x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Sport Sporturi Criza din Marea Buclă

Criza din Marea Buclă

de Sorin Anghel    |    13 Iul 2010   •   00:00
Criza din Marea Buclă

Corespondenţă din Saint Jean de Maurinne (Franţa)

Recesiunea economică mondială nu putea să ocolească Turul Franţei, în ciuda succesului nebun de care se bucură în continuare cea mai urmărită întrecere sportivă din lume. Organizatorii anunţă în fiecare zi că etapa este urmărită de pe traseu de peste un milion de spectatori, iar în week-end-uri numărul celor ce le ies în cale rutierilor este aproape dublu.

Marea Buclă este o afacere pentru fiecare localitate străbătută. În câteva zile se va pedala pe lângă Grenoble, un oraş puternic industrializat, situat la poalele Alpilor. Nivelul de poluare este atât de mare încât pe autostrada din jur nu ai voie să circuli cu mai mult de 70 km/h. Aşa vor francezii să salveze dispariţia gheţarilor din munţi.

Primii care speculează prezenţa Le Tour sunt hotelierii. Dacă la un stabiliment de două stele plăteşti în mod obişnuit 25 de euro pe noapte, acum nu găseşti nimic mai jos de 77 de euro. Şi asta fără mic dejun, undeva într-o zonă cu fabrici ce îţi dau impresia că fac mai mult zgomot decât producţie în sine.

Cam aşa stau lucrurile în toate oraşele din vecinătatea traseului, motiv pentru care mulţi turişti care urmăresc Le Tour preferă să doarmă în campinguri. În această perioadă, când se pedalează pe lângă graniţa cu Elveţia, multă lume înnoptează în Ţara Cantoanelor. Acolo, hotelierii practică promoţii tocmai în ideea de a le "fura" francezilor din turişti.

Acelaşi lucru se va petrece şi în Pirinei. Hotelurile de trei şi patru stele din nordul Spaniei au preţuri mai mici decât motelurile din Franţa. În plus, spectatorii preferă patria lui Contador pentru a sărbători aşa cum se cuvine un eventual succes al rutierului de la Astana. Pentru femei, Andorra, o destinaţie de cumpărături foarte ieftine, este la numai două ore de mers cu maşina. Iar dacă ai la dispoziţie un Renault Koleos precum cel folosit de Jurnalul Naţional la Turul Franţei, orice distanţă poate fi străbătută mult mai uşor. Cutia de viteze automată şi motorul de 2,0 litri se distrează pe orice drum.

Criza economică din Marea Buclă este uşor sesizabilă de către spectatorii care vin pe traseu. Cu mai puţin de două ore înainte de trecerea rutierilor îşi face apariţia caravana publicitară. Una destul de anemică anul acesta. Mulţi dintre sponsorii din trecut s-au retras din "competiţie". Dacă acum câţiva ani erau circa 300 de vehicule care împărţeau brelocuri, ziare, şepcuţe, bomboane, umbrele, pălării, etc, acum numărul acestora nu depăşeşte 50, astfel că publicul are parte de mult mai puţine materiale promoţionale ce aveau rol de suveniruri.

S-a plecat de la Morzine-Avoriaz, pe o distanţă de 204,5 km, până la Saint Jean de Maurinne. Traseul a fost unul ucigător, momentul critic petrecându-se pe Col de la Madeleine - 2.000 de metri altitudine - cea mai grea căţărare de până acum din Le Tour 2010. Sosirea va avea loc într-un orăşel de 9.000 de locuitori, unde s-a născut schiorul Jean Baptiste Grange, câştigător al Globului de Cristal în proba de slalom în sezonul 2008-2009. Mâine va avea loc etapa a zecea, cu plecarea din Chambery şi sosirea la Gap.

×
Subiecte în articol: turul frantei