Dupa "crizele" rapirii ziaristilor in Irak si gripei aviare, un nou subiect resusciteaza la maximum patimile de analisti ale romanilor. De ceva vreme, problema informatorilor Securitatii creeaza dezbateri cu bizare si fantasmagorice pozitii pe tema relatiilor din trecut.
Desigur, este necesar sa se clarifice statutul fostei politii politice comuniste, mai ales acum, in prag de aderare la Uniunea Europeana. Insa aceasta "dezbatere" se face ca in anii â50, reiterand competitia in "demascari" si "infierari" propagandistice. "Morala democratica" din zilele noastre se aseamana in limbaj si motivatii cu "demascarile" facute "dusmanilor de clasa" dupa razboi. Acelea apareau atunci in presa scrisa, mai greu accesibila "maselor", acum se fac prin talk-show-uri televizate, adorate si mai la indemana publicului. Prea putin se regaseste in mass-media pozitia unor oameni de meserie, care cunosc adevaratele relatii existente in regimurile totalitare de tip comunist. "Analistilor" nostri le place "sa dea pe sticla", vorbind astazi despre dosarele Securitatii, maine despre razboiul din Irak si poimaine despre gripa aviara, ca elemente de securitate nationala. Ca propagandistii de pe vremuri, se pricep si-si dau cu parerea in toate, nu iarta si nu scapa nimic!Cate putin, despre trecut
La 30 decembrie 1947, Romania era proclamata "republica populara", devenind un stat totalitar dupa model sovietic. La fel ca toate institutiile statului, serviciile speciale se transforma in organizatii subordonate si complementare Partidului Comunist, actionand in conformitate cu dispozitiile Biroului Politic, supus la randu-i franelor Moscovei. Astfel ca Securitatea, ca institutie infiintata in 1948, parcurge sincronic etapele Partidului Comunist. Fiecare "epoca" isi are particularitatile sale. In prima faza a instaurarii comunismului, despre Securitate, regimul spunea ca este "in slujba poporului". Astfel ca angajatii sai au facut "treaba murdara" a "eliminarii clasei burgheze", terorizand vechile elite politice si pe taranii care se opuneau colectivizarii. Brutalitatile care s-au comis in primii ani ai regimului sunt incontestabile. Insa in 1964, secretarul general al partidului, Gheorghe Gheorghiu-Dej, proclama incheiata lupta de clasa prin eliberarea in masa a detinutilor politici. Guvernul avea nevoie de o imagine democratica, in conditiile intensificarii relatiilor cu Occidentul.Faza vigilentei si controlului
Dupa acest moment, Securitatea nu a mai fost la fel de vizibila ca in anii â50. Serviciile speciale isi facusera deja o imagine temuta dupa distrugerea vechilor structuri. Tocmai de aceea, noua strategie prevedea mentinerea sentimentului de frica in "apararea cuceririlor poporului", Securitatea devenise o fantoma pentru cetateni, care stiau ca pot, din diverse motive, sa ajunga in vizorul ei. Se raspandeste metoda ascultarii telefoanelor, a violarii corespondentei etc. Cetatenii erau atentionati subtil, direct sau indirect, ca multe pot fi interpretate ca si "crime" fata de regim, tot astfel cum stiau cu totii ca orice promovare depindea de avizul si caracterizarile "organelor" cu care "serviciile de cadre" de la toate locurile de munca se aflau in directa legatura. De fapt, Securitatea nici nu avea firma, lucru despre care se vorbeste, de asemenea, foarte putin. Cetatenii cunosteau sediul Militiei, institutia de contact in raporturile cu "bratul vigilent" al regimului.Imprecizii si naivitati
La ora aceasta, chiar istoricii sunt putin edificati asupra misiunilor Securitatii dupa 1964. Nu s-a cercetat indeajuns nici pentru ce-si primeau salariile ofiterii de informatii ai regimului comunist. Sau ce importanta aveau informarile date de catre colaboratori. In ultimele luni, personalitatile publice "dovedite" de CNSAS ca informatori se disculpa cu diferite argumente. Este si cazul doamnei Mona Musca, fost deputat PNL si fost ministru al Culturii. Dumneaei a decis chiar sa-si publice dosarul pe internet, pentru a sustine cu documente faptul ca nu a facut politie politica. Si, daca parcurgi cele 46 de file ale amintitului dosar de la CNSAS, ramai surprins de ineptiile neutre continute de "incriminatul" document. Caracterizarile facute "informatoarei" de ofiteri care o recruteaza si de "sursele" prin care este "verificata" seamana cu continutul de prost-gust al caracteristicilor zodiacale din tabloide. Probabil ca si informarile Monei Musca vor fi fost asemanatoare caracterizarilor facute de profesorii din epoca elevilor lor.Citește pe Antena3.ro
Orice cetatean, posibil infractor
SEF. Ion Stanescu, presedinte al Consiliului Securitatii (1972) |
Duplicitatea cu Justitia
