Mai mult, plasticul din care ar fi confecționate poluează mediul înconjurător și este neatractiv pentru generația tânără. Motiv pentru care, aceștia au semnat și depus un proiect de lege, prin care toate aceste sisteme de plată să poată fi emise și… virtual. În acest mod, s-ar putea evita și lipsa acută de pe piața semiconductorilor din care sunt fabricate cipurile, dar se va combate și evaziunea fiscală, spun inițiatorii.
Conform expunerii de motive care a stat la baza inițierii acestui proiect de act normativ, din luna februarie a anului 2022, „a avut loc digitalizarea voucherelor de vacanță” și că, de la acea dată, „beneficiile extrasalariale acordate sub forma tichetelor (tichete de masă, tichete cadou, tichete culturale, tichete de creșă și vouchere de vacanță) se emit exclusiv pe suport electronic”.
Inițiatoarea susține că legea în vigoare nu prevede dacă, prin sintagma „suport electronic”, se înțelege doar suportul material sau și cel virtual. „În legislația secundară se face trimitere la existența fizică a suportului electronic”, se arată în acest document.
Potrivit aceleiași expuneri de motive, cardul virtual este reglementat, în prezent, în România, dar nu și în ceea ce privește biletele de valoare.
Cu gândul la protecția mediului și la generația tânără
„Având în vedere evoluția tehnologică, este foarte important să se reglementeze și posibilitatea de a emite aceste carduri și virtual, fără a mai emite și plasticul. Aceasta, pentru a acompania transformările societății, precum și evoluția spre digitalizare. Biletele de valoare trebuie să evolueze pentru a-și păstra nivelul de performanță și de atractivitate pentru generațiile tinere de angajați atașate de utilizarea noilor tehnologii, de mediul virtual și de digitalizare”, mai arată documentul citat, semnat, în numele inițiatorilor, de deputata PNL Maria Gabriela Horga (FOTO).
Aceasta mai susține că reglementarea opțiunii de emitere a biletelor de valoare și pe suport electronic virtual va avea un impact pozitiv inclusiv asupra mediului înconjurător. Asta, deparece va contribuii la „reducerea producției de plastic”, la „reducerea resurselor utilizate în transportul pentru livrarea cardurilor fizice”, la „reducerea gazului cu efect de seră pe tot parcursul ciclului de viață al produselor, în comparație cu tichetele pe suport electronic material” și la „economisirea semnificativă, în etapele de fabricare și de distribuție, deoarece se produce și se trimite beneficiarului un card virtual”.
De asemenea, se mai precizează că „reducerea emiterii de carduri în format fizic trebuie privită și în contextul deficitului actual de semiconductori, fenomen care afectează în acest moment capacitatea de producție a noilor carduri”.
Cum arată modificările propuse
Concret, potrivit formei propuse, legea vrea introducerea unui nou alineat la articolul 1 al Legii 65/2018 privind acordarea tichetelor de valoare, care să reglementeze faptul că „în sensul prezentei legi, prin suport electronic se înțelege orice dispozitiv fizic sau instrument virtual care poate fi utilizat de către deținătorul său pentru a efectua operațiuni cu bilete de valoare”.
Apoi, proiectul mai vizează modificarea articolului 10, în sensul că „angajatorii, împreună cu organizațiile sindicale legal constituite sau, după caz, reprezentanții salariaților stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare, acolo unde este cazul, unitatea emitentă și modalitatea de acordare, prin dispozitiv fizic sau instrument virtual. Angajatorul care optează pentru emiterea exclusiv printr-un instrument virtual poate solicita oricând unității emitente și emiterea dispozitivului fizic al biletelor de valoare”.
De asemenea, proiectul propune modificarea articolului 1, alineat 2, indice 1, din OUG 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanță, în sensul că „termenul de «voucher de vacanță» va fi interpretat ca făcând referire exclusiv la voucherul de vacanță pe suport electronic, fie pe dispozitiv fizic, fie ca instrument virtual”.
PNL-iști cu greutate, pe lista semnatarilor
Inițiatorii propunerii legislative apelează, în sprijinul demersului făcut, la definiția „cardului” din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 3/2018, privind monitorizarea infrastructurilor pieței financiare și a instrumentelor de plată, ca fiind „un dispozitiv fizic sau un instrument virtual care poate fi utilizat de către deținătorul său pentru a efectua operațiuni de plată. În această categorie sunt incluse, fără însă a se limita la acestea, cardurile de debit, cardurile de credit, cardurile de debit amânat, prelungit și virtual”.
„Emiterea biletelor de valoare pe suport electronic, material sau virtual, funcționează ca un instrument de incluziune financiară, printre efectele asupra economiei ale incluziunii numărându-se și transparența procesării plăților și, implicit, scăderea evaziunii fiscale”, se mai arată în expunerea de motive.
Legea este sprijinită de 62 de deputați și senatori, dintre care trei de la PSD, doi de la USR, doi de la UDMR, un deputat al Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale din Camera Deputaților și 54 de parlamentari de la PNL. Printre liberalii semnatari în tabel se regăsesc Sebastian Burduja, Laurențiu Leoreanu, Pavel Popescu, Robert Sighiartău, Ionuț Stroe, Nelu Tătaru sau Ion Marcel Vela. Proiectul a fost înaintat la data de 20 martie 2023, la Senat, iar Camera Deputaților este for decizional.