x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Convențiile aeriene, puse în pericol de pirateria aviatică a dictatorului Lukașenko

Convențiile aeriene, puse în pericol de pirateria aviatică a dictatorului Lukașenko

de Şerban Mihăilă    |    25 Mai 2021   •   07:41
Convențiile aeriene, puse în pericol de pirateria aviatică a dictatorului Lukașenko

Pentru prima oară în istorie, un zbor comercial guvernat de tratate civile internaționale este deturnat de către un regim totalitar, care pune în pericol viețile călătorilor, prin încălcarea convențiilor aviatice existente. Mai mult, cursa făcea legătura între două state membre ale UE și NATO. Incidentul de piraterie aeriană a fost calificat imediat de numeroși lideri drept un act de „terorism de stat”, în stil KGB, ordonat de dictatorul din Belarus, Alexander Lukașenko, care pare să-și fi pierdut complet simțul rațiunii, în lupta pentru zdrobirea tuturor celor care îi contestă realegerea. Companiile aeriene se află în stare de șoc, iar convențiile aeriene devin subiecte de controversă.

 

 

 

 

 

Regimul Lukașenko a trimis un avion de luptă MiG-29 în direcția unui aparat de zbor al companiei aeriene irlandeze „Ryanair”, cu peste 120 de persoane la bord, forțându-l să aterizeze, duminică, pe aeroportul din Minsk. Pretextul invocat de autoritățile din Belarus a fost o așa-zisă „alertă cu bombă” la bordul avionului „Ryanair”, care efectua o cursă între Grecia și Lituania, două state membre ale UE și NATO. Motivul real pare să fi fost însă arestarea jurnalistului de opoziție din Belarus, Roman Protașevici, aflat între pasagerii cursei, un cunoscut opozant al dictatorului Lukașenko. Trecut de Minsk încă din noiembrie 2020 pe lista neagră a teroriștilor din Belarus, tânărul de 26 de ani a fost vânat intens în ultimii ani de oamenii lui Lukașenko, fiind nevoit, în 2019, să fugă în Polonia, unde a cerut azil politic. De acolo, el a acoperit, anul trecut, alegerile prezidențiale fraudate de Lukașenko, șeful de stat aflat la putere încă din 1994. Acum, Protașevici riscă pedeapsa cu moartea sau peste 15 ani de închisoare.

 

