Ce legătură poate fi între relocarea industriei de automobile şi ratificarea Tratatului European de la Lisabona? Răspunsul este "Sarkozy", dacă îl ascultăm pe premierul ceh, Mirek Topolanek.
A fost nevoie de mai puţin de o lună şi jumătate de preşedinţie cehă a Uniunii Europene pentru ca vâlvătaia să izbucnească între preşedintele francez şi Praga, comenta ieri Reuters o declaraţie a premierului Mirek Topolanek pentru cotidianul Hospodarske Noviny. Acesta a spus, potrivit ediţiei de luni a acestui ziar ceh citat de AFP, că dorinţa preşedintelui Sarkozy de a opri în Franţa relocarea industriei de automobile reprezintă un pericol pentru ratificarea Tratatului instituţional de la Lisabona. "Dacă cineva vrea cu adevărat să compromită ratificarea Tratatului de la Lisabona, nu putea să aleagă un pretext şi un moment mai bun", a declarat Mirek Topolanek într-un interviu. "Nu vreau să fiu alarmist şi voi vota în favoarea Tratatului de la Lisabona, dar există o ţară mare, care ia decizii care ne vor afecta vieţile", a precizat premierul.
EGALITATE, DAR NU PENTRU CĂŢEI
AFP aminteşte pe de o parte că Cehia, care deţine preşedinţia semestrială a UE de la începutul anului, nu a ratificat încă acest document. Opozanţii cehi ai tratatului, în frunte cu preşedintele ţării, Vaclav Klaus, eurosceptic, se tem că Cehia va pierde o parte din suveranitate o dată cu intrarea acestuia în vigoare. AFP aminteşte pe de altă parte că Sarkozy spusese, la 5 februarie, în cadrul unui interviu televizat, că doreşte "să se pună capăt relocărilor". "(Decizia) de a construi în India o fabrică Renault pentru a vinde indienilor Renault este justificată, dar să construim o fabrică în Cehia pentru a vinde automobile în Franţa, nu se justifică", afirmase preşedintele francez. În faţa acestui exemplu despre protecţionism, Praga a reacţionat prin interviul din Hospodarske. "Ce a spus Nicolas Sarkozy este incredibil", a precizat premierul ceh a cărui ţară găzduieşte, la 70 de kilometri de capitală, o fabrică de automobile a grupului francez PSA-Peugeot Citroen şi constructorului japonez Toyota, uzină care a produs 324.000 de vehicule în 2008. Aceasta ca să nu mai amintim de "success story"-ul Skoda achiziţionată de germanul WV.
SCRISOARE CU GHINION
Reuters apreciază că această ceartă survine într-un moment prost, când Parisul şi Berlinul au hotărât să îi scrie premierului ceh, pe care Sarkozy îl consideră prea moale în actuala criză economică. Iniţiativa a fost anunţată sâmbătă de preşedintele francez şi cancelarul german, Angela Merkel. Potrivit Le Monde şi Le Parisien, cei doi cer în această scrisoare convocarea urgentă a unui summit extraordinar al celor 27 pentru îmbunătăţirea coodonării planurilor de relansare şi pentru noi iniţiative comune împotriva crizei. Dar preşedinţia cehă a UE le-a tras covorul de sub picioare autorilor scrisorii, făcând cunoscut, prin Comisia Europeană şi înaintea lor, că Praga intenţionează să convoace un summit extraordinar cu privire la eforturile de relansare economică a ţărilor Uniunii. Punct pentru Praga de data aceasta. În interviul televizat de joia trecută, Sarkozy punctase, cu maliţie galică, referindu-se la liderii cehi: "Fac şi ei ce pot". În acest context, demersul franco-german nu poate fi perceput de către Praga decât drept o nouă manifestare de dispreţ. Praga este deja ulcerată de ideea emisă de Sarkozy despre un summit al Eurogrupului, din care Republica Cehă, care nu face parte din zona euro, să fie exclusă.
PERSEVERENŢĂ
În plus, planul de a acorda 6 miliarde de euro împrumut cu dobânzi preferenţiale constructorilor auto francezi Renault şi PSA ar putea arunca paie pe foc, aprecia Reuters. Planul, anunţat luni prin scurgeri de informaţii orchestrate de Elysee, după cum a dezvăluit aceeaşi agenţie, ar cere în schimb celor două grupuri să pună frână delocalizărilor şi să nu închidă vreo unitate din Franţa.
Meciul continuă. Pe curând.
Citește pe Antena3.ro