x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ziaristii vorbesc despre ziaristi

Ziaristii vorbesc despre ziaristi

de Sebastian Lazaroiu    |    19 Oct 2006   •   00:00
Ziaristii vorbesc despre ziaristi

Care sunt vedetele presei romanesti? Care sunt institutiile ce se bucura de incredere? Care sunt criteriile de apreciere in breasla jurnalistilor? Care sunt publicatiile preferate ale jurnalistilor romani? Cititi si: Increderea in institutiile statului

Si a venit momentul ca ziaristii sa vorbeasca despre ceea ce apreciaza cel mai mult la colegii de breasla, pe care dintre ei ii considera cei mai buni si care dintre institutiile media sunt in topurile lor.

Ce apreciaza jurnalistii la cei din breasla? Pe de o parte, obiectivitatea si verticalitatea (independenta), pe de alta parte, curajul si indrazneala. Dintre manuitorii condeiului, cei mai apreciati sunt Tudor Popescu, Cristoiu, Turcescu, Tuca si Hurezeanu. Acestia cumuleaza jumatate din optiunile colegilor de breasla. Interesant de remarcat faptul ca aceste preferinte in top 5 nu difera de cele ale publicului larg. Alte cercetari au aratat practic aceeasi ordine a primilor gazetari. Intre acestia se afla conducatori de publicatii sau pedagogi ai presei postdecembriste.

In cazul vedetelor de televiziune (si aici intra nu doar jurnalisti, ci si crainici, moderatori, prezentatori sau pur si simplu gazdele unor emisiuni), optiunile sunt mult mai dispersate. Turcescu domina clasamentul si este urmat de Andreea Esca, Teo Trandafir; Mircea Badea, Mihaela Radulescu si alte nume, de altfel foarte notorii in peisajul audio-vizual. Ziarele preferate sunt Jurnalul National, Evenimentul, Gandul, Cotidianul sau Adevarul. Tabloidele sunt mai putin agreate decat in cazul publicului larg. De altfel, si in cazul televiziunilor exista o inclinatie mai mare a jurnalistilor spre stiri, informatii sau talk-show-uri si mai putin spre emisiunile de divertisment.

Realitatea TV domina clasamentul programelor de stiri si al dezbaterilor politice, spre deosebire de audienta generala a acestor posturi care este mai degraba una de nisa. Pe locul al doilea in preferinte se afla Antena 3, un alt post de stiri important in Romania. Inca o data, obiectivitatea este principalul criteriu de evaluarea a stirilor, dar si promptitudinea si actualitatea sunt invocate in mod semnificativ.

Vorbim aici despre un public educat, in continua cautare de informatii noi si actuale. Jurnalistii reprezinta evident doar un segment mic din consumatorii de informatie bruta. Dar este un segment extrem de implicat in productia de informatie efemera, care prelucreaza, interpreteaza si transmite mai departe catre publicul larg.

NISA
"Jurnalistii reprezinta un segment mic din consumatorii de informatie bruta. Sunt un public educat, in continua cautare de informatii noi si actuale" - Sebastian Lazaroiu, sociolog