Tratate încălcate brutal

Principalii factori de decizie ai aviaticii mondiale au rămas perplecși în fața modului în care a decurs pirateria aeriană regizată de Minsk. Într-o primă instanță, agenția Națiunilor Unite pe probleme de aviație s-a arătat extrem de îngrijorată de incident. Organizația Internațională a Aviației Civile a ONU (ICAO) a declarat imediat că, foarte probabil, acțiunea încalcă un tratat aviatic fundamental, aflat la baza ordinii internaționale de după al Doilea Război Mondial. „ICAO este profund îngrijorată de aparenta aterizare forțată a zborului «Ryanair» și a pasagerilor acestuia, ce ar putea veni în contradicție cu Convenția de la Chicago”, a precizat agenția ONU, citată de Reuters. „Așteptăm cu nerăbdare confirmarea oficială a mai multor informații de către țările și operatorii implicați”, a adăugat organizația. „Condamnăm cu fermitate orice interferență sau cerere de aterizare a operațiunilor aeriene civile care vine în contradicție cu regulile stabilite de legislația internațională”, a tunat, în același timp, Asociația pentru Transport Aerian Internațional (IATA). Asociația a solicitat, la rândul ei, deschiderea unei anchete internaționale în această privință. Experții în aviatică consideră că incidentul va declanșa o dezbatere extrem de aprinsă asupra oportunității menținerii unui sistem de cooperare aeriană, aflat în vigoare de mai multe decenii. Chiar dacă ICAO nu are puteri de reglementare, agenția se află în centrul sistemului pentru asigurarea standardelor de securitate, care contribuie la menținerea în stare de funcționare a majorității rutelor aeriene, în pofida numeroaselor bariere politice. Standardele sunt gestionate prin intermediul agenției din Montreal de către cele 193 de state membre, inclusiv de Belarus. „Se pare că asistăm la o încălcare grosolană a Convenției de la Chicago. Asta e piraterie!”, a declarat irlandezul Kevin Humphrey, personalitate în domeniul sistemului internațional de reglementare aeriană, citat de Reuters. El a mai spus că nu ar fi surprins dacă o serie de companii de zbor vor ocoli spațiul aerian al Belarus, în așteptarea mai multor informații despre incidentul din Minsk. „Oamenii din industrie sunt îngrijorați”, a adăugat Humphrey. Belarus este un coridor aerian important între Europa și Moscova sau între Asia de Sud-Est și Europa. Numeroși avocați susțin că zborul de duminică este emblematic pentru exemplificarea situației încâlcite a jurisdicțiilor ce împart coexistența delicată din domeniul aviației. Altfel spus, cazul implică un avion înregistrat în Polonia, operat de către un grup irlandez între două state ale UE, deasupra unei țări care nu face parte din blocul comunitar european. Potrivit Convenției de la Chicago, încheiată în 1944, fiecare stat deține suveranitatea asupra spațiului său aerian, deși tratatul interzice angrenarea aviației civile în situații ce ar putea pune în pericol siguranța pasagerilor. Cu toate acestea, dreptul survolării altor state este stipulat într-un tratat colateral, intitulat „Înțelegerea de Tranzit a Serviciilor Aeriene Internaționale”, din care Belarus nu face parte. Țările care nu au semnat convenția pot acorda dreptul de survolare potrivit altor reguli, care variază de la caz la caz. Printr-un alt tratat, încheiat în 1971, la care a aderat și Belarus, se interzice însă preluarea controlului asupra unui aparat de zbor sau transmiterea cu intenție a informațiilor false, într-o manieră ce ar putea pune în pericol siguranța avionului. În acest context, Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA) a anunțat că judecă incidentul „din perspectiva condițiilor de securitate”. Deși nu este prima deturnare care alimentează tensiuni diplomatice, incidentul de la Minsk este primul din istorie ce implică un zbor comercial guvernat de tratate civile internaționale, susține Humphrey. În 2013, Bolivia anunța că avionul președintelui său, Evo Morales, care se întorcea din Rusia, fusese deturnat și forțat să aterizeze în Austria, pe baza suspiciunilor – ulterior negate – că la bordul său s-ar fi aflat spionul american Edward Snowden, dorit de Washington pentru divulgarea de informații secrete. 

 

Mâna KGB

Agenţi ai serviciilor de securitate belaruse (KGB) se aflau în avionul „Ryanair” deturnat de autorităţile belaruse, a afirmat, ieri, directorul companiei aeriene irlandeze, Michael O'Leary, citat de AFP. Le fel ca executivul irlandez, O'Leary a denunţat un act de „piraterie” susţinut de Belarus. „Credem că agenţi KGB au coborât, de asemenea, pe aeroport”, a adăugat el, referindu-se la prezența spionilor la bordul avionului. „Cred că este pentru prima dată când se întâmplă aşa ceva unei companii aeriene europene”, a mai spus O'Leary. „Aceasta este cu adevărat piraterie aeriană, aprobată de stat”, a spus și şeful diplomaţiei irlandeze, Simon Coveney, la radio-televiziunea publică irlandeză RTE, cerând sancțiuni contra Minskului. La rândul ei, șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a promis, ieri, că „atitudinea scandaloasă și ilegală a regimului din Belarus va avea consecințe”. UE și NATO au cerut, de altfel, la unison, deschiderea unei anchete internaționale. La rândul lor, prin vocea secretarului de Stat, Antony Blinken, SUA au condamnat incidentul.

 

„Acest act șocant, comis de regimul Lukașenko, a pus în primejdie viețile a peste 120 de pasageri, inclusiv a unor cetățeni americani!”

Antony Blinken, secretar de Stat al SUA

×
Subiecte în articol: aleksandr lukasenko belarus avion belarus