x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Dezastre aeriene trase la indigo

Dezastre aeriene trase la indigo

26 Aug 2004   •   00:00

EXTERNE

In doar trei minute, doua avioane care decolasera de pe acelasi aeroport din Moscova s-au prabusit, provocand moartea a 90 de persoane. Doua avioane de acelasi tip, care au decolat de pe acelasi aeroport din Moscova la 40 de minute unul de celalalt, s-au prabusit aproape simultan, provocand moartea tuturor celor 90 de pasageri.
IRINA CRISTEA

Fragmente carbonizate, doua cutii negre si cateva zeci de cadavre aproape de nerecunoscut sunt tot ce-a mai ramas dupa prabusirea, aproape simultana, a doua avioane care au decolat, in noaptea de marti spre miercuri, de pe un aeroport din Moscova. Aparatele, ambele de tip Tupolev, pornisera spre directii diferite, la o distanta de 40 de minute unul de celalalt, dar au disparut de pe ecranele radarelor aproape in acelasi timp.

LA 180 DE KM DE MOSCOVA. Primul aparat, un Tupolev 134, apartinand companiei aeriene ruse Volga-Aviaexpress, plecase spre localitatea Volgograd, avand la bord 44 de persoane, inclusiv cei opt membri ai echipajului. El a fost primul caruia controlorii de trafic i-au pierdut urma. Ramasitele avionului au fost descoperite in cursul noptii de marti spre miercuri, in regiunea Tula, situata la 180 de kilometri sud de Moscova, iar Ministerul Situatiilor de Urgenta a confirmat moartea tuturor celor aflati la bord. Spre dimineata, echipele de interventie au recuperat si cutia neagra a avionului.

LA ROSTOV PE DON. Cel de-al doilea aparat, Tupolev 154, al companiei Sibir, se indrepta spre faimoasa statiune Soci, unde isi petrec vacantele oficialii rusi, inclusiv presedintele Vladimir Putin. Avionul transporta 46 de persoane, cu tot cu echipaj, si s-a prabusit la trei minute dupa celalalt Tupolev. Epava, cutia neagra si cadavrele catorva zeci de pasageri au fost descoperite ieri-dimineata in regiunea Rostov pe Don.

CE SPUN MARTORII. Deocamdata nu exista prea multe informatii legate de cele trei minute in care s-a petrecut tragedia. Potrivit responsabililor Ministerului Situatiilor de Urgenta, citati de Interfax, ar exista relatari ale unor martori care mentioneaza o explozie auzita cu putin inainte ca al doilea Tupolev sa se zdrobeasca de pamant. "Mai intai am auzit zgomotul, care semana cu cel facut de un avion care zboara foarte jos, dupa care a urmat o explozie asurzitoare, ca un tunet, apoi alte doua, la cateva secunde. Si asta a fost", a declarat un localnic citat de BBC. Agentiile ruse au mai relatat ca pilotul celui de-al doilea avion ar fi transmis la sol un semnal indicand ca echipajul este atacat. Ulterior, serviciile de securitate au precizat ca n-a fost vorba de un astfel de semnal de alarma, ci de un SOS. Presedintele Vladimir Putin a ordonat FSB-ului (fostul KGB) sa inceapa o ancheta in acest caz. De asemenea, Putin a dat dispozitii ca securitatea sa fie intarita la aeroporturile din tara.

POSIBILA MANA TERORISTA

Expertii FSB examineaza in special ipoteza potrivit careia prabusirea celor doua avioane Tupolev ar fi putut fi provocata de posibile explozii la bordul aparatelor de zbor. Pana ieri la pranz insa, anchetatorii rusi nu gasisera la locurile catastrofelor nici o dovada ca tragediile ar fi fost provocate de teroristi. Expertii nu exclud nici posibilitatea unor defectiuni tehnice, dar ipoteza unui act terorist este considerata mult mai plauzibila, noteaza agentia Rusia la zi. Stiind ca ar fi primii pe lista suspectilor, presedintele separatist cecen Aslan Masadov si fortele de gherila pe care le controleaza au anuntat ieri ca nu au "nici o legatura" cu tragedia. De obicei, Masadov nu pierde nici o ocazie sa isi asume atentate executate impotriva Rusiei, chiar daca ulterior se dovedeste ca cecenii nu au nici o legatura cu acestea. (Lavinia Tudoran)

MANDRIA AERONAUTICII

Tu-154 si Tu-134 sunt mandria aeronauticii ruse, doua dintre cele mai performante si mai bine vandute avioane civile ale Moscovei. Tu-154 este un aparat de dimensiune medie si are trei reactoare. A efectuat primul zbor in 1972. In prezent este una dintre aeronavele cele mai utilizate in statele fostei URSS. Au fost fabricate peste 900 de aparate Tu-154, caruia i se mai spune si Boeing-ul 727 al rusilor. Productia a fost stopata in 1994. Are 47,9 m lungime si 11,4 m inaltime. Poate transporta pana la 180 de persoane. Mult mai batran, Tu-134 este un avion cu doua motoare, mai mic decat Tu-154. Modelul a fost proiectat in anii ’60 si a efectuat primele zboruri in 1967. Pana in 1984 au fost fabricate 880 de exemplare, vandute ca painea calda in special in Europa de Est. Poate transporta pana la 96 de pasageri. (Lavinia Tudoran)

FOTO

N-AU AVUT NICI O SANSA. Echipele de interventie au cautat in zadar vreun supravietuitor langa resturile avionului Tupolev 134 si Tupolev 154
×
Subiecte în articol: externe tupolev