x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Sport Sporturi Peste jumătate din sportul românesc, susţinut financiar de companii cu capital privat străin

Peste jumătate din sportul românesc, susţinut financiar de companii cu capital privat străin

de Redacția Jurnalul    |    13 Dec 2024   •   10:15
Peste jumătate din sportul românesc, susţinut financiar de companii cu capital privat străin

Mai mult de jumătate din sportul românesc este susţinut financiar de companiile cu capital privat străin. „Sportul românesc este dependent de tot ce înseamnă sponsorizări venite din capitalul privat străin. Statul nu poate să susţină“, anunță Ziarul Financiar.

Multe dintre federaţiile reprezentative pentru unele sporturi nu au niciun sponsor, potrivit Anuarului Sportului din 2023 publicat de Agenţia Naţională pentru Sport ♦ În România există 67 de federaţii sportive, olimpice şi neolimpice ♦ Printre cele mai mari companii care sponsorizează sportul se numără Penny, Kaufland, Auchan, OMV Petrom, dar şi bănci precum BRD şi UniCredit.

Mai mult de jumătate din sportul românesc este sponsorizat de companiile private străine, potrivit unei analize realizate de Ziarul Financiar pe baza datelor Agenţiei Naţionale pentru Sport. Multe dintre companiile care sprijină financiar federaţiile sportive au acţionariat străin, însă mai importantă decât numărul firmelor care susţin sportul românesc este valoarea cu care acestea sponsorizează federaţiile.

În Anuarul Sportului pentru 2023, publicat de Agenţia Naţională pentru Sport, federaţiile naţionale care reprezintă sporturile locale au raportat toţi partenerii şi sponsorii care le susţin. Totuşi, nu se face o diferenţă între cei care sprijină cu bani federaţiile, cu produse sau cu servicii. Deşi există multe companii care încheie parteneriate cu federaţiile pentru a le furniza echipamente, apă sau produse alimentare, acestea nu sprijină cu bani federaţiile. Pe scurt, federaţiile încheie bartere cu aceste companii, totuşi, astfel de parteneriate sunt de ajutor pentru federaţii şi sportivi, dar nu pot sprijini dezvoltarea sportului de performanţă.

„Sportul nu se poate susţine exclusiv din banii de la stat. Acest model nu există în Europa. Niciun club din lume sau brand nu are o componentă să fie finanţată doar de către stat. Sportul românesc este dependent de tot ce înseamnă sponsorizări venite din capitalul privat străin“, spune Cristian Gheorghe, fondatorul Sports Business Academy.

Printre companiile care sprijină sportul se numără bănci precum BRD şi UniCredit, dar şi retaileri precum Penny, Kaufland şi Auchan. Penny este sponsorul principal al Federaţiei Române de Fotbal. De altfel, un alt sponsor al FRF este Casa Pariurilor, administrat de Fortuna Entertaiment Group.

Operatorii de case de pariuri sunt unii dintre cei mai mari sponsori ai sportului românesc, chiar şi ai celui european. De altfel, operatorii caselor de pariuri finanţează cel mai mult fotbalul european şi cel românesc, în special, potrivit rapoartelor UEFA.

Betano şi Casa Pariurilor sunt două dintre firmele de pariuri cu capital privat străin care sponsorizează sportul. De asemenea, Superbet, cel mai mare operator de pariuri sportive din România, este unul dintre cei mai mari sponsori din România. Spre exemplu, prima ligă de fotbal este sponsorizată de Superbet, astfel că se numeşte Superliga.

Grupul Lactalis, producătorul de lactate care are în portofoliu branduri precum Zuzu, Albalact, Covalact, este şi el sponsor al sportului românesc, prin sprijinul pe care îl oferă Federaţiei Române de Canotaj.

De asemenea, Maspex, producătorul Tymbark şi Salatini, sprijină financiar Federaţia Română de Scrimă şi Federaţia Română de Canotaj.

Există însă companii mari cu capital privat românesc care investesc în sport, iar contribuţiile lor sunt semnificative. Banca Transilvania este unul dintre firmele care investesc constant în sport şi sprijină diferite iniţiative din această zonă. Spre exemplu, Banca Transilvania este sponsor al federaţiilor de baschet, fotbal, gimnastică şi karate WUKF.

Pe lângă Banca Transilvania, Altex, Mobexpert, Macromex, care are brandul Edenia, Allianz-Ţiriac, Romgaz, Hidroelectrica, SCC Erbaşu sunt câteva dintre companiile româneşti care sponsorizează sportul românesc.

Pe lângă sprijinul acordat federaţiilor, companiile sprijină separat şi cluburi sau sportivi. Spre exemplu, OMV Petrom este partener al Academiei Hagi, încheiat în urmă cu câţiva ani şi prelungit în 2023 pentru încă trei ani. OMV Petrom susţine activitatea academiei cu 2,4 milioane euro.

Cristian Gheorghe adaugă faptul că sportul are nevoie de un sprijin pe termen lung, iar sponsorizările ar trebui să ţină cont de acest aspect. Multe companii aleg să sponsorizeze o federaţie, un club sau un sportiv pe termen scurt, ceea ce nu poate asigura o predictibilitate pentru dezvoltarea sportului.

Sportul românesc nu beneficiază de un suport semnificativ din partea statului, iar din banii alocaţi de la bugetul de stat, cluburile sportive şi sportivii nu se pot susţine în totalitate. Astfel, fără suportul mediului privat, sportul nu ar putea supravieţui sau nu ar putea să se dezvolte.

Colacul de salvare al sportului românesc este sprijinul pe care mediul de afaceri îl acordă, însă, şi la acest capitol, finanţarea nu este suficientă. în timp ce unele sporturi se bucură de vizibilitate şi de un număr mai mare de fani, alte sporturi nu reuşesc să atragă atenţia marilor companii.

Multe dintre federaţiile reprezentantive unor sporturi nu au niciun sponsor, potrivit Anuarului Sportuluin din 2023 publicat de Agenţia Naţională pentru Sport. în România există 67 de federaţii sportive, olimpice şi neolimpice. în 2024, federaţiile sportive au avut alocată o sumă totală de peste 100 mil. lei, iar sumele cele mai mari le-au primit federaţiile cu cele mai bune rezultate la nivel european şi mondial.

în 2023, federaţiile sportive din România au numărat 348.000 de sportivi legitimaţi, faţă de 359.000 cu un an înainte, potrivit datelor Agenţiei Naţionale pentru Sport. Numărul real al practicanţilor de sport este însă mai mare în contextul în care nu toţi sportivi sunt legitimaţi la un club sportiv.

(sursa: Mediafax)

×
Subiecte în articol: capital strain echipe