x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special "Vulpea", la un pas să facă statul poliţienesc

"Vulpea", la un pas să facă statul poliţienesc

de Sorin Ovidiu Bălan    |    06 Iul 2009   •   00:00
"Vulpea", la un pas să facă statul poliţienesc
Sursa foto: Karina Knapek/Jurnalul Naţional

În birourile cu uşi capitonate din clă­di­rea MAI, perenul general Virgil Ardeleanu, zis "Vulpea", fost şef la unitatea specială de informaţii 0215, actual şef al Serviciului 1, Control Managerial Intern, a elaborat împreună cu acoliţii săi un act normativ care urmează să intre în vigoare pe şest. Adică adoptarea lui şi apoi publicarea în Monitorul Oficial sunt aranjate să se desfăşoare pe tăcute, astfel încât noi să fim puşi în faţa faptului împlinit. Este vorba despre o ordonanţă de urgenţă a Guvernului.



Proiectul de ordonanţă în posesia căruia ne aflăm nu are încă număr şi nici dată de intrare în vigoare. Din informaţiile noastre, ar fi trebuit să intre în vigoare pe timpul vacanţei parlamentare. Atunci când au elaborat-o, au­to­rii nu s-au gândit decât pentru binele po­po­rului şi al patriei: "... în considerarea ne­ce­sităţii adoptării şi pe plan institu­ţional a unor măsuri urgente privind contracararea actualei crize economico-financiare prin care trece România".

DIN GRIJĂ FAŢĂ DE POPOR

Ei bine, această grijă este atât de mare, încât ordonanţa de urgenţă trebuie să intre în vigoare foarte repede, că doar de aia se numeşte de urgenţă: "Neadoptarea de urgenţă a unor măsuri de ordin le­gislativ ar putea avea consecinţe grave asupra bunei funcţionări a instituţiilor cu atribuţii în domeniul ordinii publice şi a siguranţei naţionale..." Aşadar, iute cu adoptarea, că ţara şi cetăţeanul sunt în pericol. Ce ascunde însă această grabă?

Ce se află de fapt în articolele şi paragrafele din această ordonanţă? Bazele statului poliţienesc. Stat poliţienesc pe care urmează să-l comande Virgil Ardeleanu, general sau chestor, cum vreţi să-i spuneţi. Să pătrundem în continuare înţelesurile ascunse ale actului normativ. Acţiunea se va face în mai multe etape.

UNIFICAREA
Când toată lumea vorbeşte despre re­for­mă şi descentralizare, la MAI este pe dos. De bruma de descentralizare de până acum se va alege praful. La art. 1 al ordonanţei se arată: "În fiecare reşedinţă de judeţ se înfiinţează Direcţia de ordine şi siguranţă publică". Ce face această di­rec­ţie? Vedem la alin. 2 al aceluiaşi articol: "Asigură realizarea cooperării structu­ri­lor de ordine şi siguranţă publică la nivel judeţean, managementul integrat al ac­ţi­u­nilor de ordine publică". Din ce va fi con­stituită direcţia? "Di­rec­ţia judeţeană se constituie prin unifica­rea structurilor de suport din cadrul in­spec­toratelor de Poliţie judeţene, inspectoratelor de jandarmi judeţene, inspecto­ra­telor pentru situaţii de urgenţă şi inspectoratelor ju­de­ţene ale Poliţiei de frontieră care se re­or­ganizează", şi dacă tot se strâng toate sub un singur sceptru, înseamnă că nu mai au nevoie de personalitate juridică, aşa cum este acum: "In­spec­toratele ju­de­ţene de Poliţie, Poliţie de frontieră, jandarmi şi pentru situaţii de urgenţă sunt structuri de ordine fără per­sonalitate juridică, care funcţionează în subordinea operativă a inspectoratelor generale".

VĂDUVIREA DE PATRIMONIU
Nu există Poliţie fără girofar sau Pompieri fără scară şi tulumbă. Le iei aceste accesorii, sunt fără mâini şi fără picioare. Aşa amputaţi, nu au cum să funcţioneze. Pentru a-şi face treaba, trebuie să apeleze la cineva care are mâini şi picioare. Adică la sora mai mare care le-a luat tot:

"În subordinea nemijlocită a direcţiei judeţene funcţionează aparatul propriu format din servicii, birouri, compartimente de specialitate în domeniile financiar-contabilitate, resurse umane, management operaţional, juridic, control, comunicaţii şi tehnologia informaţiei, precum şi cele specifice domeniului logistic". Şi mai departe, la un alt capitol: "Patrimoniul direcţiei judeţene se constituie din patrimoniile Inspectoratului judeţean de Poliţie, de Poliţie de frontieră, de jandarmi şi pentru situaţii de urgenţă". Deci, girofarul Poliţiei, scara pompierilor, trusele criminaliştilor, birourile, toate trec, fără excepţie, în pa­trimoniul nou-înfiinţatei direcţii.

