Compania Whirlpool a încercat să reducă la tăcere clienții cu privire la riscurile de incendiu ale uscătoarelor de rufe defecte. Circa 800.000 de astfel de produse au rămas în casele oamenilor timp de patru ani, după ce producătorul a dezvăluit faptul că acestea prezintă risc de incendiu, în 2015, relatează itvnews.com.
Reprezentanții societății au dat vina pe managementul PR pentru gestionarea situației, în loc să se asigure că produsele sunt sigure pentru consumatori, a declarat Rachel Reeves, președintele Comitetului pentru strategii de afaceri, energie și industrie (BEIS) din Marea Britanie.
Ancheta critică Whirlpool pentru reacțiile sale întârziate cu privire la modificarea ori înlocuirea uscătoarelor defecte și condamnă utilizarea de către firmă a unor acorduri încheiate cu clienții, prin care producătorul i-a obligat să nu dezvăluie informații despre aceste produse.
În cele din urmă, societatea a lansat o campanie de colectare în luna iulie, prin care au fost strânse 500.000 de uscătoare defecte, iar 1,7 milioane de produse au fost modificate. Este vorba despre modelele de uscătoare Hotpoint, Indesit, Creda, Swan și Proline, fabricate timp de 14 ani, între 2004 și 2015.
Whirlpool a recunoscut la începutul acestui an că cifra exactă a uscătoarelor defecte aflate în gospodăriile din mediul rural s-ar putea ridica la 800.000 și că a depus eforturi considerabile pentru a le modifica. Totodată, producătorul a mai afirmat că s-au înregistrat 54 de incendii în uscătoarele sale în ultimii ani și a recuonscut că trei dintre acestea au fost la modele care fuseseră actualizate.
Raportul Comitetului BEIS a salutat dezvăluirile făcute de companie dar a precizat că a trecut prea mult timp până când guvernul s-a hotărât să ia atitudine și și-a exprimat îngrijorarea, împărtășită de organizațiile pentru protecția consumatorilor, cu privire la siguranța modificărilor aduse de Whirlpool asupra acestor produse.
Documentul solicită executivului să prezinte o nouă evaluare a siguranței noilor modificări realizate de producător și să investigheze și alte posibile surse de incendii la uscătoare.
"Răspunsul companiei, privitor la remedierea defectelor de siguranță a uscătoarelor sale, pare mai mult rezultatul politicii de marketing decât instituirea unor măsuri concrete astfel încât produsele sale să fie sigure pentru consumatori. Whirlpool a lăsat clienții în pericol timp de patru ani până când a acționat, aceștia temându-se încă de riscul pe care l-ar putea reprezenta uscătoarele de rufe din propriile lor case. Obligația principală a producătorului era să remedieze problemele, mai degrabă decât să apeleze la tactici dezgustătoare, cum ar fi utilizarea acordurilor (NDA) prin care i-a redus la tăcere pe cumpărătorii care au fost victimele incendiilor. Problemele majore de siguranță a acestor produse fac necesară existența unui organism național dur și independent care să lupte pentru siguranța consumatorilor. Oficiul de Securitate și Standarde a Produsului (OPSS) nu este potrivit pentru aceste scopuri și ar trebui eliminat. Ar trebui să fie înlocuit de un organism cu adevărat independent, dotat cu o gamă completă de puteri, necesare pentru a se asigura că oamenii au încredere în siguranța bunurilor electrice din casele lor", a afirmat Reeves.
La rândul său, vicepreședintele Whirlpool, Jeff Noel, a spus că siguranța oamenilor este prioritară pentru companie. „Prin campania pe care am lansat-o, am rezolvat această potențială problemă de siguranță pentru 1,75 milioane de cumpărători. Aceasta este de până la cinci ori rata medie de succes pentru o revocare a produselor în Marea Britanie. Apreciem eforturile pentru crearea de standarde uniforme, care sunt aplicate în toate industriile. Ne angajăm să lucrăm în continuare cu OPSS, cu membrii Comitetului de selectare BEIS și cu guvernul pentru a ajuta la promovarea siguranței produselor în Marea Britanie.'
Raportul vine la două zile după ce președintele anchetei referitoare la incendiul Turnului Grenfell, Sir Martin Moore-Bick, a declarat că nu are nicio îndoială că acesta a fost declanșat din cauza defecțiunii electrice a unei combine frigorifice Hotpoint și a respins o afirmație „fantezistă” din partea Whirlpool, potrivit căreia focul ar fi fost provocat de o țigară aprinsă.
Deputatul laburist, Emma Dent Coad, a spus în Camera Comunelor, că: „Directorul executiv al companiei Whirlpool, Marc Bitzer, care a fabricat frigiderele din plastic, acum interzise pentru că au izbucnit în flăcări, a avut câștiguri salariale de 11,8 milioane de dolari, de 300 de ori mai mult decât pompierii.
Brigada de pompieri din Londra a lansat campania Total Recalls, prin care a solicitat ca mărfurile să fie mai sigure și să fie îmbunătățite informațiile și transparența pentru consumatori.
Martyn Allen, directorul tehnic al ONG-ului "Siguranța electrică în primul rând" a declarat: „Raportul de astăzi este un rechizitoriu asupra activității infracționale desfășurate de Whirlpool. Dacă măsurile ar fi fost luate în 2015, atunci când au fost descoperite defecțiunile, acum am fi văzut mai puține incendii atribuite uscătoarelor de rufe. Existența unei baze de date centralizate care să cuprindă produsele cu probleme care au fost retrase de pe piață, ar fi o soluție prin care consumatorii să se poată informa dacă un lucru aflat în casa lor este sau nu periculos. Sperăm totuși că toți producătorii vor lua măsurile necesare pentru a se asigura că produsele defecte sunt eliminate din gospodăriile oamenilor în stadiu incipient și că acest raport va fi un avertisment clar al consecințelor neîndeplinirii obligațiilor de către producători."
Caroline Normand, director în cadrul Organizației Internaționale a Consumatorilor, a declarat: „ Manevrele la care a apelat Whirlpool în problema uscătoarelor sale cu risc de incendiu au iscat un scandal național care a durat prea mult timp. În pofida îngrijorărilor serioase exprimate de consumatori, de organizațiile de profil și de Comitetul BEIS cu privire la aceste produse, nu există încă o soluție pentru rezolvarea crizei. Este de neiertat faptul că, din cauza sistemului nostru privitor la defecțiunile produselor, a fost nevoie de patru ani pentru a forța compania Whirlpool să ridice uscătoarele periculoase din casele oamenilor. Așa că trebuie să întreprindem schimbări rapide pentru a putea opri corporațiile să acorde mai multă importanță reputației lor decât siguranței publice. Guvernul trebuie să stabilească de urgență dacă programul de modificare a produselor defecte este sigur.”
Whirlpool i-a îndemnat pe cei care dețin un uscător de rufe defect și nu l-au înlocuit sau modificat deja să contacteze imediat compania.