x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Statul degeaba, principala afacere la CFR Călători!

Statul degeaba, principala afacere la CFR Călători!

de Dan Tomozei    |    07 Iul 2010   •   00:00

La un an de la înclinarea podului de la Cârţa nu s-au mişcat decât hârtii, iar oamenii sunt obligaţi să ocolească două ore prin Sighişoara



Peste câteva zile se face anul de când traficul feroviar pe ruta Sibiu-Braşov a fost sistat, după ce apele unui pârâu au afectat structura de rezistenţă a podului CFR, de lângă comuna Cârţa (Sibiu). Un an de când statul român se manifestă indiferent faţă de elevi, profesori, medici, muncitori, toţi na­ve­tişti. Un dezinteres al Guvernului Boc, cel care la începutul anului a re­tur­nat Ministerului Transportu­rilor proiectul de hotărâre de Guvern care viza lucrarea, în vederea reanali­zării oportunităţii. O oportunitate care înregistrează zilnic pierderi conside­ra­bile prin neexploatarea unei linii ferate. Bani care, de un an, sunt dre­naţi conştient în afacerile transportatorilor privaţi.

În bătaie de joc, Ministerul Transporturilor tratează infrastructura CFR cu un dezinteres demn de cei mai mari duşmani ai poporului. Cei care au de suferit sunt milioane de că­lători obligaţi să aleagă rute ocoli­toa­re şi câteva mii de localnici obligaţi să privească la calea ferată pe care se aşază rugina. O cale ferată pe care nu a mai trecut roată de tren din 12 iu­lie 2009, când a venit ploaie mare. O ploaie care a măturat şi po­dul, şi malurile, şi memoria celor de la CFR Infrastructură. Bătaia asta de joc este egală cu câteva milioane de euro care nu au mai intrat în vistieria Ministerului Transporturilor şi a bugetului de stat. Pentru că România mi­nistrului Radu Berceanu este alta.

În august 2009 scriam că Guvernului Boc nu-i păsa că, în septembrie, începeau şcolile, iar elevii şi profesorii nu aveau soluţii pentru navetă. Iată că anul şcolar a trecut şi fără pod, şi fără tren! A murit cineva din asta? Fireşte că nu. Românul mereu găseşte o soluţie. Mereu alta, în regie proprie, iar Guvernul este liniştit că românul îi bate obrazul numai la crâşma din sat, sub imperiul curajosului Bachus. "Să-i ia ... de politicieni! Ăştia sunt oameni? Păi dacă trăia Ceauşescu, într-o săptămână se făcea po­dul la loc. Aşa, pe ăştia trebuie să-i împuşti, nu alta." Supărarea lui nea Ion, localnic din Cârţa, cu casa aflată la malul apei, e prinsă în trecutul comunist, unde îşi are toate reperele. Acum, în democraţie, nu prea înţelege felul ăsta de a face treaba!

În iulie 2010, după un an de la înclinarea podului, treaba este la fel ca în 2009. Nimeni nu a mişcat un deget pentru rezolvarea problemei. "Bandajele" din fier beton cu care au fost legate liniile de cale ferată sunt semn că asta e tot ce se poate face la nivel de CFR Infrastructură, Minister al Transporturilor şi Guvern.

Primarul comunei Cârţa, Cris­tian Magheru, este aproape resemnat. "Am dat zeci de telefoane, am făcut drumuri şi la Sibiu, şi la Braşov, şi degeaba! Pe ăştia nu-i interesează şi gata. Dacă am vrut să ne băgăm noi, de la Primărie, să refacem piciorul de pod, nu ne-au lăsat, că nu ne pricepem. Dar acum 80 de ani când au făcut podul, le trebuia studii de mi­liarde de lei pentru o lucrare? Că aici e toată treaba. Studiile ne omoară şi abia după, lucrările."

În 2009, pentru că un picior de pod s-a mişcat, a fost hotărât că trebuie construit un pod nou. Totul pentru 2,8 milioane de euro. Suntem în 2010 şi doar hârtiile au circulat între instituţii. La Consiliul Judeţean Sibiu, ultimele răspunsuri oficiale din partea CFR sună clar: nu se ştie când va fi reparat podul. Pentru că în 2010 au fost alocate sume numai pentru... expertize! Răspunsul către CJ Sibiu a fost dat de Emil Sabo, director în cadrul CFR. O expertiză costă 1,165 milioane de lei fără TVA, adică peste 300.000 de euro. Tot în 2009, oficialii CFR susţineau că "reparaţia acestui pod se va finaliza în trei luni de la demararea lucrărilor". Da, dar când vor începe lucrările?

