x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special TARE PE PARCARE ● Videanu – Dalli, iunie, ultimul tun

TARE PE PARCARE ● Videanu – Dalli, iunie, ultimul tun

de Diana Scarlat    |    03 Oct 2008   •   00:00
TARE PE PARCARE ● Videanu – Dalli, iunie, ultimul tun

Când toată lumea credea că Dalli pleacă definitiv din par­că­rile bucureştene, firma a mai pus mâna pe un spaţiu numa’ bun de muls: 106 locuri de parcare în spatele noii clă­diri a Tribunalului Bucureşti, din Bulevardul Unirii nr. 37. Unde să fie oare vad mai bun decât în spatele fostului magazin "Junior"? Ulterior deciziei primarului general nou ales de la 11 iulie 2008,  de a rezi­lia contractul cu Dalli, firma înfiinţată de soţul Elenei Udrea s-a instalat într-o zonă nouă, chiar dacă, teoretic, nu se mai putea extin­de



Când toată lumea credea că Dalli pleacă definitiv din par­că­rile bucureştene, firma a mai pus mâna pe un spaţiu numa’ bun de muls: 106 locuri de parcare în spatele noii clă­diri a Tribunalului Bucureşti, din Bulevardul Unirii nr. 37. Unde să fie oare vad mai bun decât în spatele fostului magazin "Junior"? Ulterior deciziei primarului general nou ales de la 11 iulie 2008,  de a rezi­lia contractul cu Dalli, firma înfiinţată de soţul Elenei Udrea s-a instalat într-o zonă nouă, chiar dacă, teoretic, nu se mai putea extin­de. Dar cum a obţinut totuşi spaţiul cu pricina, în plin conflict cu Oprescu? Simplu: Comisia Tehnică de Circulaţie, a cărei componenţă încă nu fusese schimbată, s-a întrunit la 26 iunie  şi a dat avizul la numai câteva zile după alegeri, când vechea echipă a primarului Videanu încă îşi mai putea spune cuvântul. În virtutea contractului, fir­ma poate să ceară oricât, iar comisia îi aprobă. Teoretic, Dalli adu­ce municipalităţii 55,5% din încasări. Primăria Capitalei a pierdut din cauza parcărilor Dalli peste 2 milioane de euro, contractul fiind semnat din 1995. Până la rezilierea contractului – dacă asta se va în­tâmpla vreodată –, firma taxează în continuare şi rămâne cea mai tare din parcările Bucureştiului.
Diana Caloianu


La două luni după ce Sorin Oprescu a anunţat intenţia de a anula contractul cu Dalli Exim, firma cu monopolul şi-a mai tras 106 locuri de parcare nou-nouţe în buricu’ Bucureştiului. Expli­caţia: aprobarea a fost dată de echipa lui Videanu pe ultima sută de metri...

Nici n-a apucat să se usuce bine cerneala pe buletinele de vot, că vechea echipă din Primăria Capitalei s-a mai întrunit o dată, cu ultima suflare, să avizeze încă o sută şi ceva de locuri de parcare pentru frima Dalli. De­cizia a fost luată la 26 iunie, imediat după schimbarea primarului, până să apuce să se dezmeticească lumea pe la PMB. În virtutea avizului primit de Co­mi­sia Tehnică de Circulaţie, firma înfiinţată de Dorin Cocoş şi-a amplasat oamenii în spaţiu virgin la sfârşitul lui august.

Stupoare în parcare

"Ne-am întors din concediu şi ne-am trezit că nu putem lăsa maşina în faţa sediului pentru că ni se percepe taxă de parcare. Peste noapte a apărut firma Dalli aici, nu ştim cum, chiar după ce Oprescu a spus că le anulează contractele. Au desenat nişte linii cu vopsea albă pe asfaltul turnat de primărie, şi-au pus panourile şi ne iau banii pentru asta", se plâng cei care lucrează în respectiva zonă, revoltaţi de situaţie. "Ne chinuim să le punem pe undeva, dar nu mai e loc. A mai rămas o porţiune pe care Dalli nu percepe taxă, dar acolo avem probleme cu ţiganii care vin să ne ia banii. Au păţit-o câteva colege de-ale noastre, care s-au trezit că trebuie să plătească pentru că li s-a spălat maşina şi le e frică să nu le facă rău dacă nu dau bani". Locurile de parcare din spatele Tribunalului se umplu zilnic de nu mai ai unde să arunci un ac. De la sfârşitul lui 2006, sediul Tribunalului Bucureşti se află în Bulevardul Unirii nr. 37, din Sectorul 3, în locul fostului magazin "Junior". E zonă de trafic intens, iar taxele firmei Dalli sunt imposibil de suportat de un simplu funcţionar care merge zilnic la serviciu cu maşina personală. Chiar dacă anul acesta, la 11 iulie, Sorin Oprescu a declarat că va rezilia contractul municipalităţii cu Dalli, fosta firmă a soţului Elenei Udrea a apucat să mai pună mâna pe un vad perfect, chiar sub nasul noului primar general.

