x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe “Detectivi” de falsuri la National Gallery din Londra

“Detectivi” de falsuri la National Gallery din Londra

de Mihaela Matachita    |    29 Iun 2010   •   00:00

Prestigiosul muzeu National Gallery din Londra expune, începând de miercuri, o serie de opere care au înşelat vigilenţa experţilor − falsuri, tablouri atribuite în mod eronat altor artişti şi picturi avariate −, până când evoluţia ştiinţei a permis experţilor să restabilească adevărul.



Expoziţia "Close Examination: Fakes, Mistakes and Discoveries" va fi deschisă până la 12 septembrie, după cum a relatat AFP. Organizatorii au ales, din colecţia de peste 2.000 de tablouri a muzeului, circa 40 de opere pentru a ilustra provocările cu care se confruntă de secole cei mai mari experţi în artă în procesul de autentificare a picturilor. Asemenea investigatorilor criminalişti, folosind tehnici moderne ca raze infraroşii, radiografii, microscopie electronică, spectrometrie de masă, departamentul ştiinţific al National Gallery a reuşit, de la înfiinţarea sa în 1934, să facă lumină în multe cazuri "misterioase", relevând atât surprize plăcute, cât şi mai puţin plăcute.

SURPRIZE NEPLĂCUTE
În prima categorie, muzeul expune "Portrait de groupe", o pictură pe lemn achiziţionată în 1923 şi despre care se credea că datează din secolul al XV-lea. Pictura conţine însă o serie de pigmenţi care au fost folosiţi abia începând din secolul al XIX-lea, precum un lac obţinut din răşină folosit pentru a simula patina originală, dar şi alte detalii anacronice.

Munca acestor "detectivi" este mult mai complicată în cazul operelor realizate în atelierele în care mai mulţi artişti aveau posibilitatea de a interveni asupra aceluiaşi tablou sau de a face copii după operele marilor maeştri, după cum a explicat Betsy Wieseman, unul din comisarii expoziţiei.În iunie 1874, National Gallery a achiziţionat două tablouri de Botticelli: "Marte şi Venus" şi "O alegorie", cel din urmă fiind considerat mai bun decât primul şi având un preţ de achiziţie mai mare. Dar tabloul s-a dovedit a fi doar o imitaţie, realizată de unul dintre discipolii maestrului italian.

OPERE MODIFICATE
Expoziţia prezintă şi câteva opere care au fost modificate intenţionat, din motive comerciale - "Portrait of Alexander Mornauer" - sau din motive morale - "Woman at a Window". Primul tablou, pictat între 1464-1488 de un artist necunoscut, a fost transformat în secolul al XVIII-lea pentru a putea fi atribuit pictorului Hans Holbein, ale cărui opere erau la mare căutare. Pentru aceasta, fundalul a fost pictat în albastru, iar pălăria modelului a fost modificată. Aceste detalii au apărut la scanările cu raze X şi în urma analizei chimice a straturilor de vopsea. "Woman at a Window" a fost pictat în perioada Renaşterii, iar în epoca victoriană, marcată de pudoare, tabloului i s-au adus modificări: decolteul femeii a fost micşorat, expresia feţei este mult mai inocentă, coafura blondă a devenit brunetă.

×
Subiecte în articol: externe