EDITIE DE COLECTIE
Particularitatile psihologice ale
copiilor supradotati ne sunt explicate de Miruna Radan, doctor in psihologie, cercetator stiintific principal la Laboratorul de Cercetare pentru Sanatate Mintala din Bucuresti.
STELUTA INDREI
Jurnalul National: Ce presupune conceptul de geniu?
Dr. Miruna Radan: Notiunea de geniu sau de individ supradotat a aparut ca notiune legata de inteligenta, dar nu se refera numai la acest aspect. Sunt copii supradotati la pictura, muzica, sport, limbi straine, comunicare, leadership (abilitatea de a conduce) s.a. Mai nou au aparut copiii care au abilitati extraordinare pentru computer. Supradotarea poate fi definita drept o inteligenta mult deasupra mediei. Indivizii de geniu depasesc valoarea de 145 a coeficientului de inteligenta (QI). Ei ar reprezenta un procent de 0,1% din populatie. Supradotatii nu pot fi identificati numai printr-un intelect superior, ci exista abilitati sau talente in diferite domenii. Asadar, supradotarea este un concept foarte vast, destul de greu de cuprins intr-o singura definitie.
Ce se intampla dupa ce sunt identificate geniile?
Identificarea este foarte importanta, pentru ca in masura in care copilul este identificat din vreme ca fiind supradotat, abilitatile lui pot fi cultivate corespunzator. Acesta este cel mai important aspect. Americanii, de exemplu, au teste specifice pentru depistarea unor astfel de copii, in timp ce noi suntem departe de asa ceva. In Statele Unite exista doua mari alternative pentru copiii identificati supradotati: programul imbunatatit - sau imbogatit (copilul merge la scoala intr-o clasa obisnuita, dar i se adauga programe speciale pentru aprofundarea subiectelor care il intereseaza) sau programul accelerat (copilul sare peste clase si ajunge sa invete cu copii de varsta mai mare).
In Romania exista un program destinat copiilor supradotati?
Dupa cunostintele mele nu avem un astfel de program. Nu este exclus sa se fi incercat, dar probabil a fost ceva cu caracter mai restrans. Copiii supradotati au nevoi educationale speciale, deoarece avand potential mai mare trebuie sa fie solicitati pe masura. Au nevoie sa fie stimulati, sa fie provocati mai mult educational. Daca nu li se indeplinesc aceste cerinte, in mod paradoxal, cu cat sunt mai inteligenti si nu sunt stimulati, incep sa dezvolte probleme de adaptare, emotionale. Performantele lor raman sub potential. S-a constatat ca aceia care au cele mai multe probleme sunt cei care au coeficiente de inteligenta foarte mari.
Ce rol are scoala in dezvoltarea unui geniu?
Scoala este extrem de importanta pentru copiii supradotati. Daca nu au un program flexibil si profesori care sa-i inteleaga sau care sa fie pregatiti pentru a-i ajuta, acesti copii pot avea probleme.
Este adevarat ca acesti copii sunt mai izolati sau ca doresc sa fie in compania persoanelor mai in varsta decat ei?
Au un grad de maturitate mult mai mare si in anumite privinte pot sa aiba o gandire mult mai matura decat a copiilor de varsta lor. Pot sa inteleaga la un nivel mult mai inalt probleme stiintifice sau artistice, dar pentru ca dezvoltarea lor fizica este la nivelul varstei cronologice, ei se comporta la fel ca toti copiii obisnuiti in relatiile cu cei din jur. Nu pot sa se imprieteneasca cu adolescenti, de exemplu. Eventual, relatia se limiteaza la domeniul de interes al copilului. Copiii supradotati nu sunt mai izolati, dar in anumite situatii le este greu sa se incadreze intr-o anumita categorie. Americanii au facut niste studii pentru verificarea afirmatiilor despre supradotati ca ar fi mai vulnerabili (ar avea probleme de adaptare, tulburari mintale). Ei au constatat ca in esantionul studiat erau copii veseli, sociabili, bine integrati, care ulterior au reusit bine in viata. Exista si o anumita vulnerabilitate a lor pentru ca uneori nu sunt intelesi. Copiii supradotati au o dezvoltare asincrona - abilitatile cognitive sunt avansate, iar afectivitatea si dezvoltarea fizica sunt normale. Greseala cea mai frecventa si cu efecte nocive asupra lor este aceea de a-i privi numai prin performantele lor, si nu ca pe niste individualitati cu particularitatile lor.
Ce conditii ar trebui sa le fie asigurate copiilor supradotati?
Copiii superior dotati sunt mai dificili, uneori ei fac probleme profesorilor, parintilor si pot sa fie chiar respinsi, fiind etichetati, in mod gresit, drept copii cu tulburari de atentie. Exista un asa-numit sindrom numit hiperactivitate cu deficit de atentie, iar copiii supradotati au caracteristici foarte asemanatoare cu ale acestor copii hiperactivi, care creeaza probleme in clasa pentru ca nu se concentreaza. Si copilul supradotat se concentreaza numai la subiectul care il intereseaza. Daca nu este antrenat in domeniul lui se plictiseste. Sau s-ar putea sa puna prea multe intrebari cand il intereseaza ceva si sa para prea impulsiv. Copilul supradotat nu se supune autoritatii, este foarte activ. Sunt mari personalitati care au fost elevi-problema. Einstein, de exemplu, a fost un student-problema. Copiii supradotati au nevoie de atentie speciala si de programe structurate pe interesele lor, precum si de diagnosticul unui specialist.
