La intrebarea Jurnalului National despre cum au petrecut romanii din afara granitelor Sarbatorile de iarna m-a tentat un raspuns echivoc. E oare atat de diferit sau atat de interesant ca sa afle cititorul ca romanul, sau cel care se mai tine roman in spirit si traditie, sarbatoreste asa cum a invatat de acasa, de la parinti, de la bunici, de la obstea sateasca, suburbana sau de la cea din centrul orasului?...
Romanii din diaspora aleasa sau impusa s-au identificat intotdeauna ca fiind individualisti, "eu nu am treaba cu restuâ", nepriceputi si nedoritori in a fi uniti, ne spune Cora Saurer Chioreanu, presedinta Asociatiei Culturale Romano-elvetiene RO-Chace. Craciunul si Anul Nou reprezinta un moment in care aceste individualitati se revendica la o forma de reunire in traditie, la o forma de respect a ceea ce gestul familiei, al satului si al orasului facea din tata in fiu sau, si mai bine zis, din mama in fiica, pentru ca traditia e mult legata de prezenta feminina in casa romaneasca. Romanii din diaspora, indiferent de clasa sociala sau materiala careia ii apartin, in momentul de Sarbatoare de iarna isi pun in viata de zi cu zi toata priceperea aducerii aminte a gestului strabun al ospitalitatii, al bucuriei, al stiintei de a praznui asa cum au invatat. Si poate aceasta pricepere adunata in cateva zile de sarbatoare ramane singura legatura profunda cu grupul, in care conationalitatea nu este o baza suficienta pentru a fi impreuna in diaspora romaneasca. Romanii din afara se aduna cu aceasta ocazie, vor sa retraiasca poate gesturi netraite suficient de adanc intr-un timp in care mirajul exilului era mai concret decat realitatea unui spatiu in care se definesc cu greu indiferent de adaptabilitatea individuala si compromisul colectiv. POMANA PORCULUI? Romanii din Elvetia, pentru ca imi vine greu a spune comunitatea grupurilor de interes cultural romanesc care se manifesta regional activ, au avut o conditie privilegiata prin faptul ca nu au fost atat de numerosi ca si in alte tari, ca diaspora a fost in principiu una de elita in Tara Cantoanelor, unde si-a putut trai emigrarea mai usor decat in alte zone unde a spune ca esti roman era.... de multe ori o rusine. Totusi, aceasta diaspora este foarte prezenta in momentul de sarbatoare.Citește pe Antena3.ro
TRADITIA COLINDULUI
|
Un alt moment de sarbatoare romaneasca, aici in Elvetia, in prag de Craciun este prezenta aproape anuala a unui cor de colinde romanesc, venit prin grija asociatiilor elvetiene.
Cu tristete constatam ca nici o institutie romaneasca de stat nu a facut nici un efort spre a ne alina exilul cu colinde... sau, daca a facut-o, a facut-o atat de discret, incat noi nu am aflat de ea.... Ne consolam insa in calitatea emisiunii de colinde de pe DRS2, programul doi national elvetian, care, prin grija muzicianului si muzicologului Jurg Solothurnmann, ne-a incantat auzul cu tot ce poate fi mai frumos si mai autentic din traditia romaneasca a colindului.
|
URARE CELOR "DE DINCOLO"
|
Evident e ca sarbatoarea romaneasca in diaspora elvetiana, cat de precrestina pare ea, este profund legata si de prezenta Bisericii Ortodoxe Romanesti in mai toate centrele urbane de aici. Sfintenia slujbei religioase ortodoxe in limba romana cu invatamintele ei ramane un loc privilegiat de intalnire a romanilor din Elvetia pe langa cozonaci si pom de Craciun, cu preoti tineri si entuziasti, cu toate frumoasele colinde crestinesti cantate in cor de toti cei prezenti in biserica. Iar daca sarbatorim, celor de dincolo, din afara, dar si celor de acasa le uram toate cele bune de prosperitate si sanatate.
Mai manati, mai!
|