x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Educația rutieră în școli: e lege, nu sunt profesori

0
Autor: Diana Scarlat 25 Oct 2016 - 17:18
Educația rutieră în școli: e lege, nu sunt profesori Karina Knapek/Intact Images
Vezi galeria foto

Copiii ar trebui să aibă lecții de educație rutieră în școli, dar nimeni nu aplică legea. Deși există și sancțiuni prevăzute pentru lipsa acestor cursuri, în continuare nu este nimeni amendat, iar peste 2,2 milioane de copii nu învață la școală cum ar trebui să traverseze strada. Nimeni nu este tras la răspundere nici măcar pentru accidentele grave care ucid zeci de copii în fiecare an.

Codul Rutier prevede foarte clar obligativitatea școlilor de a susține ore de educație rutieră. „Ministerul Educaţiei şi Cercetării are următoarele atribuţii: a) asigură, prin programa şcolară, educaţia rutieră a preşcolarilor şi elevilor din învăţământul preuniversitar; (...) c) îndrumă, coordonează şi controlează, prin inspectoratele şcolare, activitatea de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, inclusiv de pregătire şi de perfecţionare a cadrelor didactice desemnate să execute astfel de activităţi; d) asigură materialul didactic pentru laboratoarele de educaţie rutieră şi parcurile-şcoală proprii de circulaţie”, se arată în articolul 124 din noul Cod Rutier. De asemenea, articolul 126 prevede existența unui control din partea Comisei pentru Supraveghere a Asigurărilor, împreună cu poliţia rutieră, care ar trebui să întocmească programe de prevenţie rutieră şi să îndrume, să coordoneze şi să controleze modul de aplicare a acestora. Fondurile necesare desfăşurării acestor programe ar trebui să fie asigurate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor împreună cu societăţile de asigurare autorizate. Nimic din toate aceste prevederi ale legii nu se aplică, deși sunt prevăzute și sancțiuni, la articolul 105, alineatul 15: „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane juridice (...) nerespectarea obligaţiilor de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ”.

Răspunsurile halucinante ale autorităților

Asociația România Fără gropi a încercat să miște lucrurile și a cerut explicații autorităților, dar răspunsul a fost halucinant. Ministerul Educației susține că aceste cursuri obligatorii se desfășoară în școli, conform prevederilor legale, dar nu pot fi furnizate date referitoare la numărul profesorilor specializați, pentru că nu există această specializarea și, de fapt, nu există profesori. „Educația Rutieră ar trebui să se facă în mod constant și targetat pe categoria de vârstă, dar nu avem cadre didactice desemnate să efectueze orele de Educație Rutieră, ore prevăzute de Codul Rutier. Actualul Cod Rutier este în vigoare de anul 2002, iar noi suntem la sfârșitul lui 2016. Nici IGPR nu au răspuns la intrebările noastre în mod direct, insă răspunsul este că nu s-a aplicat nicio sancțiune. L-am primit și telefonic”, explică Alexandru Vîlvoi, președintele ARG. “Având în vedere că este o disciplină opţională, nu au fost situaţii în care Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice să nu dea curs solicitărilor primite din partea cadrelor didactice de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, însă, în situaţia în care nu au existat astfel de solicitări din partea părinţilor, orele de educaţie rutieră nu s-au desfăşurat”, a răspuns IGPR la întrebările legate de respectarea legii în școli.

Strategia de reducere cu 50% a accidentelor

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 arată că “Tinerii şi vârstnicii au cele mai mari riscuri de a muri ca urmare a unui accident rutier în România”, și totuși nu se aplică prevederile Codului Rutier pentru educația obligatorie în școli. „Măcar de acum s-ar putea aplica legea, pentru că nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate, dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România. Un diagnostic pus greșit, ca să dăm bine în statisticile interne, va primi un tratament greșit care nu va vindeca”, mai spune liderul asociației.

Prevederi ignorate de autorități

Prin Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nr. 3542/27.03.2015 a fost aprobată ca disciplină opţională pentru clasele I-IV Programa Şcolară privind „Educaţia pentru prevenirea riscului rutier”. Orele de Educație Rutieră ar trebui să fie predate de cadre didactice specializate, o dată pe săptămână. Profesorii prevăzuți de lege nu există, pentru că nu s-a creat specializarea în universități și nici nu s-a luat vreo măsură pentru introducerea specializării în viitorul apropiat. Astfel, legea există, dar nu s-a aplicat niciodată și, mai mult, nimeni nu a fost sancționat până acum.

Puținele ore de educație rutieră care s-au ținut în școli în ultimul timp au fost excepții. Până acum nu se știe nici măcar cum ar trebui să se procedeze, astfel încât polițiștii să poată aplica sancțiunile prevăzute în lege, pentru că nu există o procedură clară. Probabil ar trebui să raporteze inspectoratele școlare situația din școli, dar nici asta nu se știe încă.

La jumătatea lui trecut, un studiu arăta că România ocupă primul loc european la accidente în care sunt implicați și copii. La polul opus, Norvegia a încheiat anul cu zero victime în rândul copiilor. Printre altele, autoritățile au pus acest succes pe seama educației rutiere în școli și a utilizării scaunelor pentru copii, în mașină.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 




Morții pandemiei. „Sunt 75.000 de decese, nu 25.000”

Morții pandemiei. „Sunt 75.000 de decese, nu 25.000”
Galerie Foto România a trecut, în acest weekend, de un milion de cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19, iar bilanțul deceselor a depășit 25.000. Specialiștii estimează însă că cifrele reale, atât la numărul de infectări,...