Click pentru a mari
Click pe grafic pentru zoom
Click pentru a mari
Click pe grafic pentru zoom
Click pentru a mari
Click pe grafic pentru zoom
Click pe grafic pentru zoom
obiectivitate, verticalitate, independenta - 22% (24% audio-vizual; 21 presa tiparita); suflu nou in presa - 1% (2% audio-vizual; 1% presa tiparita); maturitate, experienta - 2% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita); bun analist, logic - 3% (3% audio-vizual; 3% presa tiparita); bun profesionist, competent, abil - 16% (14% audio-vizual; 16% presa tiparita); har, vocatie de journalist - 6% (5% audio-vizual; 6% presa tiparita); caustic, bataios, curajos, direct - 17% (14% audio-vizual; 18% presa tiparita); inteligent, cult, citit, bine documentat - 9% (12% audio-vizual; 8% presa tiparita); serios - 2% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita); sincer - 2% (2% audio-vizual; 3% presa tiparita); alte calitati - 5% (5% audio-vizual; 7% presa tiparita); NR - 15% (17% audio-vizual; 13% presa tiparita)
Click pentru a mari
Click pe grafic pentru zoom
a stiut sa se impuna - 4% (4% audio-vizual; 3% presa tiparita); e profesionist/a, bine pregatit/a - 33% (40% audio-vizual; 29% presa tiparita); e incisiv, acid, are tupeu - 11% (9% audio-vizual; 13% presa tiparita); are carsima, umor - 6% (5% audio-vizual; 6% presa tiparita); corect, modest - 5% (4% audio-vizual; 5% presa tiparita); obiectiv, echilibrat, impartial - 12% (11% audio-vizual; 13% presa tiparita); spontan, natural - 8% (7% audio-vizual; 8% presa tiparita); altceva - 10% (8% audio-vizual; 12% presa tiparita); ns/nr - 11% (12% audio-vizual; 10% presa tiparita)
APRECIERI
La capitolul "Ziaristii despre ziaristi", intrebarile incomode continua. Si, pentru prima oara subiect de cercetare sociologica, jurnalistii romani raspund. Dupa parerea dvs., in ce masura mass-media (tv, radio, ziare) din Romania sunt profesioniste? Dar care este televiziunea din Romania care are cele mai bune emisiuni de dezbateri politice? Cata incredere aveti in ceea ce scriu/difuzeaza jurnalistii din presa scrisa, dar si cei din tv si radio? Care este jurnalistul strain pe care il apreciati cel mai mult?
Mai profesioniste - 5% (8% audio-vizual; 4% presa tiparita)
La fel de profesioniste - 44% (43% audio-vizual; 44% presa tiparita)
Mai putin profesioniste - 47% (45% audio-vizual; 48% presa tiparita)
NS/NR - 4% (4% audio-vizual; 4% presa tiparita)
In foarte mare masura - 8% (9% audio-vizual; 8% presa tiparita)
In mare masura - 52% (55% audio-vizual; 51% presa tiparita)
In mica masura - 34% (30% audio-vizual; 36% presa tiparita)
In foarte mica masura/deloc - 3% (3% audio-vizual; 3% presa tiparita)
NS/NR - 3% (3% audio-vizual; 3% presa tiparita)
Click pe grafic pentru zoom
diversitate, acopera toate sterile - 13% (10% audio-vizual; 14% presa tiparita); actualitate, promptitudine - 21% (22% audio-vizual; 20% presa tiparita); analize bune, complexe, diverse - 5% (5% audio-vizual; 5% presa tiparita); obiectivitatea / calitatea stirilor - 29% (29% audio-vizual; 29% presa tiparita); profesionalism, jurnalisti buni - 9% (8% audio-vizual; 10% presa tiparita); nu pun accent pe violenta/scandal - 2% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita); seriozitate - 1% (1% audio-vizual; 1% presa tiparita); altceva - 4% (5% audio-vizual; 4% presa tiparita); ns/nr - 16% (17% audio-vizual; 16% presa tiparita)
ANTENA 1 - 4% (4% audio-vizual; 4% presa tiparita); ANTENA 3 - 20% (21% audio-vizual; 19% presa tiparita); B1 TV - 1% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita); NATIONAL TV - 1% (1% audio-vizual; 1% presa tiparita); OTV - 3% (2% audio-vizual; 3% presa tiparita); PRO TV - 2% (2% audio-vizual; 2% presa tiparita); REALITATEA TV - 39% (39% audio-vizual; 39% presa tiparita); TVR 1 - 5% (5% audio-vizual; 5% presa tiparita); NS/NR - 25% (25% audio-vizual; 24% presa tiparita)
Foarte putina - 4% (6% audio-vizual; 2% presa tiparita); Putina - 26% (33% audio-vizual; 23% presa tiparita); Multa - 58% (54% audio-vizual; 61% presa tiparita); Foarte multa - 9% (7% audio-vizual; 10% presa tiparita); NS/NR - 3% (1% audio-vizual; 3% presa tiparita);
Foarte putina - 3% (3% audio-vizual; 4% presa tiparita); Putina - 28% (26% audio-vizual; 29% presa tiparita); Multa - 61% (65% audio-vizual; 58% presa tiparita); Foarte multa - 6% (6% audio-vizual; 6% presa tiparita); NS/NR - 2% (1% audio-vizual; 3% presa tiparita)
Foarte putina - 3% (3% audio-vizual; 3% presa tiparita); Putina - 20% (16% audio-vizual; 22% presa tiparita); Multa - 63% (65% audio-vizual; 62% presa tiparita); Foarte multa - 11% (16% audio-vizual; 8% presa tiparita); NS/NR - 3% (2% audio-vizual; 4% presa tiparita)
Christiana Amanpour - 2%; Jay Leno - 2%; Larry King - 2%; Oprah Winfrey - 1%; Altcineva - 9%; NS/NR - 84%
Click pe grafic pentru zoom
a provocat demisia unui presedinte American - 2% (0% audio-vizual; 3% presa tiparita); a pus bazele profesiei liberale de ziarist - 1% (1% audio-vizual; 1% presa tiparita); profesionalism, competenta - 27% (30% audio-vizual; 24% presa tiparita); creativ, a schimbat mentalitati - 2% (2% audio-vizual; 1% presa tiparita); critic, curajos, caustic - 11% (10% audio-vizual; 12% presa tiparita); carismatic, agreabil, cu umor - 7% (9% audio-vizual; 5% presa tiparita); bun analist - 1% (1% audio-vizual; 1% presa tiparita); har, talent de ziarist - 9% (6% audio-vizual; 12% presa tiparita); cult, destept, bine informat - 6% (6% audio-vizual; 5% presa tiparita); obiectiv, credibil - 9% (7% audio-vizual; 10% presa tiparita); model de mare complexitate - 3% (4% audio-vizual; 2% presa tiparita); natural, spontan, original - 5% (5% audio-vizual; 4% presa tiparita); alte calitati - 9% (9% audio-vizual; 9% presa tiparita); NR - 9% (10% audio-vizual; 9% presa tiparita)
DATE CERCETARE
Sondaj de opinie in randul jurnalistilor din presa scrisa si audio-vizuala, reprezentativ la nivel national; septembrie-octombrie 2006. Metodologie
  • Esantion: 1.078 subiecti
  • Univers de esantionare: jurnalisti din presa scrisa si audio-vizuala
  • Tipul esantionului: selectie aleatorie a unitatilor media dupa ponderea la nivel national si la nivel local, precum si pe tipuri de media
  • Eroarea maxima: + - 3% la o probabilitate de 0,95
  • Perioada: 23 septembrie-7 octombrie 2006
  • Beneficiar: Asociatia Romana de Sociologie si Jurnalul National
  • ×