x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Serviciul secret al portăreilor

Serviciul secret al portăreilor

de Razvan Belciuganu    |    18 Iun 2007   •   00:00
Serviciul secret al portăreilor
Sursa foto: LUCIAN TUDOSE/

Romănia deţine recordul de agenţi secreţi pe cap de contribuabil. Mai nimeni nu ştie cu exactitate căte servicii speciale hrăneşte bugetul, iar cele private sunt scăpate de sub orice control. Mai nou, orice ministru care se respectă ţine să-şi subordoneze căte o structură conspirativ-umbroasă, pe care s-o folosească in beneficiul propriu. Ultima apariţie pe piaţa aglomerată a serviciilor secrete este cea a portăreilor-spioni. Â



Direcţia de Informaţii Fiscale este odorul cel nou şi scump al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Croită după model spaniol şi francez, structura de informaţii a Fiscului va deveni una dintre cele mai temute din Romănia. Că doar toate dor cănd e vorba despre bani, iar banii intotdeauna lasă urme.


Noua organigramă a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală are in componenţă Direcţia de Informaţii Fiscale, iar apariţia ei este legiferată in subpunctul cu numărul 65 al unui articol din hotărărea de guvern publicată recent privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei. Aşadar, conform uneia dintre competenţele atribuite, ANAF "analizează şi evaluează informaţiile fiscale pe care le deţine şi acţionează pentru obţinerea de informaţii noi din diverse surse in vederea identificării atăt a unor potenţiale riscuri fiscale, căt şi a contribuabililor care prezintă risc ridicat din punct de vedere al administrării fiscale". "Direcţia de Informaţii Fiscale este deocamdată creată la nivel central. Incă nu s-a finalizat proiectul Phare pe această temă, şi acum se lucrează cu echipa spaniolă la procedurile de lucru pe care le va avea direcţia. Pregătirile se vor finaliza in septembrie-octombrie. Efectiv ea va deveni operativă, sper eu, in septembrie", ne-a declarat Daniel Chiţoiu, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.


SPECIALIZARE. Potrivit şefului ANAF, in acest moment sunt implicaţi in proiectul susţinut alături de partenerii spanioli cinci romăni, care sunt nucleul dezvoltării acestei direcţii. In organigrama Agenţiei, Daniel Chiţoiu a alocat pentru Direcţia de Informaţii Fiscale 20 de persoane, care vor furniza informaţii pentru toată ţara. Ulterior, probabil anul viitor, direcţia va avea reprezentare şi la nivel teritorial. "Lucrul in această Direcţie implică foarte multă specializare in domeniul fiscal. Oamenii care lucrează acolo trebuie să cunoască absolut toate procedurile fiscale. Rezultatul pe care noi il preconizăm cu această direcţie este acela de a avea informaţii exacte", a prezentat Daniel Chiţoiu profilul lucrătorilor de la "Informaţiile fiscale".


INFORMATORI. Preşedintele ANAF confirmă faptul că portiţa dată de hotărărea de guvern prin care se preconizează că agenţia "acţionează pentru obţinerea de informaţii noi din diverse surse" inseamnă şi lucrul cu surse umane. "In prima fază nu vom lucra cu informatori, dar in viitor cred că se va ajunge şi acolo. Cu surse umane vom lucra cănd vom prelua o parte din Poliţia Economică, din Direcţia de Investigare a Fraudelor
din IGP", susţine Daniel Chiţoiu.


INTĂRIRI. Garda Financiară, unul dintre beneficiarii informaţiilor direcţiei amintite, va fi intărită, de la 1 iulie, cu preluarea unei părţi dintre poliţiştii care lucrează la Direcţia de Investigare a Fraudelor din IGP. "Noi preluăm tot ce ţine de evaziune fiscală, fraudă fiscală şi infracţiuni conexe acestora. Cei de la Poliţie ne-au spus că această zonă pe care o preluăm este minoritară ca activitate a Direcţiei de Investigare a Fraudelor. Nu avem incă o estimare a numărului poliţiştilor preluaţi, pentru că tocmai acum echipe comune ale Internelor şi ale noastre se ocupă de procedura respectivă. Cercetarea se va face sub coordonarea procurorului", a afirmat Daniel Chiţoiu.


