foarte bun. Cu alte cuvinte, ne minte in fata. Recunoaste totusi ca ar fi ceva mici probleme, dar ca de vina ar fi calamitatile! Mai mult, fondurile au fost insuficiente, vina apartinand SAPARD-ului! Ei, ar mai fi si cateva erori de proiectare, la care se adauga si contractele (dubioase, am zice noi) cu diferite firme de constructii. Cerem contractul si alte acte relevante pentru afacere. Ca si in alte cazuri, ne spune ca nu are acte, acestea fiind ridicate de autoritati. Apropo de autoritati, "aia de la DNA habar n-au despre ce este vorba". La fel si cei de la Politie. Recunoaste ca este cercetat, dar nu pare a fi deranjat prea tare. Nu ar fi nici prima data si nici ultima. In final, ne spune ca drumul va arata bec pana la receptia finala, "fiindca zilele astea vin utilajele sa reasfalteze tot drumul". Ca-n poveste, zicem noi. Adica, in zece zile utilajele vor face ce nu s-a reusit in doi ani. De fapt, primarul ar putea sa aiba dreptate si drumul sa fie "vopsit" pentru "aia de la Bucuresti" si sa-i pacaleasca din nou. Cu conditia sa nu ploua... DRUMUL CA O CARARE. Plecand din buza "drumului nou", printre hartoapele SAPARD, ajungem in satul Paraul Mare. Localnicii, vazand masina cu numar de Bucuresti, ne opresc sa-si spuna oful. "Domnuâ inginer, ce ne-ati facut cu drumul asesta, ca numâ rau ne-ati facut!", ne iese in cale tanti Varvara. "Dupa ce ca-i numaâ gropi, l-ati ingustat de ne indunda la cea mai mica ploicica. Veniti sa vorbiti cu Ana, ca-i vadana, vai di capuâ iei, si-i singura de nu poate sa-si scoata apa din curte", se plange tanti Varvara. Tanti Ana nu-i acasa, dar ne intalnim cu dansa pe drum. Dupa ce-i povesteste tanti Varvara, cum ca suntem de la Bucuresti si ca ne interesam de starea drumului, tanti Ana incepe sa planga mocnit. "Dati-mi, domâ inspector, si mie un tub dinasela de canalizare, ca l-oi pune io cu oamenii satului, pe sub drum ca sa nu-mi mai vie apa-n curte. Ca i-am cerut domnului inginer de s-a ocupat de drum si, cand i-am zis ca vine apa peste mine cand ploua, mi-a zis ca suntem la mila Domnului. Radea de mine", povesteste plangand tanti Ana. CU LACRIMI IN OCHI. Oamenii locului se plang ca la fiecare ploaie paraul se revarsa in curti |
Citește pe Antena3.ro
ALBIE INGUSTATA. Era nevoie de fonduri SAPARD pentru ca satenii din Paraul Mare sa fie inundati |
"Daca erau probleme la constructia drumului de la Ceahlau, apareau denivelari majore, or, asa ceva nu exista. Ar fi o problema cu tratamentul dublu bituminos, care a fost aplicat intr-o perioada nefavorabila. Dar asta se poate reface. Nu e grav" - Marian Radulescu, sef Serviciu Control Tehnic Agentia SAPARD FRAPANT
"Pregatim in prezent o evaluare a informatiilor furnizate (...), evaluare care va fi necesara demararii procedurilor legale de demarare a anchetei. Probele foto sunt convingatoare si constituie un impact frapant al starii drumului in chestiune" - Damian DâArcy, Oficiul European Antifrauda, intr-un e-mail adresat ONG-ului Actiunea Civica Directa
ANCHETA OLAF
|
Reprezentanti ai Oficiului European Antifrauda (OLAF) se intereseaza in prezent de toate datele si informatiile care ar putea face obiectul unui dosar de ancheta instrumentat de institutia mai sus mentionata. In urma nenumaratelor sesizari si a documentelor trimise de Cristian Grecu de la Fundatia ACID, OLAF a raspuns pozitiv demararii unei investigatii in Ceahlau, investigatie care sa identifice cauzele care au dus la starea deplorabila in care se afla drumul cu pricina. De asemenea, OLAF isi propune sa cerceteze daca inundatiile din zona au determinat deteriorarea drumului si daca autoritatile locale au solicitat fonduri europene suplimentare pentru rezolvarea acestei probleme. Pentru demararea cercetarilor, OLAF se intereseaza daca Ministerul Administratiei si Internelor a monitorizat aceasta situatie pana-n prezent. "Pregatim in prezent
o evaluare a informatiilor furnizate prin e-mail si pe suport CD, evaluare care va fi necesara demararii procedurilor legale de deschidere a cazului. Probele foto sunt convingatoare si constituie un impact frapant al starii drumului in chestiune", precizeaza Damian DâArcy de la Oficiul European Antifrauda, intr-un mail adresat lui Cristian Grecu in mai anul curent.
|
POLITIA-I PE DRUM
|
Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR) ne-a comunicat faptul ca afacerea SAPARD din Ceahlau "face obiectul unei cauze penale aflate in instrumentarea autoritatilor judiciare", fapt pentru care aceste "informatii sunt exceptate de la liberul acces". Cu toate acestea, informatiile despre dosar le aflam din alta parte, adica tot de la IGPR, numai ca ele sunt datate din 5 octombrie 2005, dintr-un Buletin informativ, din care aflam urmatoarele: "La data de 04.08.2005 (...) ne-am sesizat din oficiu cu privire la faptul ca S. Constantin, primarul comunei Ceahlau, judetul Neamt, a comis o serie de ilegalitati cu ocazia incheierii si derularii unui contract de executie a drumului comunal, in punctul numit Paraul Mare,
in valoare de circa 1 milion de euro, finantat din fonduri SAPARD, constatand ca: licitatia a fost castigata de catre o societate comerciala din Galati, iar ulterior lucrarea a fost incredintata unei societati din Onesti, judetul Bacau; A fost achitata contravaloarea integrala a lucrarii, desi aceasta nu a fost executata in totalitate
(nu s-au executat gabioane pe malurile paraului, drumul nu a fost asfaltat conform proiectului, nu s-au pus pavele pe santuri). In prezent, pentru terminarea lucrarii a fost angajata o alta societate, careia urmeaza sa-i fie executata plata in contrapartida cu material lemnos", preciza IGPR in comunicatul
de anul trecut.
|