x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Vezi harta României cu 1.094 kilometri de autostrăzi. Când vom circula pe ele şi cât ne costă

Vezi harta României cu 1.094 kilometri de autostrăzi. Când vom circula pe ele şi cât ne costă

de Iulia Barbu    |    01 Aug 2011   •   21:00
Vezi harta României cu 1.094 kilometri de autostrăzi. Când vom circula pe ele şi cât ne costă

Romania va putea fi traversata pe autostrada de la vest la est in noua ani. Practic, in 2020 vom avea 1.094 de kilometri de autostrada. Coridorul IV Paneuropean are 865 de kilometri, traverseaza Romania si va leaga Nadlacul de Constanta. Tot in 2020 se va circula pe Autostrada Bucuresti – Brasov. Mai exact, pe tronsoanele Bucuresti – Moara Vlasiei – Ploiesti in lungime de 61 de kilometri s-ar putea circula chiar la sfarsitul acestui an. Tronsonul Comarnic – Brasov, in lungime de 58 kilometri, va fi concesionat, conditii in care vrobim de alti 3-4 ani de asteptare. Din Autostrada Transilvania, Bechtel a finalizat in 7 ani doar cei 52 de kilometri dintre Turda – Gilau. In urma negocierilor dintre CNADNR si compania americana s-a stabilit ca Bechtel va mai construi o singura portiune din Autostrada Transilvania, si anume tronsonul de 64 de kilometri dintre Suplacu de Barcau – Bors.

Cum arata autostrada Arad – Timisoara. Vezi imagini din avion

Pe bucati se va putea circula din 2013 pe o parte din tronsoanele Autostrazii Nadlac – Constanta. Este vroba despre contractele atribuite in luna mai si iunie a acestui an. Acestea au patru luni de proiectare, 18 luni de executie si patru ani de garantie. Ministerul Transporturilor a semnat in luna mai 5 contracte in valoare de 700 de milioane de euro pentru Coridorul IV. Firmele castigatoare s-au angajat ca pana in 2013 sa finalizeze 98 de kilometri de autostrada. Este vorba de primul lot al Autostrazii Timisoara - Lugoj, Autostrada Arad – Nadlac si drumul de legatura, primul lot al Autostrazii Lugoj - Deva, cat si al treilea lot al Autostrazii Orastie - Sibiu. Ulterior, in luna iunie alte trei proiecte, contestate initial, au fost semnate pe Coridorul IV. Este vorba de tronsoanele 1, 2 si 4 ale Autostrazii Orastie - Sibiu, parte a Coridorului IV Paneuropean. In acest moment, un singur lot nu si-a primit constructorul, sectiunea a doua a Autostrazii Timisoara - Lugoj, asteptand inca solutionarea contestatiei. Tot pe traseul Coridorului IV alte doua portiuni de autostrada nu au in acest moment constructor. Este vorba despre Autostrada Cernavoda - Medgidia, tronson parasit in luna aprilie de compania franceza Colas. Contractul va fi atribuit la finalul acestei luni. Finalizarea tronsonului va costa intre 500 si 700 milioane lei, fara TVA. "Vor avea la dispozitie trei luni pentru proiectare si 12 luni pentru executie, astfel incat la anul, probabil, vom circula pe autostrada pana la Constanta", a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, in timpul unei vizite pe santierul Autostrazii Bucuresti - Constanta. Ministrul a precizat ca firma castigatoare va trebui sa prezinte la inceputul lucrarii sase termene intermediare de executie: "Daca nu vor respecta fiecare termen, vor avea de platit penalizari de 500.000 euro, la care se adauga 0,1% din valoarea contractului pentru fiecare zi de intarziere".

De altfel, vineri a fost deschis traficului o parte din tronsonul Medgidia-Constanta, in lungime de 30 kilometri, si anume segmentul de 14 kilometri, dintre Basarabi si Constanta unde se poate circula pe o banda pe sens.
Pe traseul tronsonului Medgidia-Constanta, arheologii au descoperit un cimitir, datand din jurul anului 1100, in zona Valu lui Traian. Ministrul a spus ca arheologii au termen pana la 5 iunie pentru a muta situl de pe traseu, astfel incat lucrarile la autostrada sa poata continua.

Mai departe, tot pe Cordiorul IV, pentru Autostrada Sibiu – Pitesti nu s-au gasit inca solutii de finantare. Tronsonul are 116 kilometri si ar traversa practic Valea Oltului. Autostrada are deja un studiu de fezabilitate care trebuie insa refacut. Cel mai probabil cei 116 kilometri vor fi construiti in regim de parteneriat public privat. In conditiile in care proiectul se liciteaza pana anul viitor, Autostrada Sibiu – Pitesti ar putea fi data in folosinta in cinci ani.

Pe Autostrada Transilvania, Bechtel s-a angajat sa reduca pretul de constructie de la 20 de milioane de euro pe kilometru la mai putin de jumatate si sa construiasca tronsonul Suplacu de Barcau – Bors. Daca Bechtel va pleca de pe autostrada Transilvania, pentru doi ani CNADNR nu va putea atribui noi contracte. Aceasta este una dintre bizarele clauze din contractul Bechtel. Chiar daca pentru doi ani nu se vor atribui lucrarile, o data cu plecarea companiei americane, costurile vor scadea simtitor. CNADNR a platit pe 10% din lucrari 1,5 miliarde de euro, jumatate din valoarea la care a fost semnat contractul. Din cele opt sectiuni a fost finalizata una singura, cea dintre Turda si Gilau. Tronsonul a costat jumatate din toata suma alocata intregului proiect – aproape 1,5 miliarde de euro.

×
Subiecte în articol: autostradă