x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Statiunea Herculane, vanduta si ruinata

Statiunea Herculane, vanduta si ruinata

09 Mai 2005   •   00:00

Privatizarea statiunii Baile Herculane este una dintre afacerile care ar putea "activa" Legea raspunderii ministeriale si atrage atentia PNA. Fosta "perla a Banatului" a fost vanduta pe mai nimic bastinasului Iosif Armas si acolitilor sai din PSD si din diferite structuri ale statului. In urma lor au ramas ruine, ca urmare a "investitiilor" prevazute in contractul de vanzare-cumparare.

  • de EUGEN CIUFU, GABRIEL BURLACU
  • DEZASTRU. Strada principala a statiunii Baile Herculane, "ingradita" pe margini de cladiri istorice fara ferestre
    In orice tara civilizata, localitatile atestate documentar cu mii de ani in urma sunt protejate, conservate, spre bucuria noastra si a urmasilor nostri. Insa la noi sunt supuse jafului clanurilor autohtone. Jaful organizat se face sub forma de privatizari, urmate de demolari pentru vanzari la bucata. Este cazul statiunii Baile Herculane. Atestata documentar cu 1850 de ani in urma, statiunea asezata intr-un peisaj de vis ar fi putut deveni principalul pilon de relansare a turismului montan. In sprijinul acestei teorii stau mai multi factori, cum ar fi marca statiunii, consolidata pe vremea cand existau relatii contractuale cu agentii de turism precum Neckerman, faptele si legendele locului, izvoarele balneo-climaterice si multe altele. Daca, in trecut, statiunea era frecventata de printese, imparati, ministri, scriitori si artisti ai diferitelor epoci, azi singurii turisti sunt cei trimisi de Ministerul Muncii si de sindicate. Motivele nu sunt greu de inteles. Cand ajungi in Baile Herculane, prima impresie este ca te afli intr-o localitate abandonata. Hotelurile sunt paraginite si in majoritate inchise, sub lacat. Singure, ruinele centrului istoric iti reamintesc de faptul ca statiunea are un trecut glorios de-a lungul veacurilor. Hoteluri in care au fost cazate personalitati marcante ale lumii intregi, din diferite epoci, acum au fost "dezbracate" de ferestre, usi, mobilier, molozul ramas fiind marturie "vie" a ceea ce s-a intamplat cu aceasta statiune.

    Intrebam un taximetrist de ce arata atat de jalnic fosta perla a Banatului. Raspunsul este unul sec: "Armas!". Este acelasi raspuns pe care ti-l da orice localnic care nu apartine clanului "armasesc". Singurul hotel la care te poti caza in conditii civilizate este unul care a fost luat prin asociere in participatiune de catre o firma din localitate. O bijuterie de hotel: gradini construite si amenajate cu gust, exploatand la maximum peisajul, conditii civilizate de cazare etc. Parca soarta a aranjat sa existe un termen de comparatie intre ce a ajuns statiunea si cum ar fi putut sa fie. Statiunea a incaput pe mana lui Iosif Armas, fost portar la unul dintre hotelurile din Herculane, parvenit politic si economic dupa 1989, cand a devenit deputat PSD si asociat cu personaje ca Doru Ioan Taracila si cu membri din familii grele, cum ar fi cea a fostului sef al Politiei Romane, Florin Sandu, sau a fostului sef al Serviciului Independent de Protectie si Anticoruptie (SIPA), din cadrul Ministerului Justitiei, Marian Ureche. Dar despre dubioasa "privatizare", intr-un numar viitor…

    "RENOVARE". Hotelul Decebal, o fantoma a uitarii in igrasie

    RUINE. Taximetristul opreste in fata unor cladiri vechi de patrimoniu ce stau sa cada. La propriu. Ferestrele sunt smulse cu tocarie cu tot, lasand sa se vada molozul din interior. Incercam sa-i explicam taximetristului ca vrem sa vedem centrul statiunii, nu zone abandonate. Cu un zambet triumfator, parca asteptandu-se la reactia noastra, ne spune ca "asta este centrul Herculanelor noastre. Mai mare jena!"… Aflam ca hotelurile aflate in pragul demolarii sunt cele ce au dus faima statiunii de-a lungul deceniilor: Hercules, Decebal si Traian. Cladiri de patrimoniu carora barbarismul de azi le-a sters amprenta aristocratica a vremurilor apuse. In ceea ce priveste hotelurile ridicate in "epoca de aur", acestea sunt in majoritate inchise si, de asemenea, in paragina. Se pare ca ele au adus bani buni din vanzarea centralelor termice, incarcate in zeci de vagoane si vandute ca fier vechi.

