x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Se şterg urmele pentru Elena Udrea

Se şterg urmele pentru Elena Udrea

de Vali Blanaru    |    03 Aug 2009   •   00:00
Se şterg urmele pentru Elena Udrea

Institutul Cultural Român (ICR) a modificat, pe muteşte şi fără nici o explicaţie publică, de pe propriul site datele despre tirajul suplimentului dedicat României de Le Figaro, comandat împreună cu Ministerul Turismului (MT). După ce până la dezvăluirile Jurnalului Naţional tirajul Figaroscope era de 350.000 de exemplare, pentru că datele ICR nu "băteau" cu acelea ale MT, s-au ras din tastatură aproape 150.000 de copii.



Institutul Cultural Român a modificat pe şest datele referitoare la tirajul suplimentului Figaroscope dedicat României, după dezvălurile publicate de Jurnalul Naţional. În urmă cu o lună, ICR trimitea presei un comunicat prin care anunţa apariţia Figaroscope şi difuzarea acestuia într-un tiraj de 350.000 de exemplare. După articolul din Jurnalul, tirajul a devenit subit 209.124 plus 10.000 de exemplare furnizate gratuit ICR. Datele despre tirajul de 350.000 au dispărut de pe site-ul ICR ca şi când nu ar fi fost vreodată afişate acolo.

În ediţia de joi 30 iunie a ziarului publicam articolul "Udrea, contract vicios la Paris", în care arătam că datele despre tirajul su­plimentului publicitar dedicat României se bat cap în cap în funcţie de instituţia care le fur­ni­zează.

Cotidianul francez Le Figaro a câştigat, la 3 noiembrie 2008, 30.000 de euro de la Institutul Cultural Român (ICR), prin programul de finanţare Publishing Romania derulat de Centrul Naţional al Cărţii, pentru publicarea în 2009 a unui supliment cultural Figaroscope dedicat României. Ministerul Turismului a intrat şi el în joc încheind la 10 iunie un contract de 15.000 de euro cu Figaro Media pentru apariţia aceluiaşi supliment dedicat României.
Suplimentul a apărut deja la 17 iunie sub titlul "Bucureşti şi alte minuni româneşti".

În contractul publicat pe site-ul Ministerului Turismului nu se precizează care este tirajul respectivului supliment. Adrian Radu, şef de birou la Oficiul de Turism al României la Paris, ne-a declarat că tirajul a fost de 199.000 de exemplare, "plus câteva zeci de mii de exemplare date oficiului şi Institutului Cultural Român". Această declaraţie este în contradicţie cu cele făcute de reprezentanţii Institutului Cultural Român.  

ICR a vehiculat prin comunicat de presă dat publicităţii la 26 iunie un tiraj de 350.000 de exemplare. Miercurea trecută, Magda Cârneci, directoarea ICR de la Paris, ne-a declarat că ICR Paris a primit 5.000 de exemplare suplimentare din Figaroscope şi tot atâtea au ajuns la Oficiul de Turism.


REPLICA ICR
În urma materialului nostru am primit un drept la replică din partea ICR.
"Spre corecta dumneavoastră informare şi în virtutea dreptului la rectificare şi replică, vă rugăm să publicaţi următoarele precizări:
publicarea suplimentului Figaroscope a fost susţinută prin programul Pu­blishing Romania, un program de finanţare al ICR destinat promovării în mass-media internaţionale a culturii şi civilizaţiei româneşti.

De­ciziile de finanţare şi sumele alocate sunt sta­bilite de jurii independente. Conform contractului încheiat cu societatea Fi­ga­roMedias în urma deciziei juriului, tirajul su­pli­mentului distribuit împreună cu ziarul Le Figaro a fost de 209.124 de exemplare, la care s-a adăugat un număr de 10.000 de exemplare puse gratuit la dispoziţia ICR şi a Oficiului Ro­mân pentru Turism de la Paris.

Editorul Socprese Le Figaro a ob­ţinut din partea ICR, în urma jurizării  din data de 3 noiembrie 2008, o fi­nan­ţa­re de 30.000 de euro (adică aproximativ 7 euro­cenţi per exemplar), dintr-un buget total de 72.000 de euro alocat proiectului. Diferenţa până la suma totală a fost acoperită de editor din alte surse", spune dreptul la replică transmis de ICR.


COMUNICAT FĂCUT DISPĂRUT
Dreptul la replică a fost postat şi pe site-ul ICR de unde a dispărut orice dată despre tirajul de 350.000 de exemplare. "România se afi­şea­ză cu toate culorile sale estivale în paginile unui supliment spe­cial al săptămânalului Fi­ga­ro­scope vândut în circa 350.000 de exemplare. (...)

Pe lângă exemplarele difuzate împreună cu Figaroscope (sic!), alte zeci de mii de copii ale suplimentului au fost puse la dispoziţia ICR şi a Oficiului Român al Turismului  pentru promo­va­rea imaginii României în Franţa", spunea co­mu­nicatul ICR de la 26 iunie, care se află încă pe site-ul agenţiei de ştiri Mediafax. Rezultă o di­fe­renţă de 150.000 de exemplare pe care ICR a găsit de cuviinţă să o modifice printr-un drept la replică!!!

Până la închiderea ediţiei, Ministerul Turismului, care a plătit 15.000 de euro pentru supliment, nu a răspuns solicitărilor noastre de a face public tirajul Figaroscope.

5098-98388-13.jpg
Pe site-ul ICR, Figaroscope a avut 350.000 tiraj până la apariţia materialului din Jurnalul Naţional (click pentru a mari imaginea)

×
Subiecte în articol: special contract figaro