Exista o gena sau un alt factor care determina un copil supradotat?
Inteligenta si abilitatile sunt influentate de factorul genetic. Sunt familii de muzicieni, pictori, oameni de stiinta etc. Talentul se mosteneste din generatie in generatie. Tot ce putem face in astfel de cazuri este sa cultivam aptitudinile existente, potentialul. Inteligenta este o calitate care se bazeaza pe un anumit tip de sistem nervos pe care individul il dobandeste ereditar. Provocarea educationala este foarte importanta, dar nu putem spune ca un copil stimulat va atinge performante de geniu. In Romania, exigentele profesorilor sunt exagerate, de multe ori si cele ale parintilor sunt la fel, se doreste performanta fara sa se individualizeze programele de invatamant. Este foarte important sa fie un program flexibil si sa se tina cont de interesele copiilor. Ei trebuie sa fie antrenati cat mai activ in procesul de invatare, sa li se ofere ocazia sa creeze si sa descopere singuri cunostintele pe care trebuie sa si le insuseasca in clasa, sa nu fie fortati sa memoreze subiecte carora nu le inteleg utilitatea.
Sunt date care arata ca genii precum Albert Einstein, Franz Kafka, Friedrich Nietzsche, Ludwig van Beethoven sau Mozart au suferit de Sindromul Asperger, o forma de autism. Este o legatura intre autism si genialitate?
Exista asa-numitii "idioti-savanti" sau persoane cu handicap care au talente deosebite. De exemplu, persoane cu deficiente mintale pot manifesta talente deosebite la desen, pot sa aiba memorie foarte buna pentru cifre, abilitati de calcul foarte dezvoltate (de exemplu, filmul "Rainman"). Acestea sunt cazuri paradoxale. Nu exista o legatura directa intre a fi autist si geniu in acelasi timp. Sunt persoane cu calitati deosebite printre autisti. Ei se caracterizeaza prin decalaje mari in dezvoltare. De exemplu, pot sa aiba vorbirea unui copil de doi ani, dar o inteligenta mult mai dezvoltata. Atunci sigur ca pot fi talente printre autisti pe acest model de dezvoltare. Nu se poate spune ca geniile au note autiste, in general, ci doar ca se deosebesc de media populatiei. Nu este vorba de o afectiune psihica. Geniile au o personalitate accentuata care iese in evidenta, caracterizandu-se prin nonconformism, neincadrarea in norme. Comunicarea cu ei poate fi dificila. Cei din jur nu ii inteleg si de aceea uneori ii resping. Conteaza ca societatea sa ii accepte si sa ii faca sa se simta bine.
Nu exista statistici romanesti
La noi se pune in primul rand problema masurarii IQ-ului in general. Nu exista teste cu standarde pentru populatia romaneasca. Nu
s-a investit in efectuarea unor cercetari de acest fel. Chiar si testele care se aplica la noi sunt procurate de fiecare specialist pe cont propriu, de cele mai multe ori. Pe plan mondial exista teste general acceptate, de la americani sau englezi, dar au standarde pe fiecare tara. La noi nu exista aceste standarde si determinam IQ-ul cu standardele straine. Testele sunt, in general, influentate cultural de mediul in care au fost create, iar standardele reflecta aceste influente. De aceea compararea subiectilor din Romania cu aceste norme poate produce un oarecare grad de imprecizie. Nu este insa vorba de abateri mai mari de cateva puncte la scorul IQ, deci putem determina destul de sigur categoria careia ii apartine subiectul. Problema aceasta nu este totusi foarte riguros rezolvata in tara noastra.
Nu sunt popoare mai inteligente decat altele
Repartitia inteligentei este uniforma in randul populatiei. Din punct de vedere statistic, distributia ei, asa cum e masurata de un test, arata ca o curba simetrica, in forma de clopot. Punctul cel mai inalt al curbei se afla la valoarea 100, reprezentand media majoritatii scorurilor subiectilor la testul respectiv. Nu exista popoare mai inteligente decat altele. In orice grup mare, cum este populatia unei tari, exista extremele - supradotatii la limita superioara, cu inteligenta exceptionala (IQ peste 130) si subdotatii, sau deficientii mintal, la cea inferioara (IQ sub 50), care reprezinta fiecare cate aproximativ 3% din populatie. Majoritatea indivizilor au inteligenta apropiata de media de 100 - aprox. 70% au IQ intre 85 si 115, apartinand categoriei de inteligenta medie normala. 13,6% din populatie au intelect cuprins intre IQ 70 si 85, adica inferior, si tot 13,6% au scoruri IQ cuprinse intre 115 si 130, corespunzand pentru intelect superior.
SUMAR EDITIE DE COLECTIE
Copii geniali ai Romaniei
Livada cu o mie de glasuri
Ca un luceafar "a stralucit si a cazut"
Desface probleme, dar si face
Ana: matematica pura
Tabla de sah este toata lumea lui
Poetesa care vrea sa scoata Valea Jiului la lumina
Copilaria ca antidot
Micul Yehudi Menuhin, un fenomen al viorii
Micul Pavarotti renunta la scena pentru altar
Urmasele lui Picasso
Olimpiada de informatica, viza de Statele Unite
Programatorii mileniului
Doi liceeni au reusit sa modifice manualele
"Talentul se mosteneste din generatie in generatie"