Un dialog in care partenerii, pornind de la rezultatele unui sondaj, ajung la intrebarea: Oare cum vom sarbatori Invierea Domnului peste 30 de ani, cand vom fi de mult europeni cu acte? poate fi inceputul unui raspuns esential.
DEZBATERE
Un dialog in care partenerii, pornind de la rezultatele unui
sondaj, ajung la intrebarea: Oare cum vom sarbatori Invierea Domnului peste 30 de ani, cand vom fi de mult europeni cu acte? poate fi inceputul unui raspuns esential.
Suntem un popor crestin, dar nu suntem nici pe departe singurul. Asadar, ce ne deosebeste de ceilalti, ce ne face unici, asa cum de cele mai multe ori speram sa fim? Poate convingerea, inregistrata in cifre statistice de catre expertii CURS, de a repeta cateva obiceiuri, in fiecare an, cu ocazia celei mai mari sarbatori a crestinatatii rasaritene. Seara de luni i-a adunat, la Casa Capsa, pe cei care stiu cel mai bine sa puna intreba-
rile - jurnalistii, dar si pe cei care ar putea furniza un raspuns. Printre acestia din urma se numara Sabina Ispas, directorul Institutului de Etnografie si Folclor "Constantin Brailoiu" din Bucuresti, profesorul Ion Ghinoiu din cadrul aceluiasi institut, Doina Isfanoni, cercetator-etnolog la Muzeul Satului, sociologul Marin Burcea din cadrul CURS si Bogdan Popescu, reprezentant al Patriarhiei romane.
"Analiza datelor din sondaj este si surprinzatoare, si mai putin surprinzatoare. Ma asteptam ca ponderea celor care participa la Sarbatorile de Pasti, comparativ cu cea de dinainte de 1989, sa fie mult mai mare. Practic avem doar cu 6% mai multi adulti care participa la Sarbatorile de Pasti", comenteaza sociologul Marin Burcea rezultatele sondajului pe care CURS l-a realizat pentru Jurnalul National.
TRECUTUL. Si pentru ca, inainte de a ne imagina un Pasti romanesc prin 2030, trebuie sa ne cunoastem trecutul, sa dam cuvantul istoricilor. "Bucurestiul capata o tenta de sarbatoare cu cel putin doua saptamani inainte de Pasti", ne spune profesorul Ionel Zanescu. "Incepand din joia mare, in Bucuresti se inchideau brutariile, scaunele de carne, adica macelariile, pravaliile si cu adevarat incepea pregatirea pentru Sfanta Inviere", spune Zanescu.
Bogdan Popescu, reprezentantul Patriarhiei, considera ca rezultatele sondajului trebuie privite cu optimism: "Mi se pare ca 17% de romani care postesc este un procent foarte bun. Postul alimentar este doar o etapa. Este foarte important sa postim la nivelul cuvantului, la nivelul gandului". Dar problema nu se pune in termeni de repetitie rituala, ci in termeni de intelegere a adevaratelor semnificatii ale Sarbatorii Pascale.
Citește pe Antena3.ro
"Din sondaj reiese ca romanii pastreaza Sarbatoarea Pascala, care inseamna dis-paritia mortii din pacatul originar"
Sabina Ispas director al Institutului "Constantin Brailoiu" |
|
"Romanii nu-si fac sarbatorile in pietele publice, le petrec in familie. Ceea ce e interesant in legatura cu aceasta sarbatoare este obiceiul de a te innoi"
Ion Ghinoiu profesor |
|
"Mi se pare ca 17% de romani care postesc este un procent foarte bun. Postul alimentar este doar o etapa. Este foarte important sa postim la nivelul gandului"
Bogdan Popescu reprezentant al Patriarhiei |
|
"Nu vom putea sa ne globalizam sufletele. Daca vom sti cu adevarat sa spunem ce ne defineste, vom avea o proiectie si nu numai o
perceptie identitara"
Doina Isfanoni cercetator-etnolog |