x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Educația rutieră în școli: e lege, nu sunt profesori

0
Autor: Diana Scarlat 25 Oct 2016 - 17:18
Educația rutieră în școli: e lege, nu sunt profesori Karina Knapek/Intact Images
Vezi galeria foto

Copiii ar trebui să aibă lecții de educație rutieră în școli, dar nimeni nu aplică legea. Deși există și sancțiuni prevăzute pentru lipsa acestor cursuri, în continuare nu este nimeni amendat, iar peste 2,2 milioane de copii nu învață la școală cum ar trebui să traverseze strada. Nimeni nu este tras la răspundere nici măcar pentru accidentele grave care ucid zeci de copii în fiecare an.

Codul Rutier prevede foarte clar obligativitatea școlilor de a susține ore de educație rutieră. „Ministerul Educaţiei şi Cercetării are următoarele atribuţii: a) asigură, prin programa şcolară, educaţia rutieră a preşcolarilor şi elevilor din învăţământul preuniversitar; (...) c) îndrumă, coordonează şi controlează, prin inspectoratele şcolare, activitatea de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, inclusiv de pregătire şi de perfecţionare a cadrelor didactice desemnate să execute astfel de activităţi; d) asigură materialul didactic pentru laboratoarele de educaţie rutieră şi parcurile-şcoală proprii de circulaţie”, se arată în articolul 124 din noul Cod Rutier. De asemenea, articolul 126 prevede existența unui control din partea Comisei pentru Supraveghere a Asigurărilor, împreună cu poliţia rutieră, care ar trebui să întocmească programe de prevenţie rutieră şi să îndrume, să coordoneze şi să controleze modul de aplicare a acestora. Fondurile necesare desfăşurării acestor programe ar trebui să fie asigurate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor împreună cu societăţile de asigurare autorizate. Nimic din toate aceste prevederi ale legii nu se aplică, deși sunt prevăzute și sancțiuni, la articolul 105, alineatul 15: „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane juridice (...) nerespectarea obligaţiilor de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ”.

Răspunsurile halucinante ale autorităților

Asociația România Fără gropi a încercat să miște lucrurile și a cerut explicații autorităților, dar răspunsul a fost halucinant. Ministerul Educației susține că aceste cursuri obligatorii se desfășoară în școli, conform prevederilor legale, dar nu pot fi furnizate date referitoare la numărul profesorilor specializați, pentru că nu există această specializarea și, de fapt, nu există profesori. „Educația Rutieră ar trebui să se facă în mod constant și targetat pe categoria de vârstă, dar nu avem cadre didactice desemnate să efectueze orele de Educație Rutieră, ore prevăzute de Codul Rutier. Actualul Cod Rutier este în vigoare de anul 2002, iar noi suntem la sfârșitul lui 2016. Nici IGPR nu au răspuns la intrebările noastre în mod direct, insă răspunsul este că nu s-a aplicat nicio sancțiune. L-am primit și telefonic”, explică Alexandru Vîlvoi, președintele ARG. “Având în vedere că este o disciplină opţională, nu au fost situaţii în care Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice să nu dea curs solicitărilor primite din partea cadrelor didactice de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, însă, în situaţia în care nu au existat astfel de solicitări din partea părinţilor, orele de educaţie rutieră nu s-au desfăşurat”, a răspuns IGPR la întrebările legate de respectarea legii în școli.

Strategia de reducere cu 50% a accidentelor

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 arată că “Tinerii şi vârstnicii au cele mai mari riscuri de a muri ca urmare a unui accident rutier în România”, și totuși nu se aplică prevederile Codului Rutier pentru educația obligatorie în școli. „Măcar de acum s-ar putea aplica legea, pentru că nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate, dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România. Un diagnostic pus greșit, ca să dăm bine în statisticile interne, va primi un tratament greșit care nu va vindeca”, mai spune liderul asociației.

Prevederi ignorate de autorități

Prin Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nr. 3542/27.03.2015 a fost aprobată ca disciplină opţională pentru clasele I-IV Programa Şcolară privind „Educaţia pentru prevenirea riscului rutier”. Orele de Educație Rutieră ar trebui să fie predate de cadre didactice specializate, o dată pe săptămână. Profesorii prevăzuți de lege nu există, pentru că nu s-a creat specializarea în universități și nici nu s-a luat vreo măsură pentru introducerea specializării în viitorul apropiat. Astfel, legea există, dar nu s-a aplicat niciodată și, mai mult, nimeni nu a fost sancționat până acum.

Puținele ore de educație rutieră care s-au ținut în școli în ultimul timp au fost excepții. Până acum nu se știe nici măcar cum ar trebui să se procedeze, astfel încât polițiștii să poată aplica sancțiunile prevăzute în lege, pentru că nu există o procedură clară. Probabil ar trebui să raporteze inspectoratele școlare situația din școli, dar nici asta nu se știe încă.

La jumătatea lui trecut, un studiu arăta că România ocupă primul loc european la accidente în care sunt implicați și copii. La polul opus, Norvegia a încheiat anul cu zero victime în rândul copiilor. Printre altele, autoritățile au pus acest succes pe seama educației rutiere în școli și a utilizării scaunelor pentru copii, în mașină.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 




Restricții de circulație pe A1 pentru efectuarea unor lucrări

Restricții de circulație pe A1 pentru efectuarea unor lucrări
Restricții de trafic sunt impuse marți pe mai multe tronsoane din Autostrada A1 pentru efectuarea unor lucrări. Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că luni, până la ora...

