x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sistem antiplagiat pentru sigle și produse artistice virtuale creat de români

Sistem antiplagiat pentru sigle și produse artistice virtuale creat de români

de Diana Scarlat    |    05 Oct 2022   •   07:45
Sistem antiplagiat pentru sigle și produse artistice virtuale creat de români

Plagiatul a fost un instrument foarte productiv, până acum, pentru creativii din firmele de publicitate care și-au permis să fure de pe internet orice imagine sau siglă, pentru a o vinde mai departe.

Uneori au fost vândute copiile pe bani foarte mulți, în cadrul unor proiecte cu finanțare din partea guvernelor unor state, cum s-a întâmplat în cazul celebrei frunze care a devenit sigla turismului românesc, când ministrul Dezvoltării era Elena Udrea. Ulterior s-a descoperit că statul român a plătit peste un milion de euro pentru o siglă copiată și ușor adaptată. O echipă de români se pregătește acum să lanseze, în premieră mondială, un sistem de detectare a plagiatului pentru imagini. La primele testări ale aplicației s-a descoperit că 44% din aproape 5 milioane de imagini scanate sunt furate.

 

Pe lângă cebrele scaldaluri legate de logo-urile copiate, în spațiul virtual s-a dezvoltat deja o piață foarte importantă a produselor artistice, vizuale sau auditive, care e afectată foarte grav de plagiat. Produsele artistice din spațiul virtual se numesc „non-fungible tokens” (NFT) și au fost „la liber”, până acum, pentru oricine a dorit să le folosească și să le adapteze, mai ales în creația publicitară. Există și o piață de artă în mediul online. În România au fost deja mai multe scandaluri legate de sigle copiate. În afară de frunza care încă reprezintă imaginea României, un mare scandal a fost generat, în 2017, de concursul lansat de Primăria Capitalei pentru sigla municipiului București. Câștigătorul concursului a fost descoperit cu furtul de pe internet a doua zi după ce a fost desemnat, iar următorul clasat a primit de la PMB contractul pentru brandul Capitalei. Ulterior s-a descoperit că și actuala siglă a Bucureștiului e tot furată de pe net, fiind foarte asemănătoare cu cea a unui concurs din Bologna. 

Nu s-ar fi întâmplat aceste lucruri dacă imaginile furate s-ar fi descoperit imediat. Acum se poate face asta, după ce start-up-ul românesc de tehnologie „Autentica” a creat, cu ajutorul inteligenței artificiale, o tehnologie de identificare a NFT-urilor duplicat. Noua tehnologie îi ajută în primul rând pe cei care creează și vând astfel de produse artistice autentice, în mediul online. Adevărații artiști și creativi din publicitate nu vor mai pierde bani din cauza copiilor ilegale și nici cumpărătorii nu vor mai fi păcăliți să plătească pentru niște copii. 

 

Zeci de mii de duplicate, furate

 

Autentica a inițiat un proces de scanare a NFT-urilor de pe platformele Ethereum și Binance, iar rezultatele intermediare listate pe site-ul www.autentica.io arată: peste două milioane din 4,7 milioane de unități verificate erau copii create prin duplicarea ilicită a aproximativ 58.000 de NFT-uri originale. Conform reprezentanților companiei, scanarea a mai evidențiat că, din cele 58.000 de NFT-uri originale, aproximativ 2.700 aveau peste 100 de copii, iar primele 14 fuseseră duplicate de peste 10.000 de ori fiecare. „Chiar dacă o operă de artă duplicat se comercializează cu mii sau zeci de mii de dolari, valoarea ei reală este zero, iar cei care pierd sunt, în primul rând, creatorii de produse originale și, în cele din urmă, cumpărătorii. Singurii care câștigă sunt autorii acestor copii ilegale. Aceasta este o problemă cu care se confruntă toate piețele de artă, fie ele digitale sau tradiționale, însă, în cazul NFT-urilor, problema poate fi rezolvată, și asta ne propunem noi să realizăm cu ajutorul tehnologiei blockchain și al Inteligenței Artificiale”, spune Artur Grigor, cofondator și CEO Autentica. 

 

Noua piață de artă blockchain

 

Tehnologia creată de Autentica sprijină creatorii și artiștii care folosesc tehnologia blockchain pentru a-și vinde produsele prin intermediul platformelor digitale și va putea fi folosită în viitor inclusiv de alte platforme, dar și de utilizatorii finali, precum creatorii, colecționarii și traderii de artă NFT. Înainte de listarea unui nou NFT în platformă, Autentica scanează automat toate NFT-urile existente pe blockchain-uri, și, în cazul în care va depista similitudini excesive cu produsele deja aflate la tranzacționare, va împiedica listarea unui duplicat. „Produsele duplicat îi afectează cel mai mult pe artiștii care le-au creat și care văd cum operele lor sunt copiate ilicit și sunt monetizate fraudulos de către alții. Pe conturile de social media ale marilor platforme de tranzacționare NFT apar constant plângeri de la utilizatori care constată că au cumpărat duplicate și, astfel, au pierdut sume considerabile de bani”, mai explică Artur Grigor.

 

Folosind tehnologia Autentica, putem ajuta clienții să identifice un fals înainte de cumpărare, iar prin implementarea tehnologiei la scară largă fraudele NFT vor putea fi, în mare măsură, împiedicate.

 

Artur Grigor, cofondator și CEO Autentica

×