x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Ce se întâmplă după expirarea acordului privind exportul cerealelor prin Marea Neagră 

Ce se întâmplă după expirarea acordului privind exportul cerealelor prin Marea Neagră 

de Şerban Mihăilă    |    18 Iul 2023   •   08:00
Ce se întâmplă după expirarea acordului privind exportul cerealelor prin Marea Neagră 

Acordul care permite Ucrainei să exporte cereale prin Marea Neagră a expirat la sfârșitul zilei de ieri, după ce Rusia a anunțat că își suspendă participarea. Înțelegerea, mediată de ONU și Turcia în iulie, anul trecut, a avut ca scop atenuarea crizei alimentare globale, permițând exportul în siguranță al cerealelor ucrainene, blocate de conflictul dintre Rusia și Ucraina. 

Ucraina este un producător important de cereale și semințe oleaginoase, iar întreruperea exporturilor sale la izbucnirea războiului a dus la creșterea prețurilor mondiale ale alimentelor la niveluri record. Acordul, convenit în iulie 2022, la aproximativ cinci luni după începerea războiului, a contribuit la scăderea prețurilor și la atenuarea crizei alimentare mondiale.

Cerealele ucrainene au jucat, de asemenea, un rol direct, cu 725.200 de tone, sau 2,2% din livrările expediate prin coridorul utilizat de Programul Alimentar Mondial al Națiunilor Unite (PAM), ca ajutor pentru țări precum Etiopia, Somalia și Yemen.

Prețurile alimentelor de bază o iau în sus

Prețurile la cereale și semințe oleaginoase au crescut deja ca răspuns la vestea că Rusia își suspendă participarea la acord. Această creștere va duce, în lunile următoare, la creșterea prețurilor la alimentele de bază, cum ar fi pâinea și pastele.

Cu toate acestea, situația este mai bună decât în lunile de după începerea războiului, deoarece au crescut livrările de cereale de la alți producători, precum Brazilia.

Prețurile pentru grâu, principalul ingredient din pâine, au scăzut cu aproximativ 14% până acum în acest an, iar porumbul a scăzut cu aproximativ 23%.

Cu toate acestea, actuala criză alimentară mondială este departe de a se fi încheiat. Luna trecută, PAM a declarat că mai multe situații de urgență s-au suprapus, creând cea mai mare și mai complexă criză umanitară, de foamete, din ultimii peste 70 de ani.

În 2022, un număr record de 349 de milioane de persoane s-au confruntat cu foamete acută, iar 772.000 au fost la limita foametei, a anunțat PAM, în analiza sa anuală.

Aprovizionarea la nivel mondial

Stocurile mondiale de porumb au început sezonul 2021/22 la cel mai scăzut nivel din ultimii șase ani, astfel că invazia Rusiei în Ucraina, unul dintre principalii exportatori de porumb din lume, a dus la un salt semnificativ al prețurilor.

Cu toate acestea, o creștere bruscă a exporturilor din Brazilia a contribuit de atunci la creșterea aprovizionării, împreună cu exportul a aproape 17 milioane de tone de porumb prin coridorul de transport.

Departamentul american al Agriculturii (USDA) a prognozat că stocurile globale de porumb până la sfârșitul sezonului 2023/24 vor fi la cel mai ridicat nivel din ultimii cinci ani.

Stocurile globale de grâu sunt mai restrânse și se preconizează că la sfârșitul sezonului 2023/24 vor fi la minimumul ultimilor opt ani, arată datele USDA.

PAM cumpără în fiecare an câteva milioane de tone de produse alimentare de bază, dintre care aproximativ 75% sunt cereale.

În 2021, achizițiile PAM s-au ridicat la 4,4 milioane de tone, Ucraina, principala sursă, furnizând 20% din total.

Ucraina livrează în principal grâu și mazăre.

Cea mai mare parte a alimentelor merge în Africa, și în unele țări din Asia de Vest, cum ar fi Yemen, astfel încât PAM tinde să se aprovizioneze în cea mai mare parte din Europa de Est, care este mai aproape decât marii producători din America de Nord sau de Sud.

PAM a expediat 725.200 de tone metrice prin acest coridor. PAM va trebui să caute acum în altă parte, potențial la un cost mai mare, în condițiile în care un deficit de finanțare l-a forțat deja să reducă activitățile în unele țări.

Ce s-a exportat

În cadrul pactului de creare a unui canal de transport maritim sigur, Ucraina a putut exporta 32,9 milioane de tone de produse agricole, inclusiv 16,9 milioane de tone de porumb și 8,9 milioane de tone de grâu.

Înainte de conflict, Ucraina exporta aproximativ 25-30 de milioane de tone de porumb pe an, în principal prin Marea Neagră, și 16-21 de milioane de tone de grâu.

Capacitatea de a transporta cereale prin Marea Neagră în cadrul pactului a fost însă limitată de includerea a doar trei porturi.

Poate să funcționeze coridorul fără Rusia?

Porturile ucrainene au fost blocate până când s-a ajuns la un acord în iulie, anul trecut, și nu este clar dacă va fi posibilă expedierea de cereale după retragerea Rusiei din pact.

Primele suplimentare de asigurare pentru risc de război, care sunt percepute atunci când se intră în zona Mării Negre, ar crește, iar armatorii s-ar putea dovedi reticenți să permită ca navele lor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei.

Surse din industria asigurărilor spun că acordurile de acoperire s-ar putea modifica rapid. Polițele de asigurare împotriva riscurilor de război trebuie reînnoite la fiecare șapte zile pentru nave, ceea ce costă mii de dolari.

Poate exporta Ucraina mai multe cereale prin UE? 

Ucraina a exportat volume substanțiale de cereale prin țările din estul UE, de la începutul conflictului. Cu toate acestea, au existat multe provocări logistice, inclusiv ecartamente diferite ale căilor ferate.

O altă problemă este aceea că fluxul de cereale ucrainene prin estul UE a provocat neliniște în rândul fermierilor din regiune, care spun că acestea au subcotat livrările locale și au fost cumpărate de fabrici, lăsându-i fără o piață de desfacere pentru recoltele lor.

Drept urmare, UE a permis ca cinci țări - Bulgaria, Ungaria, Polonia, România și Slovacia - să interzică vânzările interne de grâu, porumb, rapiță și semințe de floarea-soarelui din Ucraina, permițând în același timp tranzitul pentru export în altă parte. În forma actuală, această măsură va fi eliminată treptat până la jumătatea lunii septembrie.

De asemenea, se așteaptă recolte mai mari în estul UE în această vară, iar porturile importante, cum ar fi cel din Constanța, în România, vor avea dificultăți în a gestiona volumul de cereale pe care este posibil să îl primească, ceea ce va duce la congestie și întârzieri în transport.

×
Subiecte în articol: efecte acord cereale marea neagră