    IMBOGATIRE. Statiunea Herculane a murit. Localnicii sunt dependenti de turism si daca turism nu e, nici bani nu sunt. Nu la fel se poate spune despre acolitii puterii, adica ai clanului Armas. Aflam ca toate rudele acestuia ocupa functii de conducere in hotelurile tinute in moarte clinica, prin birourile SC Hercules SA sau conduc alte afaceri locale. Comandantul politiei locale, Pavel Munteanu, este un alt exemplu. Prospera pe zi ce trece. Viloiul din centrul statiunii, jeepul din fata Politiei si chiar ghiulul de pe deget tradeaza prosperitatea. Bugetar! Sotia sa este ruda "de-a paispea spita" cu Armas, dupa cum el insusi afirma. In deschiderea discutiei cu domnia sa cerem informatii despre specificul infractionalitatii din statiune si alte bla-bla-uri. Brusc, intrebam cat a dat pe jeep. I se scurge sangele din obraji si se balbaie. "L-am cumparat de la unu’ Mirea." "Dar vila din centru cat v-a costat?", intrebam. Raspunsul este amuzant: "Tata are stupi si pamant. Mai face si tuica…" Fiind edificati, multumim pentru primire si plecam. Insista sa ne puna la dispozitie o masina care sa ne duca in oras. Cheama un tanar ofiter care, cu masina proprie, un Volkswagen fabricat in urma cu 2-3 ani, ne lasa la locul pe care il indicam. In scurt timp, comandantul Politiei ne suna panicat: "Gata, stiu cine v-a trimis peste mine. Totul este clar. As vrea sa ne intalnim… Ce am uitat eu sa va spun este ca am si un credit la banca pentru ca nu-mi ajungeau banii de casa…" Imediat se da alarma. Suntem cautati cu insistenta de Iosif Armas, despre care localnicii banuiau ca ar fi fugit din tara, din moment ce prin statiunea sa nu mai trecuse de luni intregi. Dupa ce ne-a reperat, Armas ne-a rugat insistent sa nu parasim statiunea pana nu ne intalnim, el aflandu-se pe drum.

    ECHILIBRISTICA. Pana la intalnirea cu Armas, am avut o intrevedere cu primarul, Ion Oprescu. Eram curiosi sa aflam cum este sa fii primarul unei statiuni moarte, pe mormantul careia au crescut mormane de mizerie si moloz.

    BUGETAR 1. Vila comandantului politiei locale (medalion)
    BUGETAR 2. Jeepul aceluiasi comandant al politiei din Herculane, cumparat dupa ani grei de trudit la stat

    Jurnalul National: Domnule primar, starea statiunii, vanduta in urma cu patru ani, se rasfrange direct asupra comunitatii. Aveti vreun set de masuri pentru a schimba aceasta situatie?
    Ion Oprescu: Da, este o situatie paradoxala, dar eu merg mai departe… Daca tot se dorea ca privatizarilea astea sa fie cat de cat corecte, atunci ar fi trebuit sa fie numit, chiar doar cu rol consultativ, in Consiliul de Administratie al societatii care a cumparat statiunea un reprezentant al Consiliului Local. Oricum, la noi este un caz mai aparte, dar mass-media tot prezinta astfel de situatii si, in cel putin 70%, o face degeaba. Si nu ma refer numai la PNA, ci si la alte organisme (…)

    Dvs. de ce nu sesizati aceste organisme, pentru ca este in interesul dvs. ca statiunea sa renasca? Sa stiti odata ce se va intampla cu aceasta statiune. Se anuleaza contractul de privatizare? Vine alt investitor? Va fi obligat actualul proprietar sa investeasca viabil in statiune?
    Eu ce sa sesizez? De exemplu, la APAPS mi se spune ca in baza Legii 50… Eu nu pot sa renovez cladirile lasate in paragina (centrul vechi al statiunii - n.r.) pentru ca nu sunt ale mele.

