Naveta spatiala Atlantis, avand la bord patru astronauti – trei barbati si o femeie -, a revenit joi, inainte de ivirea zorilor (ora locala) in Florida, unde a aterizat dupa o ultima misiune in spatiu, care va incheia pentru totdeauna era navetei spatiale americane, dupa 30 de ani marcati de mari succese, dar si de doua tragedii, comenteaza France Presse.
Conditiile meteo au fost perfecte pentru aterizare la Centrul Spatial Kennedy, din apropiere de Cape Canaveral din Florida, unde naveta a fost orientata catre pista 15. A fost vorba despre cea de-a 90-a aterizare pe timp de noapte in Florida, precizeaza AFP.
Miercuri, inaintea incheierii misiunii, comandantul de bord, Chris Ferguson, declara, intr-un interviu pentru postul de televiziune CBS News:'Va fi greu, va fi un moment extrem de emotionant pentru un mare numar dintre noi, cei care ne-am consacrat viata programului navetei, timp de 30 de ani'.
Naveta americana Atlantis s-a separat cu succes de Statia Spatiala Internationala (ISS), marti, incepandu-si drumul de intoarcere pe Terra, la ora 06.28 GMT, asa cum era prevazut, la o altitudine de 350 de kilometri deasupra Oceanului Pacific, la est de Noua Zeelanda, a precizat comentatorul oficial al televiziunii NASA.
Dupa cateva minute, un clopot a sunat la bordul ISS pentru a saluta plecarea navetei Atlantis, potrivit unei traditii imprumutate de la marina americana. "Atlantis a parasit ISS pentru ultima data", a declarat apoi Ronald Garan, unul dintre cei doi astronauti americani membri ai echipajului permanent de la bordul ISS. Atlantis a incheiat astfel o misiune de aproape opt zile in timpul careia a aprovizionat avanpostul orbital, la care se conectase pe 10 iulie, dupa lansarea ei, considerata istorica, ce a avut loc la 8 iulie, in Florida.
La o ora de la desprinderea de ISS, Atlantis a efectuat o rotatie in jurul statiei, la o distanta de circa 200 de metri, pentru ca astronautii sa poata sa filmeze si sa fotografieze avanpostul orbital.
Inainte de coborare, echipajul a efectuat o inspectie a scutului termic din partea frontala a navetei, pentru a detecta eventualele avarii cauzate de impactul cu micrometeoritii sau deseurile spatiale ce plutesc pe orbita. Aceasta este o procedura obisnuita, ce dureaza putin mai mult de patru ore, devenita obligatorie dupa accidentul navetei Columbia, petrecut la 1 februarie 2003. Pentru aceasta operatiune, astronautii au folosit o camera video de inalta definitie si un laser, atasate la un brat robotizat al navetei, manevrat din interior. Imaginile au fost transmise Centrului de control din Houston, unde au fost supuse analizei.
La 11 iulie, cei patru astronauti de pe Atlantis au scos modulul de tip cargo Raffaelo din cala navetei, folosind un brat robotizat de pe ISS, si l-au atasat apoi de statie. Modulul presurizat, de marimea unui minibus, contine patru tone de alimente, furnituri, piese de schimb si materiale pentru experimentele stiintifice de la bordul ISS. Raffaelo a transportat 1,2 tone de alimente care vor permite echipajului de sase astronauti de pe ISS, schimbati la fiecare sase luni, sa reziste in spatiu timp de un an.
La 12 iulie, a avut loc singura iesire pe orbita din cadrul acestei misiuni spatiale, realizata de americanii Ronald Garan si Michael Fossum. Ei au scos de pe ISS o pompa cu amoniac (un agent refrigerant) defecta, pentru a o instala in cala navetei Atlantis, care a adus-o pe Terra. Astronautii americani au instalat la bordul ISS un nou sistem experimental ce permite realimentarea cu carburant in regim automatizat a satelitilor, cu scopul de a le prelungi durata de functionare.
Atlantis a revenit, joi, in Florida, punand astfel capat acestui program spatial al navetelor americane, dupa 30 de ani. Navetele vor fi apoi expuse in cateva muzee din Statele Unite ale Americii.
Dupa aceasta misiune spatiala, a 135-a si totodata ultima, Statele Unite se vor afla, pentru prima data din 1981, in situatia de a nu avea nici un vehicul pentru a-si transporta astronautii in spatiu si vor depinde timp de cel putin cinci ani de capsulele rusesti Soyuz - care taxeaza cu 51 de milioane de dolari un loc la bord -, pana cand un nou vehicul spatial american va fi construit pentru a inlocui navetele spatiale.
Administratia presedintelui Barack Obama incurajeaza in acest scop sectorul comercial, iar companii precum Boeing si SpaceX si-au anuntat deja implicarea. Primele vehicule spatiale americane private care transporta marfuri ar putea fi lansate la sfarsitul anului 2012, dar NASA trebuie sa astepte cel putin pana in 2015 pana cand noile capsule capabile sa transporte astronauti vor fi gata sa decoleze.
Vehiculele de tip cargo automatizate - ATV-ul european, HTV-ul japonez si capsulele Progress rusesti - pot sa transporte alimente si echipamente la bordul ISS.
ISS, a carei constructie a inceput in 1998 si care este ocupata in permanenta, incepand din noiembrie 2000, se afla pe orbita terestra la o altitudine de 350 de kilometri, efectuand o rotatie completa in jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigand cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ ora. Cantarind peste 408 tone, ISS ofera un spatiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.
ISS este un proiect spatial in valoare de 100 de miliarde de dolari, finantat in principal de Statele Unite ale Americii si la realizarea caruia participa 16 tari.
NASA a incheiat un acord pentru utilizarea rachetelor Atlas V
NASA a anuntat, luni, ca a incheiat un acord cu United Launch Alliance (ULA), societate infiintata de Boeing si Lockheed Martin, pentru a adapta rachetele lor Atlas V cu scopul de a lansa capsule cu echipaj uman la bord catre Statia Spatiala Internationala (ISS), relateaza AFP. Timp de cel putin patru ani, SUA nu vor dispune de mijloace pentru a-si transporta astronautii la bordul ISS si vor depinde pentru acest lucru de capsulele rusesti Soyuz. 'Faptul ca ULA lucreaza cu NASA ar putea accelera dezvoltarea unui sistem de lansare comercial pentru trimiterea astronautilor pe ISS, permitand agentiei sa isi concentreze folosirea resurselor exploatarilor locuibile dincolo de orbita terestra joasa', a declarat Charles Bolden, directorul NASA.
Potrivit acestui acord, NASA si ULA vor face schimb de informatii si analize, pentru a vedea cum vor putea sa fabrice o capsula comerciala care sa transporte astronauti in spatiu si care sa fie lansata cu ajutorul unei rachete Atlas V.
Ei vor analiza, totodata, riscurile asociate unor astfel de lansari.
Mai multe societati, precum Sierra Nevada Corp. si Blue Origin, aflate in cursa pentru a construi in parteneriat cu NASA un succesor al navetelor americane, au ales deja racheta Atlas V pentru a-si lansa viitoarele lor vehicule spatiale ce vor transporta astronauti. Altele, precum Boeing, se gandesc foarte serios la aceasta optiune, iar SpaceX a anuntat ca isi va construi propriul tip de lansator.