E mare, dar n-o vede nimeni

"Eu mi-am preluat atribuţiile la 1 iulie şi nu ştiu nimic despre acest spaţiu administrat de firma Dalli. Dacă s-a în­trunit comisia înainte şi s-a dat avizul, nouă nu ni s-a adus la cunoştinţă", ne-a declarat Răzvan Murgeanu, actualul viceprimar al Capitalei, care ar fi trebuit să cunoască problema. Ne-a recomandat să ne întoarcem tot la ex-directorul Gheor­ghe Udrişte, care se ocupa de contract. La început părea că nu ştie despre ce e vorba, dar şi-a amintit ulterior, asi­gu­rându-ne însă că nu s-a întâmplat absolut nimic anormal: "Procedura e simplă: ei îşi identifică un loc într-o zonă centrală, apoi se întruneşte Comisia Tehnică de Cir­culaţie, care avizează propunerea. Noile spaţii intră imediat în contract dacă sunt avizate de comisie, în virtutea contractului de bază, iar locurile respective i se adaugă firmei la plată".

Normalitatea la ea acasă

Domnul Udrişte nu ne-a înţeles nedu­merirea cu privire la data la care s-au aprobat cele 106 locuri de parcare din spatele Tribunalului Bucureşti. "Este o dinamică permanentă. Se adaugă locuri de parcare, se scad locuri de parcare. Depinde câte locuri se găsesc pe câte o locaţie. N-a fost o chestiune special făcută. Se discută de unităţi, nu de sute." Gheorghe Udrişte vorbeşte despre normalitatea aprobării câtorva locuri de parcare în centrul Capitalei, nu de un spaţiu de câteva sute de metri pătraţi, cum este cazul zonei din spatele tribu­na­lului. Şi totuşi, firma a obţinut aprobarea pentru respectivul spaţiu într-o singură zi. "Parcarea din spatele clădirii noi a Tribunalului Bucureşti a fost avizată în şedinţa Comisiei Tehnice de Circulaţie din data de 26.06.2008. Acolo adminis­trăm 106 locuri de parcare. De la data intervenţiei primarului general (11.07.2008), socie­tatea Dalli nu a mai primit în exploatare locuri de parcare. În total avem 3.170 de locuri", ne-a informat Radu Jianu, admi­nistratorul firmei Dalli Exim, explicându-ne că nu vrea să comenteze nimic în legătură cu situaţia actuală sau viitoare a contractului.

Tare ca piatra, iute ca săgeata...

Firma Dalli a intrat uşor "pe sub pielea" Primăriei Capitalei, dar e mai greu de scos. După ce a semnat contractul cu municipalitatea în 1995, pe vremea lui Crin Halaicu, s-a extins repede, iar contractul a fost prelungit de mai multe ori prin acte adiţionale, fără a se mai organiza vreo licitaţie. De prelungiri s-au ocupat foştii primari ai Capitalei, Traian Băsescu şi Adriean Videanu, Dalli urmând să perceapă taxe în Bucureşti până în 2018 şi să aducă municipalităţii 55,5% din încasări. În prezent, decizia actualului primar general de a anula contractul firmei Dalli Exim cu municipa­litatea a rămas fără o soluţionare. Nici contractul nu s-a reziliat, nici Dalli nu a dat primăria în judecată, dar noi locuri de parcare nu mai pupă de la municipalitate.

Mai bine decât cu mopu’

Nici nu ne-ar trece prin minte că succesul înregistrat de Dalli Exim SA ar avea vreo legătură cu prima doamnă de serviciu a ţării, Elena Udrea, chiar dacă firma a fost înfiinţată în 1993 de soţul acesteia, Dorin Cocoş. A fost o afacere profitabilă a familiei, mult mai bună decât tricotatul în direct la posturile de televiziune sau spălatul claselor cu mopul. Dacă le analizăm obiectele de activitate, s-ar putea spune că au început timid, de jos: pe lângă exploatarea spaţiilor de parcare, firma se mai ocupă şi de "servicii foto pentru populaţie" şi "distribuţie de echipamente şi materiale sanitare". Succesul a venit după doi ani de muncă asiduă a soţilor Udrea-Cocoş, când municipalitatea, represpectiv fostul primar general Crin Halaicu, a concesionat firmei Dalli exploatarea a 3.000 de locuri de parcare pentru următorii 15 ani. S-a întâmplat în urma unei licitaţii, dar şi istoria acesteia este controversată, devenind subiect de scandal în presă la vremea respectivă.

