x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Educația rutieră în școli: e lege, nu sunt profesori

Educația rutieră în școli: e lege, nu sunt profesori

de Diana Scarlat    |    25 Oct 2016   •   17:18
Educația rutieră în școli: e lege, nu sunt profesori
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Copiii ar trebui să aibă lecții de educație rutieră în școli, dar nimeni nu aplică legea. Deși există și sancțiuni prevăzute pentru lipsa acestor cursuri, în continuare nu este nimeni amendat, iar peste 2,2 milioane de copii nu învață la școală cum ar trebui să traverseze strada. Nimeni nu este tras la răspundere nici măcar pentru accidentele grave care ucid zeci de copii în fiecare an.

Codul Rutier prevede foarte clar obligativitatea școlilor de a susține ore de educație rutieră. „Ministerul Educaţiei şi Cercetării are următoarele atribuţii: a) asigură, prin programa şcolară, educaţia rutieră a preşcolarilor şi elevilor din învăţământul preuniversitar; (...) c) îndrumă, coordonează şi controlează, prin inspectoratele şcolare, activitatea de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, inclusiv de pregătire şi de perfecţionare a cadrelor didactice desemnate să execute astfel de activităţi; d) asigură materialul didactic pentru laboratoarele de educaţie rutieră şi parcurile-şcoală proprii de circulaţie”, se arată în articolul 124 din noul Cod Rutier. De asemenea, articolul 126 prevede existența unui control din partea Comisei pentru Supraveghere a Asigurărilor, împreună cu poliţia rutieră, care ar trebui să întocmească programe de prevenţie rutieră şi să îndrume, să coordoneze şi să controleze modul de aplicare a acestora. Fondurile necesare desfăşurării acestor programe ar trebui să fie asigurate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor împreună cu societăţile de asigurare autorizate. Nimic din toate aceste prevederi ale legii nu se aplică, deși sunt prevăzute și sancțiuni, la articolul 105, alineatul 15: „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane juridice (...) nerespectarea obligaţiilor de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ”.

Răspunsurile halucinante ale autorităților

Asociația România Fără gropi a încercat să miște lucrurile și a cerut explicații autorităților, dar răspunsul a fost halucinant. Ministerul Educației susține că aceste cursuri obligatorii se desfășoară în școli, conform prevederilor legale, dar nu pot fi furnizate date referitoare la numărul profesorilor specializați, pentru că nu există această specializarea și, de fapt, nu există profesori. „Educația Rutieră ar trebui să se facă în mod constant și targetat pe categoria de vârstă, dar nu avem cadre didactice desemnate să efectueze orele de Educație Rutieră, ore prevăzute de Codul Rutier. Actualul Cod Rutier este în vigoare de anul 2002, iar noi suntem la sfârșitul lui 2016. Nici IGPR nu au răspuns la intrebările noastre în mod direct, insă răspunsul este că nu s-a aplicat nicio sancțiune. L-am primit și telefonic”, explică Alexandru Vîlvoi, președintele ARG. “Având în vedere că este o disciplină opţională, nu au fost situaţii în care Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice să nu dea curs solicitărilor primite din partea cadrelor didactice de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, însă, în situaţia în care nu au existat astfel de solicitări din partea părinţilor, orele de educaţie rutieră nu s-au desfăşurat”, a răspuns IGPR la întrebările legate de respectarea legii în școli.

Strategia de reducere cu 50% a accidentelor

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 arată că “Tinerii şi vârstnicii au cele mai mari riscuri de a muri ca urmare a unui accident rutier în România”, și totuși nu se aplică prevederile Codului Rutier pentru educația obligatorie în școli. „Măcar de acum s-ar putea aplica legea, pentru că nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate, dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România. Un diagnostic pus greșit, ca să dăm bine în statisticile interne, va primi un tratament greșit care nu va vindeca”, mai spune liderul asociației.

Prevederi ignorate de autorități

Prin Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nr. 3542/27.03.2015 a fost aprobată ca disciplină opţională pentru clasele I-IV Programa Şcolară privind „Educaţia pentru prevenirea riscului rutier”. Orele de Educație Rutieră ar trebui să fie predate de cadre didactice specializate, o dată pe săptămână. Profesorii prevăzuți de lege nu există, pentru că nu s-a creat specializarea în universități și nici nu s-a luat vreo măsură pentru introducerea specializării în viitorul apropiat. Astfel, legea există, dar nu s-a aplicat niciodată și, mai mult, nimeni nu a fost sancționat până acum.

Puținele ore de educație rutieră care s-au ținut în școli în ultimul timp au fost excepții. Până acum nu se știe nici măcar cum ar trebui să se procedeze, astfel încât polițiștii să poată aplica sancțiunile prevăzute în lege, pentru că nu există o procedură clară. Probabil ar trebui să raporteze inspectoratele școlare situația din școli, dar nici asta nu se știe încă.

La jumătatea lui trecut, un studiu arăta că România ocupă primul loc european la accidente în care sunt implicați și copii. La polul opus, Norvegia a încheiat anul cu zero victime în rândul copiilor. Printre altele, autoritățile au pus acest succes pe seama educației rutiere în școli și a utilizării scaunelor pentru copii, în mașină.

×