Simbolul culturii populare americane, dar şi al junk-food-ului, sandvişul dublu Big Mac, a implinit 40 de ani.
Dacă fraţii McDonaldâs au creat in anii â40, in California, primul restaurant al celei mai mari reţele mondiale de fast-food, dublul hamburgei a fost "inventat" de una dintre primele francize ale mărcii in august 1967.
SUA - Aniversare mai mult sau mai puţin culinară
Simbolul culturii populare americane, dar şi al junk-food-ului, sandvişul dublu Big Mac, a implinit 40 de ani.
Dacă fraţii McDonaldâs au creat in anii â40, in California, primul restaurant al celei mai mari reţele mondiale de fast-food, dublul hamburgei a fost "inventat" de una dintre primele francize ale mărcii in august 1967.Jim Delligatti, un proprietar de restaurant in vărstă de 89 de ani, din Uniontown, in Pennsylvania, a introdus pentru prima oară ideea de chiftea-mamut presată intre trei felii de chiflă cu susan şi două rondele de castravecior acru, la preţul de 45 de cenţi. Repet, in 1967.
INTEGRAT IN MENIU. Dat fiind succesul pe care l-a avut mega-chifteaua, după un an, Big Mac-ul a fost integrat in meniul naţional al lanţului de restaurante fast-food, după cum declară reprezentanţii companiei McDonalâs, citaţi de AFP. Astăzi, Big Mac-ul costă in Statele Unite, in medie, 2,69 dolari.
"Acum 40 de ani nu mi-a trecut sub nici o formă prin minte că invenţia mea va ajunge să facă parte din moştenirea culturală americană", a declarat Delligatti, care, surprins de succesul pe care l-a avut creaţia sa, a inaugurat cu această ocazie un restaurant-muzeu al Big Mac in North Huntingdon, in apropiere de Pittsburgh, Pennsylvania. Reprezentanţii lanţului de fast-food l-au catalogat drept "cel mai delicios muzeu din lume". Aici poate fi găsită, in bunul stil american, "cea mai mare statuie a Big Mac-ului din lume", inaltă de 4 metri şi lată de 3,50 metri.
Â
SUCCES. In prezent, McDo, care numără 30.000 de reprezentanţe in intreaga lume, vinde numai pe piaţa americană peste 550 de milioane de porţii de Big Mac in fiecare an. După americani, japonezii sunt cei mai pasionaţi de chiftelele etajate.
Culmea este că, dată fiind prezenţa sa in intreaga lume (găsim Big Mac in 100 de ţări), preţul faimosului sandviş a devenit chiar un indice economic. Revista The Economist a creat aşa-numitul Big Mac Index, care compară puterea de cumpărare a unei monede in raport cu dolarul! Preţul in dolari al unui Big Mac in China este de 1,45 dolari, faţă de echivalentul a 4,01 in Marea Britanie şi 4,17 dolari in zona euro, potrivit numărului din iulie al The Economist. In Islanda, Big Mac este cel mai scump, preţul lui ajungănd la 7,61 de dolari.