Compania nu are doar o problemă cu angajații care făceau controale la frontieră, ci mai ales cu bugetul. În timp ce banii alocați de la bugetul statului nu pot fi mai mulți decât în anii anteriori pentru CNAIR, se pierd fondurile proprii care veneau din controale. Compania avea circa două miliarde de lei pe an doar din aceste controale la frontieră, 80% reprezentând rovinietele, iar din acești bani se plăteau și salariile angajaților. Eliminarea controalelor pune în dificultate CNAIR, dar pune și în pericol România, spun angajații companiei, pentru că problemele cele mai grave sunt legate de camioanele supraîncărcate care vor distruge șoselele și se vor sustrage de la plata rovinietelor.
Pentru intrarea în spațiul Schengen, România nu și-a asigurat un cadru legislativ care să ne apere de șoferii de TIR care nu respectă prevederile în legătură cu plata taxelor de pe teritoriul țării noastre sau limita de încărcare. Angajații CNAIR se plâng în primul rând de imposibilitatea de a le mai impune respectarea prevederilor legale în special șoferilor de camion din Turcia și Ucraina care tranzitează România.
Cele mai mari probleme legate de nerespectarea gabaritului și neplata taxelor au fost și până acum legate de transporturile mari de mărfuri din afara Uniunii Europene, dar se rezolvau prin controalele făcute de angajații CNAIR la frontieră. Acum, statul depinde de controalele pe care le vor face doar angajații Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR), dacă le vor face. Chiar și așa, cele două miliarde încasate anual, până acum, ca fonduri proprii, în urma controalelor, nu vor mai ajunge la CNAIR, reprezentând rovinietele sau tarifele AST (taxa de supratonaj/depășire dimensiuni).
Sindicaliștii se revoltă și împotriva ISCTR
Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” din cadrul CNAIR, afiliat la Blocul Național Sindical (BNS), cere Guvernului „un dialog real și soluții corecte, nu sacrificii impuse”. Înainte de intrarea în Schengen se discutase despre posibilitatea de a se menține controalele pentru camioanele de mare tonaj, în interiorul României, în așa fel încât să rămână tot în atribuțiile angajaților CNAIR, dar nu s-a mai aplicat prevederea, pentru că nu s-a legiferat în acest sens.
Acum, toți cei care se ocupau de controale vor fi mutați în alte posturi din țară, însă prin trecerea bruscă la noua situație s-a creat haos și în interiorul companiei.
„Eliminarea controalelor la frontiere, odată cu aderarea României la Schengen, are un impact major asupra veniturilor CNAIR și a protecției drumurilor. Deși aceste riscuri erau cunoscute din 2022, ele au fost ignorate de autorități”, anunță sindicaliștii din CNAIR, care cer măsuri echilibrate pentru protejarea locurilor de muncă și asigurarea în continuare a unor controale eficiente pentru prevenirea supraîncărcării camioanelor - această problemă urmând să distrugă, în cel mai scurt timp, infrastructura rutieră din România.
Sindicatul se opune preluării atribuțiilor de către ISCTR, arătând că instituția ar fi fost înființată în urma unei decizii arbitrare, apoi s-a ajuns ca CNAIR și ISCTR să aibă competențe complementare, dar extrem de limitate, dintre care unele s-au pierdut după aderarea la Spațiul Schengen, cu consecințe extrem de grave.
ISCTR controlează, în principal, respectarea legislației transporturilor rutiere, adică licențiere, timpi de odihnă și conducere, siguranța transporturilor etc., iar CNAIR, în paralel, efectuează controale specifice protecției drumurilor și colectării taxelor - rovinieta, autorizații de transport agabaritic, verificare greutăți.
„Ambele instituții pot opri și verifica vehicule, însă, în practică, scopurile lor sunt complementare: ISCTR se axează în principal pe legalitatea operațiunilor de transport, fiind practic subdimensionat și lipsit de baza materială pentru a efectua controale eficiente pentru greutăți și depășiri de gabarite. Din practica colaborării interinstituționale a reieșit că nu dețin bastoane telescopice de determinare a înălțimii, de exemplu. CNAIR se axează pe protecția infrastructurii și plata corespunzătoare a taxelor de utilizare. Legea nr. 108/2014 de înființare a ISCTR și alte prevederi conexe stabilesc competențele ISCTR pe parte de legalitate a transporturilor - tahografe, licențe, timpi de conducere etc. -, iar CNAIR rămâne focusată pe taxele rutiere - roviniete, controlul maselor și protecția infrastructurii. Prin urmare, ambele entități pot efectua controale și aplica sancțiuni, dar CNAIR este condiționat în exercitarea obligațiilor conforme OG 43 strict de punctele de frontieră, care nu mai există azi pe frontiera de sud și de vest”, explică sindicatul din CNAIR.
Guvernul a ignorat total soluțiile
Sindicatul a făcut calcule și a propus soluții concrete pentru menținerea veniturilor CNAIR. Măsurile propuse de sindicat vizează atât aspectul social privitor la locurile de muncă ale angajaților CNAIR SA, cât și aspecte referitoare la siguranța rutieră, menținerea veniturilor CNAIR SA, dar mai ales protejarea infrastructurii rutiere.
„Supraîncărcarea vehiculelor de marfă reprezintă una dintre principalele cauze ale deteriorării premature a infrastructurii rutiere. Atunci când vehiculele depășesc greutatea maximă admisă pe axe, forțele exercitate asupra drumurilor și podurilor cresc exponențial, cauzând daune ireversibile.
Studiile de specialitate arată că un vehicul supraîncărcat poate produce daune de până la 100 de ori mai mari decât un vehicul care respectă greutățile admise”, arată sindicaliștii. Aceștia vin și cu un exemplu concret: „dacă un drum este proiectat pentru vehicule care au o sarcină pe osie de 10 tone, o depășire cu 20% poate reduce durata de viață a drumului cu până la 40%. Supraîncărcarea accelerează: formarea de gropi și fisuri pe carosabil; deformarea stratului de rulare; colapsul structurilor de sprijin, cum ar fi podurile și pasajele”.
Nevoia controalelor de specialitate
Costurile economice și sociale ale supraîncărcării se regăsesc în banii cheltuiți apoi de stat, prin CNAIR, pentru repararea drumurilor și podurilor afectate de supraîncărcare ce vor necesita alocări financiare suplimentare. „Conform datelor interne ale CNAIR, reabilitarea unui kilometru de drum deteriorat poate costa de 5-7 ori mai mult decât întreținerea periodică efectuată pe un drum în stare bună”, mai spun sindicaliștii din CNAIR.
Pentru a se evita acest dezastru, sindicaliștii cer Guvernului reintroducerea controalelor stricte pentru descurajarea supraîncărcării, efectuate de CNAIR, nu ca o simplă sursă de venit pentru Companie, ci ca o măsură esențială pentru protejarea infrastructurii și prevenirea daunelor majore. „Controalele regulate și aplicarea sancțiunilor descurajează operatorii de transport să încalce reglementările privind greutatea maximă admisă. De exemplu, un vehicul depistat supraîncărcat la timp poate preveni deteriorarea unui drum pe termen lung, evitând reparații care ar costa milioane de lei. Controlul are rol educativ și descurajator. Prin efectuarea de controale stricte, operatorii de transport sunt educați cu privire la consecințele încălcării reglementărilor și devin mai responsabili în respectarea legislației. Asigură și protejarea siguranței rutiere, prin menținerea stării tehnice a drumurilor și evitarea supraîncărcării contribuie direct la reducerea riscului de accidente grave”, mai arată sindicatul.