GOLIREA BUZUNARELOR
Totuşi, nu era suficient ca structurile MAI să rămână fără bunurile materiale din dotare. Dacă rămâneau cu banii în conturi, le putea trece prin cap celor care le conduc să cumpere din nou girofaruri sau scări pentru pompieri. Cineva care are resurse financiare, nu poate fi controlat pe de-antregul. Aşa că Ordonanţa, grijulie cum am arătat cu fondurile patiei în vreme de criză, le-a ras şi banii: "Directorul direcţiei judeţene are calitatea de ordinator terţiar de credite, în subordinea ordinatorului principal de credite". Mai pe înţeles, banii de la minister vin direct la şeful instituţiei nou-înfiinţate, care îi împarte cum crede el de cuviinţă, ca o mamă iubitoare care are mai mulţi copii.

Rămase golaşe, fără patrimoniu şi fără bani, inspectoratele judeţene de Poliţie, poliţie de frontieră, jandarmi şi pentru situaţii de urgenţă trebuiau să poarte un nume. Un singur nume. Şi s-au numit: Direcţia de ordine şi siguranţă publică.

ŞEFULEŢUL DATOR ŞEFULUI
Dacă partea materială a fost rezolvată, nici partea umană nu a fost dată uitării. Modalitatea de înscăunare a şefului unei direcţii judeţene şi a adjuncţilor acestuia este una originală în "Direcţia judeţeană este condusă de un director, numit prin ordin al ministrului şi este ajutat de un adjunct pe probleme economico-admi­nistrative". Deci, poliţistul-pompier-grănicer-jandarm din fruntea direcţiei este, atenţie, numit. Ceea ce totuşi contrazice Legea funcţionarilor publici, care spune altceva: "Recrutarea funcţionarilor publici se face prin concurs, organizat în limita funcţiilor

publice vacante prevăzute anual în acest scop prin planul de ocupare a funcţiilor publice". Deci concurs, şi nu numire. Şi tot numire în loc de concurs, în cazul funcţiilor de adjuncţi ai directorului direcţiei judeţene. Adică o structură piramidală, un lanţ de numiri de la vârf către bază, în care şeful mai mic trebuie să-i fie recunoscător şefului mai mare pentru că el l-a pus, deci tot el îl şi poate schimba oricând.

Schema piramidală, cheia puterii
Prin ordonanţa care stă pe ţeavă se pun bazele statului poliţienesc printr-o metodă simplă. Concentrarea comenzii, a puterii adică, în mâna unui singur om. Căile sunt două.

Şi ele foarte simple. Una vizează partea materială, lăsarea instituţiilor din componenţa MAI fără patrimoniu, cea de-a doua îi vizează personalul, care va fi numit după un sistem piramidal, fiecare şef mai mic fiind dator celui de deasupra lui, pentru că el l-a numit. Iar deasupra tuturor, gestionând resursele şi oamenii, şeful Serviciului 1, Control Managerial Intern, chestorul Virgil Ardeleanu. Adoptarea acestui act normativ ar însemna, practic, intrarea în funcţiune a statului poliţienesc, în care nimeni nu mişcă în font.

Militarii, comisari şi agenţi

În final, o informaţie care mai puţin ne interesează pe noi, cetăţenii de rând, dar care este foarte importantă pentru angajaţii MAI: "Personalul îşi păstrează statutul avut la data intrării în vigoare a pre­zen­tei ordonanţe de urgenţă, cu excepţia cadrelor militare, care se trec în corpul poliţiştilor, gradele militare deţinute la data mutării în interesul serviciului fiind echivalate cu gradele profesionale, în con­­diţiile legii". Ce nu am înţeles însă, noi, civilii. Unde sunt eficientizarea şi economiile la buget în numele cărora a fost concepută această ordonanţă de ur­genţă, deocamdată nepublicată în Monitorul Oficial, dacă toată lumea rămâne pe loc şi ia leafă de la stat. Ba, în plus, se mai şi creează o nouă direcţie, care consumă şi ea bani, chiar dacă o parte din ei îi trage de la inspectoratele deja existente.

×
Subiecte în articol: special politie urgenta judetene