x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vă invităm în Orient Express!

0
Autor: Gabriela Boeriu 05 Oct 2008 - 00:00
Vă invităm în Orient Express!


Nu e doar un tren. Orient Express-ul e o frumoasă poveste. Anul acesta, povestea are o strălucire aparte! Motivul? Ieri s-au împlinit 125 de ani de la inaugurarea acestui tren de lux, care datorează fascinaţia şi misterul în mare parte scriitoarei Agatha Christie.



"Trenul accelerat soseşte la linia 3." Se aude vocea arhicunoscută din Gara de Nord care îi anunţă pe călătorii care se pregătesc să plece către Constanţa, Baia Mare, Timişoara sau altă locaţie. Un tren obişnuit este pe cale să plece, altul să sosească. Despre ce este vorba?...


Ajung un pic mai devreme şi mă postez într-un loc unde pot să-mi pun ordine în gânduri şi în întrebările pe care le voi adresa în interviul dedicat Orient Expressului. Lângă mine sunt doi – un el şi o ea. La un suc şi un sendviş. Sprijiniţi de gărduleţul peronului, analizează de departe elegantul tren care tocmai soseşte. Îi surprind vorbind: "Dar pe ăsta de ce nu l-au anunţat, mă?‘‘, aud hoţeşte cu "coada" urechii replica lui intrigată. Le-aş fi răspuns, dar mă grăbesc să mă întâlnesc cu Raymond Winieka-Ripotot, director hotelier Venice Simplon Orient-Express. Da, Orient Expressul este singurul tren care nu este anunţat. Rezervările se fac cu un an înainte şi atunci găseşti bilet dacă ai un dram de noroc!


MUSAFIRUL CEL NOBIL. În caz că nu ştiaţi: pentru "insignifianta" sumă de 5.500 de euro puteţi călători în condiţii de înaltă clasă într-unul dintre luxoasele compartimente ale Orientului Express, care, ca în fiecare an, nu se dezminte şi staţionează vreme de o zi în Gara de Nord.
Steaua lui a început să strălucească în ziua de 4 octombrie 1883, când, la Paris, în la Gare de l’Est, un număr însemnat de oameni îmbrăcaţi elegant s-au adunat să îşi ia la revedere de la Orient Expres pe măsură ce acesta se depărta în itinerariul său inaugural avându-l la bord pe unul dintre cei mai renumiţi jurnalişti ai vremii – Henri Opper de Blowitz.
 La fiecare sfârşit de vară, Venice-Simplon-Orient Express face o călătorie specială în ruta Paris – Viena – Budapesta şi Bucureşti – Varna – Istanbul (unul dintre multele trasee). Anul acesta este unul cu totul deosebit! Motivul? Se împlinesc 125 de ani de la inaugurarea trenului, an în care a urmat o rută aproape identică cu cea din trecut...


O BUCATĂ DE MAGIE. "Bonjour", "Bonjour", "Enchanté" sunt cuvinte de politeţe care deschid discuţia cu monsieur Ripotot, întorcându-ne în timp într-o poveste despre ceea ce unii numesc trenul-legendă: "Orient Expressul are o istorie lungă, este un tren mitic deja. Din 1906, când a început să treacă prin tunelul Simplon, pe exteriorul lui se putea vedea scris: Simplon Orient Express. Întrerupt de primul război mondial, el şi-a limitat ruta la traseul Paris – Istanbul – Veneţia – Belgrad – Sofia, cu o arteră opţională şi un final de călătorie la Atena. În 1932, compania s-a extins prin apariţia Arlbert-Orient-Express ce străbătea oraşele Viena, Budapesta şi Bucureşti. A urmat cel de-al doilea război mondial. Orient Expressul se afla în perioada lui fulminantă, dar, în acelaşi timp, s-e extins şi transportul aerian. Inevitabil, a intervenit suprimarea transportului feroviar. Câteva sute de vagoane cu costuri de întreţinere imense nu mai puteau fi întreţinute. În 1972, marca de notorietate de odinioară era reprezentată de câteva vagoane cuplate la trenuri obişnuite. Deşi ultimul «voyage» a fost făcut în 1977, visul nu avea să se sfârşească aici...".
Eram foarte curioasă să aud, din gura principalului reprezentat al acestui tren, poveşti adevărate ce se ascund în vechimea timpului, dar firul ne este întrerupt de un băiat care ne cheamă pentru poze şi vizită. În interior toată lumea roieşte, grăbită să rearanjeze trenul, iar eu îl pierd pe culoar la un moment dat pe "monsieur" Ripotot, atentă fiind la detalii. Mă asigură de la o oarecare depărtare, într-o franceză grăbită, că are puţină treabă, dar că revine...


