Unsprezece din cei cincisprezece membri ruşi ai echipajului de pe Arctic Sea şi toţi cei opt bănuiţi răpitori ai navei au sosit joi la Moscova, după ceea ce Reuters a numit "o saga maritimă condimentată cu suspiciuni de piraterie şi aluzii de spionaj".
Marinarii şi suspecţii au fost aduşi cu un avion militar Iliuşin-76 la aeroportul militar Şkalovski din apropierea Moscovei. Patru membri ai echipajului au rămas la bordul Arctic Sea ancorată în Atlantic, "pentru întreţinere".
Joi, suspecţii au fost conduşi sub pază la închisoarea Lefortovo din Moscova, după cum a relatat Reuters. Miercuri, cu mâinile prinse în cătuşe la spate, unii cu pieptul gol, cei opt bărbaţi fuseseră coborâţi de pe fregata rusă Ladnii în portul Palmeiras, pe insula Sal, din arhipelagul Capului Verde şi conduşi la aeroportul Amilcar Cabral, din Sal, pentru a fi îmbarcaţi în avionul rusesc Iliuşin, cu destinaţia Moscova.
POVESTE CONFUZĂ
Fregata Ladnii, vas al marinei militare ruse, a găsit cargoul Arctic Sea, care naviga sub pavilion maltez şi transporta o încărcătură de cherestea din Finlanda în valoare de 1,4 milioane de euro, luni, în apropierea insulelor Capului Verde din Oceanul Atlantic.
Marţi, ministrul rus al Apărării a anunţat arestarea a opt piraţi, cetăţeni ruşi, estonieni şi letoni, iar miercuri a explicat că aceştia au atacat nava, veche de 18 ani, pe 24 iulie, în largul coastelor suedeze şi au ameninţat echipajul că o vor face să sară în aer dacă nu le sunt satisfăcute cererile de răscumpărare.
După ce Arctic Sea s-a îndreptat spre Canalul Mânecii, la sfârşitul lui iulie, s-a pierdut orice contact cu cargoul de 4.000 de tone, care nu a mai ajuns la destinaţie, în Algeria, la 4 august, cum era programat. Autorităţile maritime au spus că Arctic Sea a dispărut.
La apelul rudelor echipajului, preşedintele rus, Dmitri Medvedev, a ordonat forţelor armate măsuri urgente. Marina militară rusă a pornit în căutarea cargoului, folosind nave de război, vase anti-submarin, stateliţi şi a primit sprijin logistic din partea NATO.
Comisia Europeană s-a sesizat, la rândul ei, de acest caz cel puţin ciudat de eventuală piraterie în apele Europei în zilele noastre. Doar după ce Marina militară rusă a ajuns la bordul Arctic Sea, Autoritatea Maritimă Malteză a arătat că nava nu a dispărut cu adevărat niciodată şi că organismele de resort malteze, suedeze şi finlandeze au ştiut tot timpul unde se află aceasta. Letonia şi Estonia au declarat că nu ştiu nimic despre vreo implicare a cetăţenilor lor, Letonia chiar cerând lămuriri Moscovei.
MISTERUL PERSISTĂ
Dispariţia Arctic Sea a dat naştere la speculaţii privind o eventuală încărcăturiă secretă, "rară şi periculoasă", pe care nişte spioni ar fi încercat să o intercepteze. În acest caz aparent foarte sensibil şi misterios, Moscova şi Alianţa Atlantică şi-au coordonat eforturile. Biroul naţional de anchete al poliţiei finlandeze a furnizat în permanenţă informaţii unui număr de peste 20 de ţări implicate în cercetări.
Varianta avansată acum de Moscova privind o presupusă a răpire a navei de către cei opt nu reprezintă o explicaţie demnă de crezare, întrucât costurile operaţiunii militare de căutare au depăşit cu mult valoarea navei şi a încărcăturii la un loc. La aceasta se adaugă amploarea mobilizării internaţionale, prea mare pentru un vas vechi încărcat cu lemne.