
Serviciul Român de Informații își va antrena luptătorii antitero cu ajutorul a două simulatoare auto de ultimă generație, pentru care instituția, prin intermediul UM 0920 București, este dispusă să plătească un milion de euro. Este vorba despre echipamente care să reproducă fidel autoturismele de intervenție, prevăzute cu toate dotările, inclusiv cu girofaruri, și care să antreneze luptătorii cu ajutorul unor hărți care să prezinte mediul urban și extraurban. Afacerea, finanțată printr-un Program Național destinat mobilității tactice a forțelor speciale, va fi atribuită printr-o licitație deschisă pe care SRI vrea să o atribuie până la mijlocul lunii iunie.
Cu doar câteva zile înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale, mai exact la data de 29 aprilie 2024, Serviciul Român de Informații, prin intermediul celebrei unități militare UM 0929 București, a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare, prin intermediul căruia a făcut cunoscut faptul că intenționează să achiziționeze două simulatoare auto.
Cumpărătura face parte dintr-un proiect denumit „Mobilizarea tactică pentru forțele specializate din cadrul Serviciului Român de Informații în prevenirea și combaterea terorismului – TacMob”.
În vederea contractării acestor simulatoare, SRI a precizat că pune la bătaie un buget estimat inițial la 4.077.310,92 de lei fără TVA, ceea ce înseamnă, cu tot cu TVA, 4.852.000 de lei (990.204,1 euro).
Interesant este că, potrivit acestui anunț, locul de execuție al contractului se află într-un imobil din municipiul Giurgiu, județul Giurgiu. Iar durata contractului este de 12 luni, fără posibilitatea reînnoirii.
Proiectul scos la „mezat” de către SRI este finanțat din Programul Național 2021-2027 „Securitate internă - instruire, formare, execuție, schimb de experiență și de bune practici”. În vederea atribuirii contractului, UM 0929 București organizează o licitație deschisă, impunând ca și criteriu de adjudecare cel mai bun raport calitate-preț, din care prețul ofertei va cântări 40% din evaluare, perioada de garanție tehnică extinsă a simulatoarelor auto încă 30%, iar construirea unui punct de observare alte 30 de procente. Ofertele urmează să fie deschise, în SEAP, la data de 11 iunie 2025.
Două stații de conducere și o stație pentru instructor
Potrivit caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții interesante, simulatoarele auto ce se doresc a fi contractate de către SRI vor putea fi folosite independent. Simulatoarele vor fi concepute pentru a simula autoturismele cu volanul pe partea stângă. Achiziția se compune din două stații de conducere și dintr-o stație instructor.

Echipamentul va fi dotat cu o sursă de alimentare neîntreruptibilă (UPS) care să îl protejeze de căderile de tensiune și să permită închiderea acestuia în condiții de siguranță, asigurând un timp de funcționare de cel puțin cinci minute de la încetarea furnizării de curent electric de la rețea.
Fiecare stație de conducere va fi constituită dintr-o platformă de mișcare cu minimum 3 grade de libertate care să reproducă dinamica reală a unui autovehicul (minimum tangaj, ruliu, mișcarea în plan vertical). Mișcarea se va realiza doar prin intermediul unor motoare electrice, fără elemente hidraulice sau pneumatice.
Se reproduce o autoutilitară de intervenție, cu tot cu girofar
Mai departe, aflăm că simulatoarele auto cerute trebuie să aibă carcasa construită dintr-o structură internă realizată din materiale rezistente (metal, plastic durabil, fibră de sticlă, sau alte materiale care să asigure rezistența necesară), cu exterior finisat pentru a reproduce aspectul exterior al caroseriei unui autoturism (minimum uși laterale, plafon), astfel încât postul de conducere să simuleze cât mai realist habitaclul și exteriorul unui autoturism și să fie prevăzute cu girofar.
Alte dotări cerute se referă la accelerație, frână, ambreiaj, la pedalele rezistență progresivă, care să simuleze comportamentul unui autovehicul real, și la un schimbător de viteze cu manetă de schimbare a treptelor de viteză aferentă unei cutii de viteze cu 7 trepte (6 pentru mersul înainte și una pentru mersul înapoi), dar și cu comandă suplimentară pentru simularea selectorului de regimuri în cazul unei cutii de viteze automate.
Simulatoarele mai trebuie să fie prevăzute cu oglinzi retrovizoare laterale și interioară, proiectate pe ecrane, cu imaginile poziționate astfel încât să simuleze un câmp vizual realist, comutator lumini exterioare, comutator lumini de ceață, manetă semnalizare, buton pentru luminile de avarie, comandă girofar, stație radio emisie-recepție, microfon cu fir, care să fie similar ca formă și acționare cu cel al unei stații radio, dar și un difuzor prin care utilizatorul să primească informații prin intermediul stației, comandă frână de parcare, contact cu cheie sau buton pentru pornirea motorului autoturismului simulat, afișaj de bord digital pentru indicatoare și martori de bord, buton pentru activarea/dezactivarea sistemului de control al stabilității și buton de urgență care să întrerupă alimentarea simulatorului în cazul identificării unei defecțiuni.
Hărți realiste, pentru mediul urban și pentru cel extraurban
De asemenea, SRI solicită ca echipamentul să fie furnizat împreună cu hărți configurate cel puțin în următoarele medii: urban (minimum 40 kilometri), extraurban (minimum 90 kilometri) și pistă de antrenament. În mediul urban, hărțile trebuie să conțină cel puțin clădiri specifice orașelor (blocuri, centre comerciale, bănci, școli, aeroporturi), indicatoare și marcaje rutiere adaptate traficului din România, drumuri cu una sau mai multe benzi, străzi înguste, intersecții cu și fără semafoare, treceri de pietoni, sensuri giratorii, tuneluri și poduri, pante și rampe, precum și diferite obstacole ce vor putea fi poziționate în funcție de nevoile exercițiului, la care se adaugă elemente care ar putea distrage atenția persoanei instruite (vegetație în mișcare, panouri publicitare, steaguri sau manșete fluturând) și stații de autobuz.
Pentru mediul extraurban, harta va conține cel puțin drumuri cu o bandă pe sens, indicatoare și marcaje rutiere adaptate traficului din România, autostrăzi cu două și trei benzi, zone industriale și comerciale, curbe cu vizibilitate redusă, drumuri rurale, drumuri înguste, denivelări, secțiuni de drum în lucru, diferite obstacole ce vor putea fi poziționate în funcție de nevoile exercițiului, precum și elemente care ar putea distrage atenția persoanei instruite (vegetație în mișcare, panouri publicitare, steaguri sau manșete fluturând).
Scopul achiziției, efectuarea antrenamentelor recurente
Proiectul vizează asigurarea unui nivel ridicat de securitate în Uniunea Europeană, în special prin prevenirea și combaterea terorismului și a radicalizării, a infracțiunilor grave și a criminalității organizate, precum și a criminalității informatice, prin acordarea de asistență și protecție victimelor infracțiunilor, precum și prin pregătirea pentru incidente, riscuri și crize legate de securitate, prin protecția împotriva acestora și prin gestionarea lor în mod eficace.
„Prin achiziţionarea produselor solicitate se va asigura efectuarea antrenamentelor recurente pe specificul conducerii în regim prioritar pentru tipuri diferite de autospeciale, precum și în scenarii adaptate la specificitatea misiunilor de prevenire și combatere a terorismului”, se mai precizează în documentația de atribuire redactată de către angajații Serviciului Român de Informații.