CA SURSĂ NESECATĂ DE INSPIRAŢIE. Merg pe lângă cuşetele din tren şi încerc să dau peste doamna în halat purpuriu a cărei prezenţă nu este justificată de Hercule Poirot. Mai mult ca sigur că îl ştiţi pe Poirot. Agatha Christie. "Crima din Orient Express"... Trec imaginar pe lângă vorbăreaţa doamnă Hubbard, îl salut pe colonelul Arbuthnot... apoi mă gândesc la oamenii care au urcat şi au coborât scările luxosului "şerpuitor". Oameni de viţă nobilă, oameni importanţi, oameni bogaţi. Îmi aduc aminte de James Bond sau de răvăşitoarea poveste de dragoste dintre Lily Parker (Cheryl Ladd) şi Alex Woodward (Stuart Wilson), apoi aş striga pe fereastră la Andrei Morutzi (Sergiu Nicolaescu) să plece din faţa trenului şi să lase trecutul zbuciumat în urmă. Îi văd pe toţi prin mirajul cărţii, dar mă opresc pentru că "dans un instant" Raymond Winieka-Ripotot mă aduce cu picioarele pe pământ. Zâmbeşte larg şi mă învită la o cafea, ca să ne continuăm discuţia. Îmi spun: "Privirea lui seamănă cu a cuiva...". Brusc îmi dau seama. Căutătura ochiului aduce cu cea a lui Hercule Poirot, atât cât au putut-o reda cei din film. Eu o recunosc însă mai bine din carte... "Luaţi un bucheţel de flori, vă rog. Să vă amintească de noi." "Ce drăguţ, domnule Poirot, pardon, Ripotot." Mă aşez la masă cu bucheţel cu tot şi ne continuăm dialogul în timp ce simpaticul chef, Christian Bodiguel, trece pe lângă mine. "Ca să sfârşesc istorisirea", îşi continuă discuţia amuzat evident de faptul că i-am spus Poirot, "Companie Internationale de Vagons Lits a scos la licitaţie vagoanele în octombrie 1977, având în vedere starea deloc bună în care se aflau. La Monte Carlo, James B. Sherwood, preşedintele Sea Containers Group, a cumpărat şi a restaurat trenul, care este azi ceea ce numim Venice Simplon Orient Express..."


