Consiliul Naţional al Elevilor a lansat un chestionar online care urmează să stabilească vinovații pentru starea deplorabilă în care a ajuns învăţământul românesc. Elevii, profesorii şi părinţii sunt invitaţi să se pronunţe asupra relaţiilor dintre ei. Această reacţie vine după ce Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a transmis un mesaj public către Senat, prin care cere să „se introducă urgent proiectul de Lege privind măsurile de protecție a personalului didactic”, care prevede că profesorii beneficiază „de protecția acordată similar funcțiilor de autoritate publică”.
Propunerea FSLI, spun elevii, vizează în mod direct „destabilizarea și mai puternică a raportului de putere dintre elevi, părinți și cadre didactice, acordând statutul de autoritate publică celor din urmă”. Totodată, ei susţin că, deşi violenţa în şcoli este în creştere, pentru a remedia aceste probleme este nevoie de o viziune de ansamblu asupra disfuncţionalităţilor, o consultare elaborată şi un dialog asumat în care să fie împlicaţi toţi membrii comunităţii şcolare, nu doar profesorii: „Măsurile luate trebuie corelate cu starea de fapt a sistemului și carențele asupra cărora statutul în cauză nu va avea un impact real. În ceea ce privește lipsa finanțării învățământului ori a infrastructurii școlare necesare, implementarea propunerii federației sindicale nu aduce niciun beneficiu actului educațional”, a mai transmis Consiliul Naţional al Elevilor.
Viziunea despre şcoală
Potrivit unui sondaj IRES, dat publicităţii în urmă cu câteva zile de Uniunea Editorilor (UER), cei mai mulţi dintre români nu au o părere bună despre şcoala românească. Părinţii reclamă materia încărcată şi volumul temelor pe care trebuie să le rezolve copiii, astfel că acestora din urmă nu le mai rămâne suficient timp pentru joacă sau activităţi extraşcolare.
În acelaşi timp, elevii sunt percepuţi de către profesorii intervievaţi ca fiind dezinteresaţi, dezorientaţi, oportunişti, stresaţi, mai pragmatici decât alte generaţii, cu capacitate de concentrare scăzută, proactivi. Profesorii sunt caracterizaţi de către părinţi ca fiind implicaţi, devotaţi, însă unii dintre ei sunt prezentaţi în termeni puţin favorabili, dascălii fiind criticaţi pentru dezinteresul faţă de actul educaţional, iar metodele lor de predare sunt descrise ca fiind neatractive pentru elevi.
Responsabilitatea pentru starea actuală a învăţământului românesc aparţine: şcolilor, ministerului, inspectoratelor şcolare, mass-media, societăţii, programei şcolare, dar şi profesorilor şi elevilor.
FSLI a lansat, acum două zile, un apel public intitulat „Nu mai vrem școli în care profesorii să se teamă să meargă din cauza violenței!”