Aeronava „British Aerospace 146” a companiei aeriene boliviene „Lamia”, prăbușită luni seară, într-o zonă muntoasă din apropiere de Medellin, a căzut din cauza lipsei de carburant, în timp ce încerca să aterizeze. Pana de carburant a fost însoțită de o defecțiune a sistemului electric.
„După ce am examinat toate rămășițele avionului, putem afirma cu certitudine că acesta nu mai avea carburant la bord în momentul impactului”, a declarat șeful aviației civile columbiene, Alfredo Bocanegra, citat de BBC. O altă oficialitate columbiană în domeniul aviației, Freddy Bonilla, a precizat că, potrivit regulamentelor în vigoare, aparatele de zbor trebuie să aibă o rezervă de carburant de 30 de minute pentru a ateriza, în caz de urgență, la un alt aeroport decât cel de destinație. „Motoarele sunt sursa electrică și, evident, fără carburant, a apărut o pană electrică totală”, a adăugat Bonilla, citat de BBC. Într-o înregistrare audio a turnului de trafic aerian din Rionegro, difuzată de mass-media columbiene, pilotul aeronavei a solicitat permisiunea de a ateriza la Medellin, din cauza unei probleme electrice și a lipsei de carburant. „Domnișoară, «Lamia 2933» este în pană totală, pană electrică totală, fără carburant!'', anunța pilotul Miguel Quiroga, aflat în momentul respectiv la o altitudine de 2.745 de metri, a transmis agenția AFP.
Întârzierea, la baza tragediei
Tragedia s-a soldat cu moartea a 71 dintre cele 77 de persoane aflate la bord, între care și componenți ai echipei braziliene de fotbal Chapecoense, care ar fi trebuit să joace manșa tur a Copei Sudamericana cu echipa Atletico Nacional. Potrivit publicației braziliene „O Globo”, cauza lipsei de carburant ar fi fost întârzierea cu care a decolat avionul. Acesta ar fi trebuit să realimenteze într-o localitate aflată la granița dintre Brazilia și Bolivia, dar nu a reușit, deoarece a ajuns prea târziu, iar aeroportul respectiv nu era operațional în timpul nopții. Echipajul a rămas cu opțiunea realimentării la Bogotá, capitala Columbiei, însă a preferat să zboare direct spre Medellin. Decizia a aparținut pilotului, care, foarte probabil, a crezut că are carburant suficient. Apropiindu-se de Medellin, pilotul a cerut permisiunea de a ateriza, din cauza unei „probleme de carburant”, dar nu a obținut-o pentru că un alt avion cu probleme ateriza în același timp.
Chapecoense a pierdut 19 fotbaliști. Doi jucători se află în condiție critică, iar un altul a rămas fără un picior. 20 de jurnaliști sportivi care însoțeau echipa și-au pierdut viața.