Titularizare: 130 de candidați au obținut nota 10, iar rata notelor peste 7 este în scădere

Titularizare: 130 de candidați au obținut nota 10, iar rata notelor peste 7 este în scădere
130 de profesori au obținut nota 10 la examenul de titularizare, însă rata notelor peste șapte, necesară pentru titularizare, este în scădere față de anii trecuți, respectiv 44,47% față de 58,66% în 2020, tr...

Wayne Rooney se consideră victima unei tentative de înscenare

Wayne Rooney se consideră victima unei tentative de înscenare
Avocații lui Wayne Rooney au contactat luni poliția britanică acuzând că acesta a fost victima unei tentative de înscenare. Imagini devenite virale pe rețelele de socializare, în cursul zilei de duminică,...

CNSU: Copiii până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ la revenirea în țară

CNSU: Copiii până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ la revenirea în țară
Comitetul Național pentru Situații de Urgență a adoptat o hotărâre, potrivit căreia copiii de până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ pentru Covid la revenirea în țară. „La articolul 3 alineatul...

Cei mai scumpi cartofi prăjiţi din lume costă 200 de dolari porţia

Cei mai scumpi cartofi prăjiţi din lume costă 200 de dolari porţia
O porţie de cartofi prăjiţi la restaurantul Serendipity3, din New York, costă o avere. Mai exact, 200 de dolari, aproximativ 170 de euro, asta pentru că sunt pregătiţi cu ingrediente precum trufe şi...

Noi măsuri de relaxare de la 1 august

Noi măsuri de relaxare de la 1 august
Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a adoptat o hotărâre care prevede noi măsuri de relaxare a restricțiilor de la 1 august. CNSU propune ca, începând din 1 august, activitățile...

Presiuni pentru redeschiderea aeroporturilor, în cazul vaccinaților

Presiuni pentru redeschiderea aeroporturilor, în cazul vaccinaților
Conducerea Aeroportului Heathrow a cerut oficialilor Marii Britanii să deschidă călătoriile pentru pasagerii vaccinaţi. Heathrow din Londra era înainte de pandemie cel mai aglomerat aeroport din Europa, iar...

Zeci de migranți s-au înecat în Marea Mediterană

Zeci de migranți s-au înecat în Marea Mediterană
Aproximativ 60 de migranţi care intenţionau să ajungă în Europa s-au înecat luni într-un naufragiu în largul Libiei, potrivit Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie (OIM), citată de AFP. „Cel...

Planurile Primăriei Capitalei pentru scăderea poluării fonice cu 5 decibeli

Planurile Primăriei Capitalei pentru scăderea poluării fonice cu 5 decibeli
Parcări gratuite pentru mașinile hibrid și electrice, piste de biciclete și galoși pe talpa șinei de tramvai. Sunt doar o parte dintre măsurile pe care Primăria Municipiului București le are...

Românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE

Românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE
Paradoxul statisticii: românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE, iar olandezii doar 30 de ore pe săptămână. Angajaţii din România au fost pe primul loc în UE la numărul orelor...

Toamnă grea pentru familia lui Traian Băsescu. Două dosare grele urmează să fie soluționate definitiv, la Înalta Curte

Toamnă grea pentru familia lui Traian Băsescu. Două dosare grele urmează să fie soluționate definitiv, la Înalta Curte
Galerie Foto Instanța supremă urmează să judece, în această toamnă, două dosare extrem de grele care îi vizează direct pe Traian Băsescu, precum și pe fiica sa cea mare, Ioana. Este vorba despre recursul declarat de...

Incendiu într-o fabrică din Sibiu. 80 de angajați s-au autoevacuat

Incendiu într-o fabrică din Sibiu. 80 de angajați s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit luni seara într-o fabrică din zona industrială a orașului Sibiu. 80 de angajați care se aflau în unitate în momentul în care a pornit incendiul s-au autoevacuat. Potrivit ISU Sibiu,...

„Nu e momentul să credem că suntem în siguranță”

„Nu e momentul să credem că suntem în siguranță”
Galerie Foto „Cea mai mare greșeală în procesul de acomodare cu noul sistem normal este să trăiești fără măsuri de precauție”, spune managerul Spitalului Orășenesc Mioveni, doctorul Mircea Stoian, într-o perioadă...

China acuză SUA că inventează "un inamic imaginar" pentru a exercita "hegemonie"

China acuză SUA că inventează "un inamic imaginar" pentru a exercita "hegemonie"
Administraţia Chinei a acuzat, luni, Statele Unite că inventează "un inamic imaginar", pentru a distrage atenţia de la problemele interne şi pentru a continua să exercite "hegemonie" pe plan mondial, informează ag...

Varianta Delta „încetinește” în Marea Britanie. Cazuri scad pentru a șasea zi consecutivă

Varianta Delta „încetinește” în Marea Britanie. Cazuri scad pentru a șasea zi consecutivă
Optimism prudent în Marea Britanie. Varianta Delta „încetinește”, iar noile infectări sunt în scădere pentru a șasea zi consecutivă. Noile infecții COVID în Marea Britanie scad pentru a șasea zi...
Serviciul de email marketing furnizat de