Garantul pastrarii intre granite a secretului de stat a fost Securitatea. Potrivit art. 9 al legii: "In vederea apararii secretului de stat, Consiliul Securitatii Statului are urmatoarele obligatii: a) controleaza periodic la ministere celelalte organe centrale sau alte organizatii socialiste, modul de aplicare a dispozitiilor legale privind apararea secretului de stat, stabilind masuri obligatorii pentru inlaturarea deficientelor constatate; b) sprijina organizatiile socialiste in vederea organizarii activitatii privind evidenta, pastrarea si manipularea documentelor secrete de stat si asigura instruirea necesara pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei legi. Presedintele Consiliului Securitatii Statului va informa periodic Consiliul de Stat si Consiliul de Ministri asupra modului de aplicare a dispozitiilor legale privind apararea secretului de stat". Prin controlul informatiilor, Securitatea era pusa iarasi "in slujba poporului", ca si anii â50, cand ii maltrata pe "burghezo-mosieri".Obligatii cetatenesti
Legea nu se adresa numai persoanelor care prin natura locului de munca lucrau cu secrete de stat. Ce loc de munca in regimul comunist nu era prezentat, de altfel, ca varf al tehnicii mondiale, ale carui secrete erau vanate de straini si invidiosi? Deoarece apararea secretului de stat era o "indatorire patriotica", cetatenii trebuiau sa contribuie deplin la apararea sa. Intermediarul era, de asemenea, Securitatea, garantul "oranduirii socialiste". Astfel, in art. 12 se mentiona: "Persoana care nu lucreaza cu informatii, date si documente ce constituie secrete de stat, dar care afla de continutul acestora sau intra in posesia lor, este obligata sa anunte ori, dupa caz, sa le predea de indata organelor Consiliului Securitatii Statului". Prin urmare, orice cetatean avea obligatia colaborarii cu Securitatea "dupa caz".Relatiile cu strainii
ISTERIE PUBLICA. Chestiunea informatorilor scapa din vedere efectele si continutul rapoartelor acestora |
Despre angajamente
Alta problema nerezolvata este legata de componenta unui dosar de Securitate. Preocupati sa "demaste" si sa "moralizeze", "analistii" si politicienii nu stapanesc mecanismul relatiilor cetatean-servicii speciale. Dosarele prezentate de CNSAS au file cu numerotatii multiple, ceea ce inseamna ca, initial, compozitia lor fusese alta. Prin Legea 23/1971, angajatii care lucrau cu secrete de stat erau obligati sa semneze anumite angajamente la locul de munca: "Persoana care se angajeaza la o organizatie socialista si urmeaza sa-si desfasoare activitatea intr-un loc de munca unde se executa lucrari cu caracter secret de stat va fi incunostiintata de specificul activitatii si i se va cere sa semneze un angajament cu privire la pastrarea cu strictete a secretului de stat. Un astfel de angajament va fi semnat si de salariatul care la data prezentei legi executa sau are acces la asemenea lucrari" (art. 21). Angajamentele se soldau cu rapoarte catre sefii ierarhici (care erau ofiteri sub acoperire) privind relatiile de munca cu partenerii straini. Aceleasi relatii duplicitare se stabileau si intre romanii trimisi la studii, doctorate si burse de cercetare in strainatate, cercetarea stiintifica fiind, de asemenea, un domeniu care cadea sub incidenta Legii secretului de stat. Insa multe dintre informarile de serviciu au ajuns in dosarele personale de la Securitate. Astazi, Colegiul CNSAS trateaza aceste rapoarte cu masura "informarilor la Secuâ" atunci cand decide "infractiunea" de politie politica. Cine stie cati inca dintre componentii elitelor de astazi vor fi avand in aceste conditii angajamente si rapoarte de informatori ai "odioasei" Securitati! Deocamdata, se pare ca nu a inceput vanatoarea si vendetele din interiorul elitelor cu burse in strainatate, cercetarile privind conditiile in care li se eliberau pasapoartele pentru reuniunile in strainatate si "strasnicile secrete" de oameni de stiinta si cultura pe care erau obligati sa le gestioneze conform indatoririlor de cetateni ai "patriei socialiste".
DEMOCRATIA DE IERI, MORALITATEA DE AZI
|
In timpul comunismului, garantia democratiei era considerata Securitatea, care se ingrijea de secretul de stat. Astazi, moralitatea trecutului are ca garant Colegiul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, care se ingrijeste de emiterea "certificatelor" privind legaturile cu "odiosul regim". Insa acolo se lucreaza atat de haotic, incat te miri cum de nu se prabuseste insasi temelia moralitatii! In calitate de posesori de acreditari la CNSAS, redactorii Departamentului de Istorie Recenta ai Jurnalului National au facut o cerere privind citirea dosarelor referitoare la Legea nr. 23/1971 a secretului de stat. Cu stupoare am aflat ca Departamentul Cercetare de la CNSAS nu poseda asemenea dosare. Este cel putin ciudat ca despre o asemenea lege, care a facut "furori" in perioada Ceausescu, sa nu doreasca nimeni informatii. Ni s-a spus totusi ca exista niste fonduri
privitoare la informarile date de catatenii romani despre convorbirile cu strainii, in afara Legii 23/1971. Insa nu putem sa le citim, deoarece... ne lipseste acreditarea pe aceasta tema. Cum obtinerea unei acreditari dureaza circa un an, e lesne de inchipuit dorinta institutiei de a fi transparenta in chestiunile de fond
si cu adevarat importante.
|