Nava FSO Safer a fost abandonată în 2015 după ce în țara din Orientul Mijlociu a început războiul civil. Vaporul are la bord 1,1 milioane de barili de petrol, iar specialiștii au stabilit că există un risc iminent ca Safer să explodeze sau să se spargă, provocând o catastrofă ecologică.
O navă de salvare cu un echipaj de experți a ajuns marți în zonă, potrivit BBC. Specialiștii vor încerca să consolideze epava și, ulterior, să transfere petrolul pe Nautica, un petrolier care urmează să plece din Djibouti luna viitoare.
Operațiunea este coordonată de ONU care a strâns bani din donații. Până în prezent, ONU a strâns 114 milioane de dolari și susține că mai are nevoie de 29 de milioane de dolari, pentru a remorca Safer la un șantier naval.
Potrivit unei simulări realizate de revista științifică Nature Sustainability, o scurgere de petrol ar ține între două și trei săptămâni, iar petrolul se va răspândi până în Arabia Saudită, în Eritreea și în Djibouti. Catastrofa ar închide porturile cheie ale Yemenului de la Marea Roșie punând capăt brusc ajutorului alimentar de care depind aproape șase milioane de oameni. De asemenea, majoritatea importurilor de combustibil ar fi oprite, ceea ce este foarte important deoarece opt milioane de oameni din Yemen se bazează pe pompe pentru a-și procura apă proaspătă.
În plus, aproximativ două milioane de persoane de pe coasta Yemenului care depind de instalațiile de desalinizare a apei, vor fi puternic lovite, iar transportul prin Canalul Suez va fi afectat.
Simularea mai arată că efectele asupra mediului vor fi profunde, distrugând sau deteriorând recifele de corali și pădurile de mangrove protejate. Nature Sustainability prezice că, în trei săptămâni, o scurgere de petrol neîntreruptă ar putea ucide aproape toți peștii din Marea Roșie a Yemenului, distrugând viețile a milioane de oameni care trăiesc în comunitățile de coastă și care se bazează pe ocean pentru hrană.
ONU estimează că numai costurile de curățare ar fi de 20 de miliarde de dolari.
(sursa: Mediafax)