    Pai, aici este problema, domnule primar…
    Pentru mine important este sa ajungem la normalitate, dar de la normalitate pana la legalitate mai sunt cativa pasi marunti. Normal ar fi fost ca centrul statiunii sa fie al comunitatii. Dar, conform unui ordin, mi se pare ca este Ordinul nr. 91, centrul statiunii a fost inclus in capitalul SC Hercules. De ce? Pentru ca asupra monumentelor istorice nu se pot percepe impozite. Eu vreau sa scot in evidenta faptul ca daca centrul statiunii ar deveni al comunitatii, si implicit al autoritatii locale, eu il dau la un specialist, sub o diferita forma, cum ar fi locatia de gestiune, si atunci pot sa fac un trotuar de marmura pentru o anumita portiune, sa acopar gropile sau multe altele. As avea niste bani. Dar, ma rog, s-a dorit ca centrul sa intre in capitalul societatii SC Hercules, societatea s-a privatizat, privatizarea s-a tinut, am inteles, pe la Bucuresti, cu ministerul… Nu cunosc detaliile si nici nu ma intereseaza. Daca ar fi fost o actiune transparenta, ne-ar fi pus la dispozitie dosarul de privatizare. Daca l-as cere eu acum, intuiesc raspunsul: "Nu va intereseaza!"…

    IZVOARE "BINECUVANTATE". Baile Herculane au fost cunoscute si frecventate inca din timpul Imperiului Roman. De asemenea, nobilimea din vechiul Bizant se reunea pe timpul verii aici, beneficiind de binecuvantatele izvoare balneoclimaterice. Baile sunt redescoperite, in 1734, de catre generalul austriac Hamilton si reconstituite pe ruinele vechi. Primele analize ale apei dateaza tot din aceasta perioada. Statiunea devine frecventata de protipendada Imperiului Austro-Ungar si de cea a statului roman. Azi, izvoarele sunt invadate de mizerie. Cele aflate sub cerul liber nu sunt amenajate, localnicii si turistii fiind obligati sa se trateze in niste boxe de beton, pe sub poduri, inconjurati de gunoaie. Cele care se afla in hoteluri nu sunt exploatate, intrucat turistii prefera statiuni in care conditiile de cazare si serviciile prestate ating un minimum prag al decentei. Primarul spune ca raul Cerna intra in atributiile Agentiei Nationale Apele Romane, dar, chiar si in aceste conditii, Primaria va actiona pentru igienizarea Cernei. "Avem o asa-zisa formatiune a Apelor Romane, formata dintr-un inginer si doi subordonati. Ce sa faca astia pe 60 de kilometri, cat are Cerna? Incercam igienizarea pe teritoriul administrativ al localitatii. Am adus saci de plastic pentru colectarea gunoiului, avem un tractor... Exista chiar si o firma interesata pentru colectarea peturilor…"

    ARMAS VEDE RUINA IN ROZ
    Dupa ce a aflat ca o echipa a Jurnalului National a descins in statiune, patronul Herculanelor, Iosif Armas (foto), s-a urcat in jeep si a venit val-vartej la "locul faptei". A insistat sa stam de vorba imediat. Am mers la sediul societatii sale, unde s-au strans toti directorii si directorasii sai. Ne-a "urecheat", prieteneste, ca am venit "la el in statiune" fara sa-i spunem, dupa care, timp de o ora, am stat la palavre, lasandu-ne impresionati de relatiile sale sus-puse, de realizarile de pana acum si, mai ales, de viitorul luminos pe care Armas vrea sa-l asigure statiunii. Insa ceea ce parea ca-l intereseaza mai mult erau sursele noastre de informare. A incropit singur o lista cu dusmanii sai, discreditandu-i pe fiecare in parte, cu sustinerea "publicului", care radea, parca, la comanda. I-am spus ca una dintre "surse" este "vocea strazii". "Si ce zic, ma iubesc oamenii?", intreaba Armas. "Nu!", ii raspundem noi, motiv pentru care schimba subiectul.
    Despre situatia deplorabila a statiunii, Armas sustine ca asa a preluat-o, dar ca a investit in centrale termice si ca unul dintre corpurile Hotelului Hercule se afla in renovare. Apreciaza ca este nevoie de cateva zeci de milioane de dolari pentru ca statiunea sa fie apta circuitului turistic, dar ca nu se poate totul deodata. In fine, concluzia a fost ca s-a respectat contractul de privatizare, ca s-au facut investitii si ca se vor mai face…

    Nu ratati!
    Cititi in numarul de maine alte amanunte privind istoria privatizarii ratate a statiunii Baile Herculane.
    ×