Decenţa te obligă să nu scrii tot ce le transmit oamenii din nord-estul ju­deţului Sibiu celor de la CFR. Sau ce gândesc românii care sunt nevoiţi să ajungă de la Sibiu la Braşov şi in­vers, ocolind aproape două ore prin Si­ghişoara. Pe forumul Jurnalul.ro, cei care s-au lovit de dezinteresul Mi­nis­terului Transporturilor, condus de Radu Berceanu, şi-au vărsat şi îşi var­să năduful. "350 km parcurşi în 12 ore. Am călătorit pe distanţa Sibiu- Bu­zău, 12 ore!!! Am schimbat patru tre­nuri, am pierdut două legături pentru că trenurile au avut întârziere. Nu am primit nici un ban înapoi pentru diferenţa de clasă, dimpotrivă, mi-am cumpărat alte locuri pentru alte trenuri. Am fugit cu bagajele de la vagonul 12 al unui tren la vagonul 2 al trenului care stătea să plece. O că­lă­torie de coşmar care, după cum stau lu­crurile, se va mai repeta. Sibiul este izo­lat complet pe calea ferată.  Poate se gândeşte cineva şi la cei care suntem nevoiţi să facem acest drum de două ori pe lună, dus-întors. Chiar sun­tem obligaţi să mergem cu mi­crobuzul?"...

Oficial, parlamentarii de Sibiu se lup­tă cu podul CFR de la Cârţa cu ace­laşi succes. Prin intermediul aces­to­ra, am aflat că CNCF "CFR" SA este "în imposibilitate de finanţare a reparaţiilor din surse proprii, motiv pentru care au fost demarate proce­du­rile pentru identificarea sursei de fi­nanţare, în vederea executării lu­cră­rilor necesare deschiderii provizo­rii a liniei". În acest sens, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a îna­intat proiectul de hotărâre a Gu­ver­nului pentru asigurarea fondurilor ne­cesare din "Fondul de Intervenţie la Dispoziţia Guvernului". Proiectul a fost transmis la Secretariatul Gene­ral al Guvernului, la data de 8 septem­brie 2009, spre aprobare în şedinţă de Guvern. Claudiu Dumitrescu, director în cadrul CNCF "CFR" SA, susţine că proiectul de hotărâre de Guvern a fost returnat ministerului, la data de 5 ianuarie 2010, în vede­rea rea­nalizării oportunităţii. Singurii bani alocaţi fiind cei 1,165 milioane de lei fără TVA, pentru expertiză şi pro­iectare. Cât despre lucrări, "acestea vor începe, în limita timpului dis­po­nibil". În aceste condiţii, "durata de execuţie a lucrărilor va fi stabilită de proiectant prin graficul de execuţie, repunerea liniei în circulaţie fiind în totală dependenţă de data semnării contractului şi începerii lucrărilor". Când exact, nimeni nu ştie!

Tot de la Claudiu Dumitrescu am aflat că, în scopul urgentării trecerii la execuţia lucrărilor de reparaţie capitală a podului, s-a prevăzut scoaterea la licitaţie, la pachet într-o singură procedură, a tuturor acţiunilor necesare (expertiza tehnică + proiectare + execuţie) şi că până la începerea lucrărilor, CNCF "CFR" SA nu poate efectua decât operaţii de revizie pentru depistarea unor eventuale deplasări ce ar putea pune în pericol întreaga structură a podului în cauză.

Deşi am solicitat să ne fie furnizată o cifră care să reflecte nivelul pierderilor înregistrate în ultimul an, prin neutilizarea liniei CFR Sibiu-Braşov, am fost informaţi, sec, doar că "pierderile înregistrate, în perioada de când acest traseu a fost afectat de calamităţi, au fost atât de ordin financiar, cât şi de imagine" pentru toate cele trei companii de cale ferată: CNCF "CFR" SA în ca­litate de administrator al infrastructurii feroviare, SNTFC "CFR CĂLĂTORI" SA şi SNTFM "CFR MARFĂ" SA, în calitate de utilizatori ai infrastructurii feroviare, au fost obligate să apeleze la rute ocolitoare.

În anul 2009, consemnam posibi­litatea ca finalul anului să vină fără ca podul să fie reparat. În 2010, dat fiind că deja suntem la jumătatea anului, proiectarea nu şi-a terminat încă temele, iar resursele bugetare nu există, avem perspectiva celui de-al doilea an în care linia va sta neutilizată. Asta ca o dovadă a faptului că Ministerul Transporturilor este incapabil să menţină în funcţiune fie şi numai infrastructura moştenită de la comunişti.

×
Subiecte în articol: special