Generarea de bitcoin în China ar putea egala în curând emisiile de carbon ale unor țări europene

Generarea de bitcoin în China ar putea egala în curând emisiile de carbon ale unor țări europene
Popularitatea crescândă a bitcoin ar putea avea un efect negativ de lungă durată asupra mediului, în condițiile în care generarea criptomonedelor necesită cantități semnificative de putere de calcul și de...

Răspunsul lui Valeriu Gheorghiţă, întrebat de ce platforma de vaccinare nu arată timpul de așteptare

Răspunsul lui Valeriu Gheorghiţă, întrebat de ce platforma de vaccinare nu arată timpul de așteptare
Coordonatorul campaniei naţionale de vaccinare, Valeriu Gheorghiţă, explică de ce platforma de vaccinare nu arată încă timpul de așteptare. Data la care platforma de vaccinare urma să arate timpul de...

John Kerry în China pentru discuţii despre schimbările climatice

John Kerry în China pentru discuţii despre schimbările climatice
John Kerry, emisarul preşedintelui american, Joseph Biden, pentru Afaceri Climatice, va efectua o vizită în China, săptămâna viitoare, în cadrul eforturilor pentru obţinerea cooperării în domeniul mediului în...

Adrian Wiener, despre o posibilă înlocuirea lui Vlad Voiculescu: Nu cred că această coaliţie de guvernare ar trebui să stea într-un om

Adrian Wiener, despre o posibilă înlocuirea lui Vlad Voiculescu: Nu cred că această coaliţie de guvernare ar trebui să stea într-un om
Adrian Wiener, senator USR-PLUS, a vorbit despre ce ar urma să se întâmple în coaliția de guvernare, dacă se va cere înlocuirea lui Vlad Voiculescu din funcţia de ministru al Sănătăţii. Întrebat de...

Norul de cenușă aruncat de vulcanul din Caraibe este vizibil din spațiu. Localnicii părăsesc insula

Norul de cenușă aruncat de vulcanul din Caraibe este vizibil din spațiu. Localnicii părăsesc insula
Cenușa grea și mirosul de sulf au început să acopere părți din insula Sf. Vincent din estul Caraibelor, oamenii de știință avertizând că explozia de vineri a vulcanului La Soufriere ar putea fi urmată de...

Bilanțul final al accidentului din județul Bacău: Trei morți și doi răniți

Bilanțul final al accidentului din județul Bacău: Trei morți și doi răniți
Trei persoane au murit și două au fost rănite în urma accidentului rutier produs duminică după-amiază în satul Filipești din județul Bacău. Conform ISU Bacău, într-una din cele două mașini care s-au...

Mesaj de la Cîțu despre Spitalul Foișor: Fiecare pacient are legătură cu MS. Să vedem dacă există onoare

 Mesaj de la Cîțu despre Spitalul Foișor: Fiecare pacient are legătură cu MS. Să vedem dacă există onoare
Premierul Florin Cîțu revine, duminică seara, cu un nou mesaj despre Spitalul Foișor, precizând că fiecare pacient din România are legătură cu Ministerul Sănătății: este vorba de onoare aici, să vedem...

USR și PLUS sprijină candidatura lui Liviu Popescu la SRR

USR și PLUS sprijină candidatura lui Liviu Popescu la SRR
Birourile Naționale ale USR și PLUS au decis, duminică, să sprijine candidatura lui Liviu Popescu pentru postul de director interimar al Societății Române de Radiodifuziune. Conform unui comunicat transmis de...

Incident la complexul nuclear iranian Natanz

 Incident la complexul nuclear iranian Natanz
O problemă în alimentarea cu energie electrică a provocat duminică un incident la complexul nuclear subteran din Natanz, la o zi după ce Teheranul a pus în funcțiune noi centrifuge avansate de îmbogățire a...

Turcia cere încetarea evoluțiilor „îngrijorătoare” din estul Ucrainei

Turcia cere încetarea evoluțiilor „îngrijorătoare” din estul Ucrainei
Președintele turc, Tayyip Erdogan, a cerut încetarea evoluțiilor „îngrijorătoare” din regiunea Donbass din estul Ucrainei, după întâlnirea cu omologul său ucrainean la Istanbul, adăugând că Turcia es...

Epidemie de Parkinson la nivel mondial - o substanță chimică obișnuită poate fi de vină

Epidemie de Parkinson la nivel mondial - o substanță chimică obișnuită poate fi de vină
Ray Dorsey neurolog la Universitatea din Rochester crede că o epidemie de Parkinson este la orizont. Parkinson este deja tulburarea neurologică cu cea mai rapidă creștere din lume; în SUA, numărul persoanelor cu Pa...

Aproape 57.000 de români au fost vaccinați în ultimele 24 de ore

Aproape 57.000 de români au fost vaccinați în ultimele 24 de ore
Comitetul Național de Coordonare a Activității privind Vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV) a anunțat că duminică au fost vaccinate în România 56.988 de persoane. Dintre cele 56.988 de persoane vaccinate...

Accident cu morți, în Bacău

Accident cu morți, în Bacău
Un grav accident rutier s-a produs duminică după-amiază în județul Bacău. Primele informații arată că sunt doi morți și trei persoane încarcerate. Conform ISU Bacău, accidentul s-a produs între două ma

Teleorman: Cinci răniţi în urma unui accident produs pe DN 6 Alexandria-București

Teleorman: Cinci răniţi în urma unui accident produs pe DN 6 Alexandria-București
Cinci persoane au fost rănite, duminică după-amiază, în urma unui accident produs pe DN 6 Alexandria-București. Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că pe DN 6 Alexandri...
Serviciul de email marketing furnizat de