Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 a fost pusă în dezbatere, miercuri, la Senat, de deputatul PSD Iulian Alexandru Badea, și vizează introducerea dreptului elevilor de a beneficia în mod gratuit de uniformă școlară.
Mai mult, uniforma școlară ar deveni obligatorie, dar nu în toate școlile și liceele, ci la cererea conducerii unităților de învățământ.
„Pentru asigurarea bunei desfășurări a cursurilor și activităților desfășurate în unitățile de învățământ preuniversitar și în toate spațiile educației și formării profesionale, conducerea unităților de învățământ poate solicita utilizarea obligatorie a uniformei școlare”, stipulează proiectul de lege pus zilele trecute pe masa senatorilor.
Conform documentului, aprobarea „detaliilor tehnice privind obiectele vestimentare și de încălțăminte ce compun uniforma școlară” ar urma să fie realizată prin ordin al ministrului Educației.
Fonduri de la bugetul de stat și de la autoritățile locale
De asemenea, „uniforma școlară se acordă elevilor în mod gratuit”, iar cheltuielile prevăzute pentru aceste uniforme „pot fi acoperite din fonduri guvernamentale de la bugetul de stat, bugetul Ministerului Educației sau a altor instituții ce coordonează unități din rețeaua națională școlară sau din bugetele consiliilor județene/Consiliului General al Municipiului București și consiliilor locale, cât și din fonduri externe nerambursabile”, mai prevede documentul.
Inițiatorul proiectului legislativ spune că, potrivit legii, elevii au obligația de a se prezenta la școală „într-o ținută vestimentară decentă și adecvată”, iar cum în România învățământul obligatoriu de stat este gratuit, prin urmare consideră că școlarilor trebuie „să li se acorde și dreptul de a beneficia, în mod gratuit, de uniforma școlară”.
În mediul rural, aproape un sfert abandonează școala
Mai mult, susține deputatul PSD, măsura propusă va contribui și la reducerea abandonului școlar, care este în creștere, în ultimii ani, la toate nivelurile de învățământ.
„Cea mai mare rată de abandon școlar este la începutul și la finalul ciclului de învățământ, la clasele pregătitoare și a V-a, în ciclurile primar și gimnazial, iar cel mai intens fenomen de abandon școlar este în mediul rural, unde peste 23% dintre elevii intrați în scoală acum 8 ani abandonaseră școala până la terminarea gimnaziului.
Potrivit studiilor realizate de Comisia Europeană, abandonul școlar este cauzat de problemele personale sau de familie, dificultăți de învățare sau, în cele mai multe cazuri, situația socio-economică precară, care din păcate se poate traduce prin imposibilitatea părinților de a susține achiziționarea rechizitelor sau a obiectelor vestimentare necesare frecventării cursurilor fizice, ori a mijloacelor informatice pentru asigurarea accesului la cursurile în format on-line. De asemenea, abandonul școlar generează șomaj, excluziune socială, sărăcie, probleme de sănătate și poate cel mai grav aspect este faptul că multiplică acest cerc vicios, generație după generație”, se arată în expunerea de motive care însoțește proiectul.
Abandonul școlar reprezintă o consecință a subfinanțării sistemului național de învățământ și a „lipsei unor Programe naționale care să vină cu adevărat în sprijinul elevilor care provin din rândul categoriilor defavorizate de la nivelul societății sau a părinților și elevilor, în ansamblu”, consideră inițiatorul, deși normele actuale promovează ca și valori universale „echitatea, prin respectarea dreptului fiecărui copil de a beneficia de șanse egale, precum și incluziunea, prin asigurarea accesului și participării la educație a tuturor copiilor, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultățile acestora”.
Ȋn anul de învățământ 2022-2023, populația școlară din sistemul național de educație a fost 3.472.800 de elevi și studenți, în scădere cu 23.000, comparativ cu anul școlar precedent, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS).
Proiectul AUR, abandonat prin sertarele Camerei Deputaților
Și parlamentarii AUR, în frunte cu George Simion, au depus, în urmă cu mai bine de un an și jumătate (octombrie 2022), un proiect legislativ prin care vor să-i oblige pe toți elevii să poarte uniforme până la terminarea liceului, considerând că transmiterea Poliției și Jandarmeriei a modelului şi semnelor distinctive ale uniformei, pentru fiecare unitate şcolară, va conduce la creșterea siguranței în unitățile de învățământ.
Deși semnată de peste 30 de parlamentari, inițiativa legislativă a fost respinsă de Senat, prima cameră sesizată, și a primit mai multe avize și rapoarte negative, atât de la Guvern, cât și de la mai multe comisii de specialitate, astfel că, din martie 2023, a fost uitată prin vreun sertar de la Camera Deputaților.