Un american răpit de piraţi în largul coastelor somaleze în urmă cu aproape o săptămână a fost eliberat ieri. Pentru viaţa căpitanului Richard Phillips piraţii ceruseră vineri o recompensă de două milioane de euro, însă Departamentul american de Stat nu a precizat dacă banii au fost sau nu plătiţi.
Săptămâna trecută, în dimineaţa zilei de miercuri, căpitanul navei americane Maersk Alabama a fost luat prizonier de patru piraţi somalezi înarmaţi până în dinţi. Vaporul transporta ajutoare umanitare pentru populaţia Somaliei, dar potrivit unor surse americane încărcătura nu a ajuns în mâinile piraţilor. Potrivit membrilor echipajului, care au povestit la CNN cum au preluat controlul asupra navei, după ce au ajuns în portul Mombasa din Kenya, s-a produs o scurtă luptă la bordul navei, iar unul dintre marinari l-a rănit pe un pirat la mână. "Mi-a fost frică", a declarat un marinar, povestind că s-a trezit din somn chiar în timpul atacului. O parte a echipajului a reuşit să se ascundă într-un loc sigur de la bordul navei, în momentul atacului, a mai spus marinarul. Căpitanul "este un erou. El şi inginerul-şef l-au doborât pe pirat. L-au dus jos, în camera motoarelor, şi l-au imobilizat", a declarat un alt marinar.
Richard Phillips, în vârstă de 53 de ani, nu a putut însă să ţină piept piraţilor. El a fost răpit şi ţinut sechestrat la bordul unei bărci de salvare, scrie presa de peste Ocean. Vineri, piraţii au cerut, pe lângă importanta sumă de bani, să li se garanteze cale liberă către Somalia. În caz contrar, dacă armata americană ar fi intervenit, viaţa căpitanului s-ar fi aflat în pericol. "Nu ne temem de americani. Ne vom apăra dacă vom fi atacaţi", a declarat unul dintre piraţi vinerea trecută.
Potrivit unor surse citate de Reuters, Phillips a avut o şansă de a scăpa din mâinile răufăcătorilor. Într-o noapte, ofiţerul american s-a aruncat în apele Oceanului Indian, încercând să evadeze. Barca de salvare la bordul căreia era ţinut sechestrat se afla la câţiva metri de distrugătorul american Bainbridge. Şansele ar fi fost reale, dacă unul dintre piraţi n-ar fi observat absenţa căpitanului. A tras câteva focuri de armă în aer şi l-a întors pe Phillips din drum, scrie, pe pagina electronică, New York Daily News.
Potrivit unor surse citate de presă, autorităţile americane au trimis în zona coastelor somaleze două nave de război - distrugătoarele Bainbridge şi Halyburton, echipate cu tehnologie de ultimă oră. De negocieri, s-a ocupat Biroul Federal de Investigaţii (FBI), care s-a aflat în permanentă legătură cu răpitorii. Presa susţine că piraţii nu au avut nici o clipă posibilitatea să evadeze, din moment ce se aflau, împreună cu prizonierul lor, într-o barcă de salvare de dimensiuni foarte reduse.
MĂSURI DE CRIZĂ. Departamentul de Stat al SUA a anunţat azi că Phillips "a fost recuperat viu şi nevătămat". Purtătorul de cuvânt al instituţiei nu a precizat dacă eliberarea ostaticului a avut loc după o intervenţie a forţelor armate americane, dar surse citate de televiziunea americană CNN au declarat că trei dintre piraţi au fost ucişi şi un al treilea a fost grav rănit.
Pentru a descuraja astfel de acţiuni, generalul David Petraeus, comandantul forţelor americane în Orientul Mijlociu, a anunţat, în urmă cu câteva zile, că va suplimenta prezenţa Marinei militare americane în regiunea Hornului Africii. Potrivit ziarului Washington Post, citat de Deutsche Welle România, mai multe nave ale Marinei americane aflate în regiune urmau să fie trimise spre sud.
O AFACERE PROFITABILĂ... "Pirateria reprezintă o afacere profitabilă în Somalia", declară Pottengal Mukundan, directorul Biroului Internaţional pentru Navigaţie, citat de Deutsche Welle România. Piraţii "ştiu că pot obţine sume uriaşe din răscumpărări, din moment ce până acum, s-au plătit sume mari de fiecare dată pentru eliberarea unei nave. Legile nu joacă nici un rol într-o ţară ca Somalia, astfel încât făptaşilor nu le este teamă de o posibilă urmărire penală. Când o navă ajunge în spaţiul maritim somalez, posesorii nu se mai pot aştepta la niciun fel de ajutor."
ROMĂNI RĂPIŢI. O dramă similară cu cea a căpitanului Richard Phillips o trăiesc şi cinci români, membri ai unui echipaj de remorcher italian capturat sâmbătă de piraţii somalezi în Golful Aden. Remorcherul cu 16 marinari la bord a fost deviat de la ruta sa şi îndreptat astăzi spre coastele satului Lasqorey din regiunea autoproclamată autonomă Puntland, a anunţat un reprezentant al piraţilor, citat de AFP. Potrivit unor martori oculari, mai multe elicoptere survolau azi-dimineaţă, la altitudine joasă, zona.
RISCUL ZERO. Intervenţia armată în cazuri de răpiri este deosebit de delicată şi poate da naştere, în cazul unui eşec, la o serie de interpretări. Un astfel de caz a avut loc vineri, când un comandou francez a deschis focul asupra unui grup de piraţi care încerca să deturneze nava Tanit. Ministrul francez al Apărării, Herve Morin, nu a exclus sâmbătă ca ostaticul care a murit în timpul operaţiunii de eliberare a navei capturate de piraţii somalezi să fi fost ucis de un "tir francez", informează Agenţia France Presse, citată de Mediafax.
"Va avea loc o anchetă judiciară şi, deci, o autopsie. Nu putem exclude posibilitatea ca, în schimbul de focuri între piraţi şi comandouri, tirul să fi fost francez", a declarat ministrul pentru postul de radio Europe 1. Deturnarea navei franceze s-a soldat cu moartea lui Florent Lemacon, proprietarul vasului. Omul a fost ucis într-o operaţiune a armatei, care a permis eliberarea a patru ostatici, între care un copil în vârstă de trei ani. Doi piraţi au fost, de asemenea, ucişi, iar alţi trei au fost luaţi prizonieri în cadrul operaţiunii. "Cred că a fost cea mai bună decizie posibilă, deoarece, dacă ostaticii ajungeau pe coasta somaleză, o intervenţie nu mai era posibilă", a explicat Morin, subliniind că "riscul zero nu există".
Citește pe Antena3.ro