x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe 100 de milioane $ aruncati pe publicitate

100 de milioane $ aruncati pe publicitate

12 Mai 2004   •   00:00

George Bush si rivalul sau democrat, John Kerry, au cheltuit deja 100.000.000 de dolari pe spoturile publicitare de la televiziunile americane.

MARINA CONSTANTINOIU

Castigarea „inimilor si mintilor" electoratului, cum le place sa spuna americanilor, nu e treaba usoara si de aceea presupune cheltuiala serioasa. Cei doi adversari ai cursei prezidentiale din noiembrie, republicanul Bush si democratul Kerry, au inundat, practic, ecranele televiziunilor din statele cele mai disputate din aceasta campanie electorala, abordand strategii diferite.

VARIANTA BUSH. La inceput, actualul locatar de la Casa Alba a lansat o serie de spoturi laudative la adresa primilor trei ani ai sai de presedintie. Odata cunoscut numele rivalului democrat, Bush a optat pentru o ofensiva ampla, cu un cost de circa 60 de milioane de dolari, menita a-i taia elanul lui Kerry, comenteaza AFP. Gaselnita? Pentru ca democratul este mai putin cunoscut publicului, Bush a profitat, lansand o campanie in care acesta era descris ca un om slab la capitolul securitate si ezitant, in materie de politici de urmat.

VARIANTA KERRY. Nici democratul n-a stat cu mainile-n san. El a oscilat intre a critica bilantul economic al lui Bush si alte spoturi, care expuneau electoratului propriile promisiuni. Saptamana trecuta, insa, a lansat o campanie puternica, de 27,5 milioane de dolari, pentru a-si apara imaginea de erou al razboiului din Vietnam si de senator in slujba poporului american. Campania lui este, potrivit observatorilor, mai putin activa decat cea a presedintelui, dar Kerry poate conta pe organizatii independente, cum ar fi MoveOn.org si Media Fund, care difuzeaza spoturi publicitare de multe ori extrem de critice la adresa lui Bush.

ANALIZA. Un specialist in publicitatea politica apreciaza ca, in acest context, avantajul financiar al lui Bush este in mare parte iluzoriu. „Kerry a ramas in cursa gratie sustinerii grupurilor care finanteaza spoturile anti-Bush", spune el, subliniind ca de aceasta data ofensivele mediatice au fost lansate mult mai devreme decat in campaniile precedente. Dupa cum reactioneaza publicul in sondaje, republicanii par a fi avut castig de cauza cu atacarea imaginii lui Kerry, mai ales la capitolul „indecizie".

Fabrica de bani

Bush a primit, din 1998 pana acum, peste 1,8 milioane de dolari din partea lobby-istilor, adica a profesionistilor insarcinati de sectorul privat cu influentarea oamenilor politici. Suma a fost varsata de circa 1.300 de lobby-isti, in total, dintre care 550 participa actualmente la efortul de finantare a campaniei de realegere a presedintelui Bush. La randul sau, adversarul democrat al presedintelui, John Kerry, a primit, in aceeasi perioada, 520.000 de dolari, din partea a 442 de lobby-isti, care de cele mai multe ori lucreaza in aceleasi cabinete de lobby ca si cele care l-au finantat pe Bush!
×
Subiecte în articol: externe bush kerry