"ÎMI PLACE ROMĂNIA". "Îmi plac oamenii de aici", spune Ripotot. "Sunt foarte serviabili şi ne întâmpină cu mare drag la sosire. Vedem pe de o parte că Orient Expressul este un tren foarte cunoscut. Pe de altă parte, găsim tot ce ne trebuie aici, de la aprovizionare până la oamenii care spală trenul manual, pentru ca întreaga operaţiune să fie făcută temeinic. Toţi la depou sunt foarte drăguţi, florarii care fac buchetele sunt, de asemenea, conştiincioşi." Simt cum îmi saltă inima de bucurie, nu de alta, pentru că m-am obişnuit cu criticile la adresa conaţionalilor. Un gând fulger îmi trece prin minte. Cum s-o simţi lumea în acest tren magic? "Monsieur Directeur" îmi citeşte gândurile şi continuă povestea: "În general, de la o călătorie cu trenul oamenii aşteaptă rapiditate. Să ajungă cât mai repede la destinaţie. Nu şi în acest loc. Am observat că, pe măsură ce petrec mai mult timp aici, ei se simt mai bine. Deci scopul numărul unu al companiei nu este viteza, ci dorinţa de a le oferi oamenilor confortul şi de a le insufla atmosfera unică marca Orient Express. De asemenea, am limitat pe această rută numărul pasagerilor la 100 de persoane, pentru că vrem ca lumea să nu stea aglomerată, ci să savureze calitatea, nu cantitatea. Noi organizăm şi excursii la coborâre. Un număr mare de pasageri ar reduce din calitatea vizitei. Pentru a concluziona: este o excursie exclusivistă".
Şi ce pot vedea călătorii pe parcursului acestei excursii care ţine şase zile? Poate vă întrebaţi curioşi să ştiţi de ce costă atât de mult? În prima zi, după ce lasă în urmă Parisul, trenul străbate văile pitoreşti ale Alpilor din Elveţia şi Austria. A două zi, părăsind vârfurile înzăpezite îşi continuă drumul către Viena şi Budapesta, loc unde pasagerii înnoptează la unul dintre cele mai frumoase hoteluri din capitala Ungariei. După ce turiştii au vizitat dimineaţa oraşul şi s-au plimbat pe malul Dunării, traseul îşi urmează cursul, dar următoarea oprire are loc în România, unde vor vizita Castelul Peleş, castel care a fost vizitat şi prima dată, în acel octombrie 1883. Vizita în România nu se opreşte aici, cei din tren având ocazia să vadă şi câteva din construcţiile Bucureştiului, printre care şi Casa Poporului. Ziua a cincea este destinată Bulgariei, mai exact oraşului Varna şi vizitei la  Palatul Euxinograd, edificiu construit în stil francez, ce folosea pe vremuri drept rezidenţă de vară pentru ţarii bulgari. Ziua a şasea şi sfârşitul călătoriei, totodată, este destinată Turciei de-a lungul câmpiei tracice şi a mării Marmara, ca într-un final trenul să ajungă în pitorescul oraş Istanbul. Din câte am reuşit să aflu de la domnul Jean Marie Moreau, engineering manager al Orient Express, nu prea au fost români care s-au bucurat de vacanţele celei mai mari companii de lux feroviare din lume. Aviz amatorilor bogaţi (şi, din păcate, nu funcţionarilor) în căutare de relaxare şi lux de cinci stele.


UN TRANDAFIR CORAI. Ca orice final, şi acesta este trist. Despărţirea de Orient Express. Îmi iau la revedere rând pe rând de la fiecare, printre ei şi de la Michelle Rocca, cabine manager.
Pe măsură ce operaţiunea este în plină desfăşurare, într-o spatele meu cineva mă bate pe umăr. Este Giampiero Caronna, leading waiter. Îmi spune într-o engleză "italienească": "Vreau să îţi ofer o floare‘‘. Este un trandafir corai. Îi mulţumesc şi mă face să promit că îi voi vizita şi la anul. Cobor un picior, apoi pe celălalt mai greu, las în urmă Orient Expressul cu un bucheţel de flori şi un trandafir. Cred că dacă o călătorie ar avea rang nobiliar, parfumul ei ar purta numele de Orient Express...
Citeşte mai multe despre:   special,   trenul,   tren,   orient,   express,   orient express,   orient expressul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală
Galerie Foto Executivul condus de Ludovic Orban a aprobat, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, nota de fundamentare pentru alocarea a peste 126 de milioane de lei, din fonduri externe nerambursabile, în ve...

Capii SRI dau lecții de politică și administrație

Capii SRI dau lecții de politică și administrație
Actualul ambasador al României în Statele Unite ale Americii, fost director al Serviciului Român de Informații, George Cristian Maior, are asigurat un post de profesor universitar la Școala Superioară de Studii...

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului
Popești-Leordeni, așezare în sud-estul Capitalei. Populație: 42.468 de locuitori. Cazuri confirmate SARS-CoV-2 în ultimele două săptămâni: 405 persoane. Rata de incidență: 9,54 la mia de locuitori. Decizie...

