Un tren vechi, care pe vremuri aducea in Baragan cantitati uriase de tuica, transporta astazi poeti neintelesi si povestitori de ocazie.
Fotoreportaj de Karina Knapek
Un fel de sat feroviar, cu scaune rosii
si acoperit cu tabla vopsita de cel putin 15 ori in verde, ne-a "teleportat" intr-o vineri dimineata pana la Nehoiasu, in aviarul judet Buzau.
La 8:30, personalul pleaca de la linia 20, linie asezata, ciudatenie a locului, nu dupa cea cu numarul 19, ci inaintea celei cu numarul 1. Trenul care merge la Nehoiasu (un satuc de langa oraselul de munte Nehoiu) se numeste, printre navetistii locului, "Tuicar". Sunt doua teorii in legatura cu porecla trenului. Prima: incetineala lui e comparabila cu cea a distilarii bauturii stramosesti. A doua, mai plauzibila: acest tren care coboara de pe dealurile acoperite cu pruni aducea, in Baraganul foarte insetat, cantitati uriase de tuica.
SUSMA. Calatorii nu s-au trezit inca bine cand un ins murdar, obosit, dar zambitor initiaza un inedit moment poetic: "In lumea asta prost facuta/, Rahatii ling in loc sa puta,/ Iar noi ce suntem consacrati/ Nu avem loc printre rahati". Poetul Tuicarului, Nicolae Susma, a venit la Buzau cu noaptea-n cap pentru medicamente. Se intoarce victorios, cu punga plina de buline, atarnata de una din carjele ce-i inlocuiesc piciorul pierdut in revolutia din 1989 ca soldat in termen ce pazea IOR Bucuresti. Ne recita mai departe: "Copiii moare de foame/ Si voi nu dati ajutoare/ Tara sufera si plange/ Iar voi pacaliti la sange/ Canibali si anticristi,/ Hoti si fundamentalisti./ Preturile explodeaza/, Gasca voastra triumfeaza;/ Alelei, la zid cu hotii/, Pazea, ca vin patriotii!". "Pentru poeziile astea care le fac eu", explica Susma, "m-au dat in ziare si au zis ca sunt personaj pitoresc. Ba a zis unuâ despre mine ca stau noaptea si compun poezii de tip profesionist. Cum dracuâ vine asta?", se intreaba personajul pitoresc in timp ce trenul se indreapta fara graba spre Nehoiu, locul unde, cum spune Susma, oamenii sunt de doua feluri, hoti si prosti, el facand parte, din pacate, din ultima categorie. Pentru ca zona e locuita de oameni de treaba, dar e si patria afacerilor necurate cu lemn.
GÃETZ. In vagonul vecin aflam amanunte despre istoria acestei cai ferate de la un batran domn, ingrijit si prezentabil, inginer agronom pensionar. La inceputul secolului trecut, un austriac pe nume Göetz a infiintat intreprinderea forestiera de la Nehoiu, a construit linia ferata, a angajat tehnicieni italieni, a dezvoltat zona, apoi a vandut tot si a plecat in Germania, in 1938, la chemarea lui Hitler. Intreprinderea a fost nationalizata, apoi, in anii din urma a incaput pe mana unui arab, unul Omar Hayssam.
Toate acestea ni le-a povestit domnul Angelescu, in timp ce un domn consilier local al unei comune il aproba interesat. Brusc, batrana din dreapta noastra, la vederea aparatului foto, a inceput sa planga cu lacrimi torentiale. "Ioana de la primarie" (a fost 20 de ani femeie de serviciu la o primarie) plange din cauza a
5 milioane pe care trebuie sa-i dea la tribunal. Dar ne spune ca plansul o linisteste si ca in scurt timp o sa fie iar vesela si senina; apoi continua cu impletitul.
Citește pe Antena3.ro
PERSONAJE. Tuicarul care
duce la Nehoiu este un tren vechi si murdar, tras de o
locomotiva ostenita.
Intelectuali ca inginerul
Angelescu si emotiva Ioana
de la Primarie (foto dreapta jos) calatoresc spre Muntii Buzaului. Nicolae Susma (stanga jos), care se intoarce, sontac-sontac, de la oras
cu o punga de medicamente, face versuri prin care protesteaza impotriva nedreptatilor sociale si locale. Susma
a fost declarat in presa locala "personaj pitoresc", lucru de care este foarte mandru. |