Holy Randrianasolo viseaza frumos, dar nu e singura persoana care si-ar dori propria gelaterie. Ea, insa, este un pic mai aparte. S-a inscris la cursurile Gelato University, pentru a putea dobandi cunostintele necesare prepararii adevaratei inghetate italiene si pentru a-si deschide propriul magazin, primul de acest gen din...Madagascar.
"Planul meu este sa deschid un magazin cu inghetata italiana la Antananarivo. Nu exista niciunul, nu se vand decat inghetate industriale, de import', explica aceasta unui reporter France Presse.
Holy este unul dintre cele cateva mii de studenti veniti anual din intreaga lume pentru a urma cursurile de fabricare artizanala a inghetatei, care se tin in apropiere de Bologna, in centrul Italiei, la sediul Carpigiani, unul dintre cei mai importanti producatori mondiali de masini de inghetata.
Un curs de baza dureaza o saptamana si costa 800 de euro, dar este posibil sa stai mai mult acolo si sa aprofundezi subiectul. Studentii sunt gazduiti la hotelul din micuta localitate Anzola, langa Bologna, o regiune care a dat lumii masinile Lamborghini, motocicletele Ducati si sosul bolognez. "Inainte, italienii erau cei care exportau inghetata in lumea intreaga. Acum, inghetata pleaca impreuna cu strainii care vin aici, invata meserie si se intorc in tarile lor cu toate cunostintele dobandite', explica Luciano Ferrari, "profesor' la universitate si prezent in aceasta meserie de peste 20 de ani.
Potrivit traditiei, inghetata asa cum este cunoscuta in ziua de azi, a fost creata pentru printii italieni ai Renasterii, pentru ca ulterior sa fie exportata pentru prima oara in strainatate in secolul al XVII-lea de catre Procopio Cuto, care a deschis cafeneaua Le Procope din Paris.
Creata in 1946 de doi frati, societatea Carpigiani, care are acum filiale in China, Spania si Statele Unite, are 400 de angajati in intreaga lume si realizeaza o cifra de afaceri anuala de 120 de milioane de euro. Firma intentioneaza sa deschida anul viitor un Muzeu al Inghetatei la Anzola.
"Pentru prima oara in acest an, italienii reprezinta mai putin de jumatate dintre studenti. Am creat cursuri in engleza si in franceza si am inregistrat o adevarata explozie de inscrieri', a declarat directorul scolii, Kaori Ito, un japonez in varsta de 31 de ani, care locuieste de 7 ani in Italia. "Sunt un fan al gelato de mic. La noi exista mai multe magazine cu vanzare de inghetata, dar n-am intalnit niciunul avand aceleasi standarde precum cele din Italia. Asa ca sper sa aduc un standard inalt cand ma voi intoarce acasa', explica Kevin Koh, un student in varsta de 25 de ani, care lucreaza la firma de importuri de fructe a tatalui sau in Singapore.
"Imi place mult inghetata si pentru sotul meu este o adevarata pasiune. Ma si distrez', spune si Yasmina Abdel Ghani, in varsta de 29 de ani, din Dubai, care, in cautare de concedii originale in Italia, a venit aici ca sa urmeze cursurile impreuna cu sotul ei. Se bucura deja ca va putea sa-si serveasca invitatii, la revenirea aasa, cu inghetatele pe care a invatat sa le confectioneze in Italia.
"Inghetatele noastre sunt diferite, au o textura mai lipicioasa, iar ca aroma, nu exista decat vanilie si fistic', adauga tanara.
Multi dintre studentii veniti aici din Europa Occidentala si Statele Unite se gandesc la o schimbare radicala in viata. "Am decis sa-mi schimb viata in iulie anul trecut. Am inceput sa iau lectii in ianuarie si m-am indragostit de fabricarea de inghetate', povesteste Andrea Morelli, in varsta de 37 de ani, fost cadru bancar. "Este ceva mai tehnic decat mi-am imaginat. O sa adaptez inghetata italiana la gustul american, pentru ca aceste lectii dau cunostintele de baza pentru crearea propriilor retete', adauga si Andrea, care a decis sa deschida impreuna cu sotia sa un magazin la Key West, in Florida, care se va numi "Ambassadors of Gelato' (Ambasadorii inghetatei).