FILOSOFIA. Preşedintele ANAF spune că in acest moment in Romănia, "in proporţie de 90%-92% avem contribuabili cu un comportament fiscal corect, diferenţa de maxim 10% sunt cei care fac evaziune fiscală, fraudă fiscală". "Nu dorim ca acest contribuabil să stea la cozi să ne roage să plătească banii şi noi să il plimbăm pe drumuri şi să-i dăm şi informaţii eronate şi neprofesioniste, ci dorim să vină să plătească la termen. Trebuie ca ANAF să ofere servicii contribuabilului cu comportament fiscal corect exact cum are el comportamentul", a accentuat Daniel Chiţoiu noua filosofie a ANAF. "Doresc să reorientez activitatea pe structurile de forţă in domeniul agenţilor economici care fac evaziune şi fraudă fiscală, iar controalele să fie orientate către această zonă in urma unor analize de risc fiscal", a pus şeful Fiscului. Astfel, conform lui Daniel Chiţoiu, acest risc fiscal este măsurat prin Direcţia de Informaţii Fiscale, "care are rolul de a culege toate informaţiile despre agentul economic respectiv din toate structurile de administrare fiscală, căt şi din celelalte structuri abilitate ale statu-lui - respectiv de la Cadastru, de la notar, de la Poliţie, de la Parchet, din ziare - pentru a şti ce comportament are acel agent economic." "Şi in Franţa şi in Spania, există structuri de informaţii fiscale şi de prelucrare a informaţiilor fiscale. Aceste structuri culeg informaţii din bazele de date ale tuturor structurilor fiscale (cum avem noi baze de date de la Garda Financiară, de la Vamă, de la Fisc, apoi baze de date la Registrul Comerţului, la Oficiul de Cadastru, la notar) şi toate informaţiile respective sunt analizate de un colectiv", a adăugat Daniel Chiţoiu.


ANALIZA. Ca exemplu de acţiune a Direcţiei de Informaţii Fiscale, preşedintele ANAF a nominalizat zona tranzacţiilor cu terenuri şi clădiri, foarte "la modă" astăzi: "Dacă, să spunem, in media apare că s-a făcut o tranzacţie cu un teren, cel de la Direcţia respectivă intră in baza de date şi vede cine a văndut, ce a văndut, cine a cumpărat, care e valoarea tranzacţiei. Prin baza de date ce o vom crea pot să văd dacă acela care a văndut a inregistrat in evidenţa contabilă, dacă acela care a cumpărat şi-a inregistrat la răndul său tranzacţia, apoi se lucrătorul se uită dacă s-a inregistrat la cadastru şi nu-i o vănzare fictivă, s-a dus la notar, care e valoarea, căt s-a plătit impozit." Un alt exemplu de acţiune al Direcţiei de Informaţii Fiscale pe care ni l-a prezentat Daniel Chiţoiu este in zona rambursărilor de TVA. "In prezent, alocăm 75% din capacitatea de control pe care o avem pentru rambursările de TVA. In Franţa şi Spania, colegii noştri nu fac aşa ceva. Acest control il fac in cadrul verificării declaraţiilor, un control documentar. Acest control se poate face din birou, accesănd baza informatică centrală", a declarat secretarul de stat de la Ministerul Economiei şi Finanţelor.


BAZA DE DATE.
Din modul in care este concepută Direcţia de Informaţii Fiscale reiese că integrarea bazelor de date reprezintă un factor foarte important pentru succesul acţiunilor sale. "Problema noastră asta e, că nu avem o bază centrală de date. Noi avem o bază de date in trei trepte: la unitatea fiscală, la judeţ, şi apoi ANAF. Deci informaţia curge in trei trepte. Sper să reuşesc ca la 1 ianuarie 2008 să putem avea această bază centrală de date", şi-a fixat ţinta şeful ANAF. Primul pas a fost făcut prin infiinţarea unei structuri proprii ANAF pe partea de IT, prin ruperea din direcţia de resort a Ministerului Economiei şi Finanţelor. In acest moment, potrivit preşedintelui agenţiei, se realizează o evaluare a investiţiilor care trebuie făcute in tehnologie şi programe soft pentru a se putea pune la punct baza de date amintită.



Respect pentru contribuabil

ANAF a mai infiinţat şi o Direcţie Legislaţie şi Proceduri Fiscale, care se va ocupa cu imbunătăţirea Codului de Procedură Fiscală şi a legislaţiei complementare acestuia, dar şi cu interpretarea unitară a legislaţiei fiscale. "Prin această direcţie, se adună toate punctele de vedere emise de direcţiile de specialitate din ANAF şi prin ea vom realiza un site al agenţiei pentru ca soluţiile date să fie vizibile pentru toată lumea. Interesul nostru este acela ca toată lumea să cunoască procedura respectivă, aplicarea ei. E şi in interesul agentului economic să nu greşească pentru că nu ştie, dar e şi in interesul nostru ca acest contribuabil să nu greşească, pentru că pe noi ne costă mult mai mult să ii facem inspecţie fiscală, să stabilim ce obligaţii are şi apoi să colectăm aceste obligaţii", a prezentat Daniel Chiţoiu, preşedintele ANAF, roul direcţiei nou formate.

×