De când soţia sa a devenit consilier municipal, Dorin Cocoş a părăsit acţionariatul Dalli Exim SA. Chiar în iunie 2004, la numai câteva zile după ce Elena Udrea a fost aleasă în Consi­liul General al Municipiului Bucureşti, pe listele Alianţei D.A. A trebuit s-o facă, din moment ce firma familiei face afaceri cu municipalitatea. Şi totuşi, n-a plecat chiar de tot, rămânând acţionar la Dalli International Co SRL, după ce şi-a cedat acţiunile Dalli Exim prietenului Cerga Năstase. Alt amic al lui Dorin Cocoş, administratorul Dalli Exim, Radu Jianu, este, la rândul său, acţionar important al firmei. Ciudăţenia a apărut imediat după scandalul rezilierii, când Sorin Oprescu a fost căutat chiar de Dorin Cocoş, printr-un intermediar, pentru a discuta despre parcările Dalli. Soţul Elenei Udrea nu a dezminţit nici o clipă că l-ar fi căutat pe actualul primar ge­neral în acest scop, însă nu a vrut niciodată să comenteze. Să fie oare nostalgia de vină? Sau dragostea părintească faţă de firma înfiinţată şi dată spre adopţie? Prea puţin probabil!

PROFITABIL - Parcări "aranjate" cu bidineaua

  • de Monica Andrei Capatos
13 ani de profit. Primăria Capitalei a pierdut din cauza contractului făcut pe genunchi cu firma Dalli peste două milioane de euro. Semnat în 1995, prelungit prin acte adiţionale în fiecare an, contractul este în prezent nul din punct de vedere juridic.

"Se află în procedură de reziliere, o firmă de audit analizează activitatea firmei pe fiecare an. S-au găsit multe nereguli, din 1995 şi până acum contractul a fost prelungit prin acte adiţio­nale. Au fost perioade care nici măcar n-au fost acoperite legal. Vă dau un exemplu, pentru 1996 nu există nici un document care să arate legalitatea contractului, a mers de la sine, şi nimeni n-a luat nici o măsură", ne-a spus George Iorgovan, consilier pe probleme juridice al primarului general, Sorin Oprescu. În ceea ce priveşte evaluarea pagubelor, Sorin Oprescu a declarat într-un interviu Jurnalului Naţional că acestea sunt de ordinul milioa­nelor de euro. "Am făcut o evaluarea financiară. Aş exagera dacă aş spune acum cifre exacte care să arate pierderile, vă pot spune încă că sunt în jurul a două milioane de euro. Eu încerc să repar ceea ce au făcut unii în 1995. Nu-i aşa uşor". De fapt, edilul a făcut anunţul de reziliere a contractului cu Dalli chiar în prima şedinţă de consiliu, imediat după ce a fost investit. Pentru că erau foarte multe etape de parcurs şi mii de documente luate la verificat, lucrurile nu s-au putut schimba peste noapte.

Fără licitaţie
Înţelegerea cu municipalitatea a fost din start una în favoarea societăţii controlate de Dorin Cocoş şi Elena Udrea. Parcările luate în administrare, majoritatea în centrul Capitalei, au rămas la stadiul primitiv, nu s-a făcut nici o investiţie, s-a apelat doar la o bidinea cu ajutorul căreia au fost marcate locurile de parcare. Şi atât. N-au fost instalate echipamente de distribuţie a biletelor, n-au fost semnalizate parcările, aşa cum era civilizat, nu s-a adus nici o îmbunătăţire. Nu este practic nici o diferenţă între cum arătau în 1995 şi cum sunt acum, în 2008. Asta în condiţiile în care în contract aceste lucruri erau specificate.

Pentru că afacerea mergea ca pe roate, în 2005, contractul Dalli a fost prelungit cu cinci ani, pe principiul ce-i în mână, nu-i minciună. Fără licitaţie, fără prea multă gălăgie. "Nu s-a ţinut cont de faptul că legislaţia s-a modificat şi trebuia organizată licitaţie", a mai spus George Iorgovan.

Pentru a nu mai apărea astfel de situaţii, primarul Oprescu vrea să facă un departament special în Primăria Capitalei care să se ocupe exclusiv de administrarea parcărilor. Astfel, bucu­reş­tenii n-ar mai plăti pentru un loc de parcare taxe unei firme particulare, aşa cum s-a întâmplat până acum, ci municipalităţii.

×