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei
Durerile de spate reprezintă cauza celor mai multe consultaţii la medici, ele produc cele mai multe concedii medicale în lumea largă. Acea poziţie ca a pruncului în burta mamei ajută pentru relaxarea spatelui și...

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”
Galerie Foto Fiul patronului de la Mira Telecom, o entitate abonată, de ani buni, la contracte grele cu instituțiile din zona siguranței naționale, livrează, pentru Poliția de Frontieră, începând cu 9 noiembrie, dispozitive...

Cu semnătură, pe moarte călcând

Cu semnătură, pe moarte călcând
Galerie Foto „Refuz transportul la spital, îmi asum toate riscurile şi consecinţele, inclusiv decesul”.  Observaţia scrisă cu pixul transformă fişa de caz COVID într-un fel de certificat de deces. Pe care pacientul...

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane
Galerie Foto Din cei 326 de deputați care își încheie mandatul de parlamentar luna viitoare, 180 au datorii pe persoană fizică, cumulate, în cuantum de nu mai puțin 63.726.506,51 de lei. Creditorii, ca...

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”
Galerie Foto Jurnalul vă propune vineri o carte specială pentru iubitorii dramaturgiei, dar și pentru cei care vor să descopere un gen plin de acțiune, replici spumoase, amuzante și profunde: „Teatru”, de Sidonia...

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime
Galerie Foto Clotilde Armand a anunțat, ieri, pe contul său de socializare, că a demis conducerile a trei direcții din cadrul Primăriei Sectorului 1, din Capitală. Printre structurile decapitate se numără și Poliția...

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament
Profesorul doctor Horaţiu Moldovan a condus şi conduce secţii importante de chirurgie cardio-vasculară. A făcut inovaţii în tehnicile de chirurgie cardiacă, în disecţia acută de aortă, în anevrismele de...

ATI în flăcări, la Piatra Neamț. Tragedii la indigo, din cinci în cinci ani

ATI în flăcări, la Piatra Neamț. Tragedii la indigo, din cinci în cinci ani
Galerie Foto Incendiul de la Spitalul de Urgență din Piatra Neamț, unde, sâmbătă, și-au pierdut viața zece pacienți Covid-19, internați la Terapie Intensivă, ar fi pornit de la instalația de alimentare cu energie...

Bilanț la sfârșit de mandat. Jumătate dintre senatori termină legislatura cu datorii de peste 32 de milioane de lei

Bilanț la sfârșit de mandat. Jumătate dintre senatori termină legislatura cu datorii de peste 32 de milioane de lei
Galerie Foto Alegerile parlamentare bat la ușă, teoretic scrutinul urmând să aibă loc pe data de 6 decembrie, iar actualul Legislativ își încetează mandatul pe data de 21 decembrie. La patru ani de când au fost aleși,...

Risc major. De ce grăsimea face ravagii în caz de COVID. Dr. George Sirețeanu: Obezitatea înseamnă, practic, un sistem imun sabotat

Risc major. De ce grăsimea face ravagii în caz de COVID. Dr. George Sirețeanu: Obezitatea înseamnă, practic, un sistem imun sabotat
Galerie Foto „Gras și frumos”, expresie atât de des folosită de părinții și bunicii noștri, nu doar că nu mai este de actualitate, ba chiar a devenit motiv de îngrijorare în vremuri de COVID. Grașii de azi sunt mai...

Insula Belina și Brațul Pavel, declarate de Orban bunuri publice de interes național

Insula Belina și Brațul Pavel, declarate de Orban bunuri publice de interes național
Galerie Foto Cu fix o zi înaintea debutului campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, Guvernul liberal a decis să declare celebrele proprietăți Insula Belina și Brațul Pavel drept bunuri publice de interes național,...

Lockdown cu curve, polițiști și boschetari

Lockdown cu curve, polițiști și boschetari
Galerie Foto București, seara de 9 noiembrie 2020, cu un ceas înainte de închidere. În limbaj polițienesc: „Cota X” minus 60 de momente. Capitala pare că așteaptă o sărbătoare morbidă. Blocurile sunt luminate în...
Serviciul de email marketing furnizat de