Învăţământului profesional dual ar putea fi opţiunea multor tineri care vor să se pregătească pe piaţa muncii. Acest tip de educaţie, introdus parţial din 2012, este diferit faţă de învăţământul profesional de doi sau trei ani, care se organizează la sfârşitul clasei a VIII-a, respectiv a IX-a.
Elevii pot opta pentru învăţământul profesional dual după ce termină cele zece clase obligatorii, iar cursurile se organizează numai la cererea agenţilor economici. Sistemul dual presupune ca autorităţile din sistemul de Educaţie să asigurare pregătirea teoretică tehnică în cadrul şcolii 1-2 zile de studiu pe săptămână, în timp ce angajatorul trebuie să organizeze formarea practică, la locul de muncă 3-4 zile pe săptămână. Ambii parteneri asigură resursele umane şi financiare pentru pregătirea elevilor. OUG 94/2014 oferă cadrul legal pentru învăţământul profesional dual. Unul dintre elementele specifice acestui tip de educaţie este faptul că se organizează în baza unui contract de muncă încheiat între agentul economic şi fiecare elev.
Învăţământul dual oferă absolvenţilor posibilitatea de a intra pe piaţa muncii şi, în acelaşi timp, de a continua pregătirea profesională la un nivel superior de calificare şi le oferă posibilitatea de a continua pregătirea absolvenţilor din seriile anterioare care au părăsit sistemul de educaţie după absolvirea învăţământului obligatoriu, fără să-şi finalizeze pregătirea cu o calificare sau fără competenţe care să le ofere oportunităţi de angajare. “Pe traiectoria profesională care putea să ofere numai posibilitatea nivelului trei de calificare, adică muncitor calificat, venim cu două etaje: nivelul de calificare 4 - tehnician şi nivelul de calificare 5 - tehnician specialist”, a explicat ministrul Educaţiei.
Exemple de succes
Învăţământul profesional dual, cu durata de doi ani, a fost introdus în sistemul de educaţie din România în 2012, de fostul ministru, Daniel Funeriu. Şcoala Profesională Germană Kronstadt, de la Braşov, înfiinţată în 2013, a anunţat o rată de angajare de peste 90% în rândul primei generaţii de absolvenţi în sistem dual, fiind prima instituţie de acest tip din România. Un nou proiect a fost demarat anul acesta la Cluj, unde mai multe companii austriece şi ambasada Austriei au înfiinţat Şcoala Tehnică Austriacă din România.
Învăţământul profesional dual s-a desfăşurat numai în şcolile unde a existat un contract cu o firmă la care elevii au făcut practică, având apoi prioritate la angajare.
Ministerul Educaţiei, Adrian Curaj, a lansat ieri în dezbatere publică documentul referitor la formarea elevilor pe sistemul profesional-dual.