x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sancțiuni grele pentru „umblat” la kilometraj

Sancțiuni grele pentru „umblat” la kilometraj

de Ion Alexandru    |    12 Apr 2023   •   08:30
Sancțiuni grele pentru „umblat” la kilometraj

Vânzarea unei mașini second-hand, fără un certificat „RAR Auto-Pass”, care să demonstreze că numărul de kilometri parcurși, afișat în bord, este real și din care să rezulte o evidență a evenimentelor rutiere majore în care a fost implicat autovehiculul respectiv, are toate șansele să devină istorie.

Un proiect de lege, depus, în acest sens, încă din 2021, intră la vot final, săptămâna aceasta, la Camera Deputaților. Noua lege va institui amenzi sau chiar pedepse penale pentru fraudarea kilometrajului și pentru netransmiterea către RAR a informațiilor prevăzute de textul propus. Sunt vizate atât persoanele fizice, cât și producătorii sau dealerii de mașini și chiar service-urile auto.

Toate aceste noi reglementări fac obiectul unui proiect de lege privind registrul electronic istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, proiect inițiat de senatorul liberal Toma Florin Petcu, încă din 8 noiembrie 2021. Inițiatorul arată că propunerea stabilește anumite prevederi referitoare la certificarea istoricului vehiculelor rulate în România, în vederea înmatriculării, și vizează, printre altele, „stoparea practicii de comercializare a autoturismelor care au kilometrajul dat înapoi”.

Astfel, RAR urmează să înființeze și să gestioneze registrul electronic privind evidența odometrelor autovehiculelor din România, registru care va fi constituit din informațiile culese de RAR cu ocazia prestațiilor efectuate direct asupra autovehiculelor și cu ocazia supunerii autoturismelor inspecției tehnice periodice în cadrul stațiilor ITP autorizate. De asemenea, acest registru va conține informațiile transmise către RAR de către operatorii economici autorizați care desfășoară activități de reparații, întreținere și reglări funcționale ale vehiculelor, precum și activități de modificare constructivă sau de reconstrucție a vehiculelor rutiere.

 

Ce informații trebuie transmise către RAR

 

În baza noii legi propuse, orice înlocuire a odometrului unui vehicul cu un altul cu un kilometraj mai mic urmează să fie considerată un act de fraudă, în cazul în care această operațiune nu este înregistrată și transmisă corespunzător către RAR. Această măsură are drept scop evitarea vânzărilor de autovehicule care au montate dispozitive de măsurare a distanței parcurse modificate.

Mai departe, prin intermediul unei aplicații informatice a RAR, operatorii economici care repară, întrețin și reglează funcțional vehicule rutiere vor fi obligați să citească și să transmită către RAR informațiile legate de numărul de identificare sau seria de șasiu, precum și valoarea indicației odometrului din dotare pentru mașina reparată, indiferent de tipul acesteia. Legea propusă mai prevede eliberarea, la cerere, deținătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului șoferului, cel mult 8 locuri pe scaune, a unui certificate denumit „RAR Auto-Pass” care va conține informații cu privire la istoricul citirii odometrului existent în registrul electronic, implicarea autovehiculului într-un eveniment care a produs avarii grave la mecanismul de direcție, la instalația de frânare sau la structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului, precum și la neprezentarea vehiculelor în cadrul unor campanii de rechemare a vehiculelor care au fost deja înmatriculate, înregistrate sau puse în comercializare, deoarece unul sau mai multe sisteme, echipamente, component sau unități tehnice separate instalate pe vehicul prezintă un risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau protecția mediului înconjurător.

 

RAR Auto-Pass, obligatoriu la vânzarea unui autoturism

 

Cea mai importantă prevedere a acestui proiect de act normativ este aceea conform căreia, la vânzarea unui vehicul deja înmatriculat în România (second-hand), vânzătorul va fi obligat să-i furnizeze cumpărătorului un certificat „RAR Auto-Pass”, valabil, pentru vehiculul supus vânzării. 

Fără acest document, vânzarea nu poate avea loc.

Potrivit legii citate, punerea în circulație a autovehiculelor cu odometrul defect constituie infracțiune și va fi pedepsită cu închisoarea de la o lună la un an, dacă fapta nu constituie o infracțiune mai gravă.

 

Amendamente mai dure decât forma inițială depusă în Parlament

 

Senatul României a adoptat acest proiect de lege încă din data de 2 martie 2022, cu 121 de voturi „pentru” și doar două voturi „împotrivă”. Iar, la data de 7 martie 2022, actul normativ a fost transmis Camerei Deputaților, care este forul decizional.

Abia la data de 22 septembrie 2022, Guvernul României a transmis Parlamentului un punct de vedere favorabil, însă au mai trecut multe luni până când comisiile raportoare – Comisia pentru Industrii și Comisia pentru Transporturi – să redacteze raportul final.

Acest raport a fost adoptat abia în 29 martie 2023, fiind unul de adoptare, cu 18 amendamente admise. Prin aceste amendamente, legea devine chiar și mai dură decât varianta inițiatorului. Se instituie, spre exemplu, amenzi de la 20.000, la 50.000 de lei pentru manipularea odometrului sau pentru orice acțiune care influențează numărul kilometrilor parcurși de o mașină sau pentru netransmiterea RAR a informațiilor stabilite prin introducerea registrului electronic.

De asemenea, vor fi sancționați cu amendă de la 10.000 de lei la 30.000 de lei producătorii de vehicule rutiere, importatorii sau distribuitorii care nu transmit RAR informațiile legate de campaniile de rechemare a vehiculelor.

Se vor aplica, de asemenea, amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei pentru transmiterea de informații eronate de către stațiile ITP și atelierele de reparații. Iar introducerea pe piață, punerea la dispoziție ori utilizarea de echipamente destinate manipulării odometrului se sancționează cu amenzi cuprinse între 3.000 și 4.000 de lei.

Legea, cu amendamentele admise, urmează să intre la vot final, în Camera Deputaților.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×