Nava Arctic Sea, dispărută de la sfârşitul lui iulie, a fost găsită la 300 de mile de Insulele Capului Verde şi echipajul a fost transferat pe un vas rusesc, după cum a anunţat ministrul rus al Apărării, Anatoli Serdiukov. Misterul continuă să învăluie "odiseea" vasului despre care se bănuia că transporta o încărcătură secretă, "rară şi periculoasă".
Ministrul Serdiukov i-a raportat ieri preşedintelui rus, Dmitri Medvedev, că membrii echipajului sunt teferi, fiind interogaţi pe nava rusă Ladny pentru lămurirea circumstanţelor dispariţiei cargoului Arctic Sea. În total, 20 de ţări, în frunte cu Malta, Suedia şi Finlanda, plus Interpol şi Europol participă la ancheta asupra dispariţiei, la sfârşitul lunii iulie, a cargoului cu pavilion maltez şi echipaj rusesc de 15 oameni. Pornită în căutarea navei, Marina rusă a primit sprijinul NATO.
Plecat din Finlanda la 23 iulie cu destinaţia Algeria, cargoul care fusese închiriat de compania finlandeză Rets Timber pentru a transporta lemn în valoare de 1,4 milioane de euro nu a mai ajuns la destinaţie. Ultimul contact radio a fost realizat din Oceanul Atlantic, în largul coastelor Franţei, la 28 iulie.
PRIMUL ATAC
Nava a fost atacată de două ori: în Marea Baltică, în noaptea plecării sale, potrivit Poliţiei suedeze, şi "în largul Portugaliei", conform Comisiei Europene (CE), care nu a precizat data, dar şi-a exprimat îndoiala că Arctic Sea ar fi căzut victimă piraţilor. Într-adevăr, o deturnare în apele europene ar fi fără precedent în istoria modernă.
În primul atac, la 24 iulie, circa 12 bărbaţi, care s-au prezentat drept poliţişti, au năvălit la bord pe motiv că ar căuta droguri şi i-au agresat pe membrii echipajului, legându-i de mâini, de picioare, la ochi, unii fiind grav răniţi. Falşii poliţişti au părăsit nava după 12 ore. După ce relatase anterior despre un singur rănit, ieri Poliţia suedeză a indicat că dispune de fotografii cu marinarii răniţi, trimise chiar de aceştia prin e-mail până la 31 iulie. În cursul week-endului, o cerere de răscumpărare în valoare de 1,5 milioane de dolari a fost primită de compania proprietară a navei, Sol Chart Management, în Finlanda.
Cererea de răscumpărare ar putea fi din partea unui al doilea grup de piraţi, a relatat CNN. Cotidianul finlandez Helsingin Sanomat l-a descris pe Viktor Matveiev, cetăţean rus din Finlanda, drept prim proprietar al Sol Chart Management şi a relatat că firma malteză Arctic Sea aparţine companiei finlandeze White Sea, deţinută în proporţie de 70% de acelaşi Matveiev, restul acţiunilor aparţinând altor doi cetăţeni ruşi din Finlanda.
TRANSPORT PERICULOS
Informaţiile referitoare la un al doilea atac ridică semne de întrebare cu privire la transportul încărcat în timpul unei escale "pentru reparaţii" la Kaliningrad. "Singurul răspuns plauzibil ar fi că nava are o încărcătură secretă", a declarat Mihail Boitenko, editor al buletinului maritim Sovfracht. "Sunt sigur că nu este vorba despre droguri sau altă încărcătură ilegală. Cred că este ceva mult mai rar şi mai periculos.
Se pare că o a treia parte nu doreşte ca acest transport să ajungă la destinaţie şi a întreprins această operaţiune complicată şi sofisticată", a adăugat el. Potrivit The Sun, expertul suspectează că ar fi vorba de arme destinate teroriştilor. Duminică, Autoritatea finlandeză pentru siguranţa nucleară (Stuk) a confirmat că, înainte de plecare, nava a fost supusă unor teste de radioactivitate. "A fost o idee absolut stupidă. Nu exista nici un motiv (...) nu s-a găsit nimic", a declarat Jukka Laaksonen, directorul Stuk.
Act de piraterie sau mâna mafiei? Ancheta va elucida misterul?
Citește pe Antena3.ro