Un sector financiar puternic cu reglementari bine fixate este cea mai clara dovada a existentei economiei de piata. Libera circulatie a serviciilor este alaturi de libera circulatie a bunurilor, a capitalului si a fortei de munca una dintre componentele pietei interne unice.
Romania a deschis negocierile la Capitolul 3 - Libera circulatie a serviciilor cu ocazia Conferintei Interguvernamentale de Aderare la UE, desfasurata la 20 decembrie 2002, iar in luna ianuarie 2003 a inceput elaborarea Documentului de Pozitie Complementar ca raspuns la Pozitia comuna a UE.Diplome recunoscute
Capitolul se refera la dreptul mestesugarilor, comerciantilor, fermierilor si agentilor comerciali independenti de a oferi servicii pe teritoriul statelor membre plecand de la un sediu principal sau secundar stabilit in UE. Prin urmare, legile statelor membre trebuie armonizate pentru a permite deplasarea furnizorului de servicii la client. Prestatorii din Romănia vor putea functiona pe piata Uniunii Europene, vor avea acces la o piata cu resurse mult mai importante. Prestatorii din UE vor putea intra pe piata Romăniei, ceea ce va duce la cresterea concurentei in domeniul serviciilor, atăt financiare, căt si nefinanciare si va avantaja consumatorul roman. In plus, vor fi eliminate discriminarile si barierele din calea liberei circulatii a serviciilor (discriminari pe baza de cetatenie, domiciliu etc.) Totodata, se impune recunoasterea reciproca a diplomelor si a certificatelor profesionale. Capitolul se refera si la protectia si circulatia datelor personale si la sectorul bancar si financiar, incluzand si controlul si supravegherea bancara.
Legislatie armonizata partial
Legislatia romana este partial armonizata cu legislatia europeana in privinta dreptului de stabilire si libertatea de a furniza servicii. In 2002 a fost creat in cadrul delegatiei sectoriale pentru negocierea Capitolului 3 un Grup de lucru pentru monitorizarea barierelor in calea dreptului de stabilire si liberei practicari a serviciilor cu rolul de a evalua legislatia romana si de a propune modalitati concrete de eliminare a barierelor reperate. Pana in prezent au fost identificate 20 de bariere in transporturi, activitati comerciale sau independente si servicii medicale si a fost stabilit un plan pentru eliminarea lor.
Serviciile financiar-bancare
In ceea ce priveste serviciile financiare este necesara armonizarea conditiilor de autorizare - existenta unei autorizatii unice - si a reglementarilor prudentiale, recunoasterea criteriilor nationale de supraveghere si exercitarea supravegherii de catre autoritatea competenta. Autorizatia unica ce va putea fi aplicata de Romania de la data aderarii este eliberata de autoritatea competenta din statul respectiv si este recunoscuta in intreaga Comunitate.
Activitatea bancara este reglementata si supravegheata in Romania de catre Banca Nationala si se desfasoara prin banci, societati comerciale pe actiuni si prin sucursale ale bancilor, persoane juridice straine, precum si prin organizatii cooperatiste de credit. Legislatia nationala nu face discriminari intre bancile cu capital strain si cele cu capital autohton.
UE va reglementa creditele
Anul acesta trebuie adoptata legea care prevede modificarea statutului Bancii Nationale a Romaniei si introduse in legislatia romaneasca prevederile comunitare referitoare la supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit si cele referitoare la adecvarea capitalului institutiilor de credit.
In ceea ce priveste aspectele contabile, prevederile comunitare referitoare la conturile anuale ale institutiilor de credit au fost integral transpuse in reglementarile nationale, iar cele referitoare la conturile consolidate vor fi preluate in reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei, cu aprobarea Ministerului Finantelor Publice.
Domeniul asigurarilor este reglementat de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. In luna martie a anului 2003 a fost amendata legislatia referitoare la companiile de asigurari si supravegherea asigurarilor.
Pentru a supraveghea si controla protectia datelor cu caracter personal a fost creat un Directorat in cadrul institutiei Avocatul Poporului, fiind respectate prevederile legislative ale Uniunii Europene. In iunie 2003 a fost suplimentat numarul de posturi din cadrul Directoratului, de la 13 la 20 de persoane.
In ceea ce priveste societatea informationala a fost aprobata legislatia referitoare la comertul electronic, si anume emiterea de moneda electronica, instrumente de plata si asigurari, ca parte a societatii de servicii informationale. Trebuie imbunatatit in continuare sistemul de achizitie electronica.
Diana Rucinschi