x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Precizări din partea MAE cu privire la acţiunea de protest a unui grup de muncitori români în Libia

Precizări din partea MAE cu privire la acţiunea de protest a unui grup de muncitori români în Libia

01 Sep 2013   •   18:08

Ministerul afacerilor externe informează că, astăzi, 1 septembrie 2013, în faţa Ambasadei României la Tripoli s-a prezentat un grup format din aproximativ 35 de muncitori români, sosiţi în Libia prin intermediul firmei româneşti S.C. INTEREST CONSTRUCT EUROART S.R.L., pentru a lucra în domeniul construcţiilor civile, în interesul societăţii libiene RWAFIL GROUP. Această acţiune se doreşte a fi o formă de protest faţă de situaţia în care se află şi de sensibilizare a autorităţilor libiene pentru a interveni în rezolvarea cazului.

MAE precizează că este vorba de o situaţie conflictuală apărută între aceşti muncitori români şi angajatorul libian, determinată de un litigiu de muncă, soluţionarea unei astfel de litigiu excedând competenţele consulare.

Ambasada României la Tripoli se preocupă şi urmăreşte acest caz încă de la începutul  său, de la data de 17 iunie 2013. 

Ambasada României la Tripoli a întreprins următoarele demersuri:
 A vizitat în repetate rânduri cetăţenii români la complexul în care sunt cazaţi:

 A solicitat MAE libian, prin notă verbală, sprijinul autorităţilor competente pentru recuperarea paşapoartelor, aplicarea vizei de ieşire din Libia şi suportarea cheltuielilor de repatriere de către angajatorul libian;

 S-a întâlnit cu reprezentanţi ai autorităţilor locale (Ministerul de Externe, Ministerul de Interne – Autoritatea Naţională pentru Paşapoarte şi Imigrări, Ministerul Muncii), cărora le-a prezentat situaţia muncitorilor români şi le-a solicitat sprijinul pentru rezolvarea situaţiei;

 La data de 30.06.2013, a realizat o întâlnire cu patronul firmei libiene la sediul societăţii situat în acelaşi complex în care sunt cazaţi şi cetăţenii români;

 Menţine legătura telefonică cu directorul firmei de intermediere din România, care a promis că se va deplasa la Tripoli, pentru rezolvarea situaţiei împreună cu patronul libian, dar care nu şi-a onorat niciodată promisiunea;

 La data de 28.07.2013, reprezentantul Ambasadei a realizat o nouă vizită la complexul în care sunt cazaţi muncitorii români, însoţit de reprezentanţi ai Organizaţiei Internaţionale pentru Imigrare (OIM) – filiala Libia.

 În aceeaşi zi (28.07.2013), a organizat o întrevedere la care au participat patronul societăţii libiene, reprezentanţii OIM, precum şi reprezentanţii Asociaţiei de Prietenie Libia -  România. Angajatorul a invocat faptul că ar fi achitat în avans cheltuielile legate de eliberarea vizei de intrare în Libia, de transportul pe ruta România – Libia, pentru asigurările medicale şi că ar fi avansat sume în numerar pentru muncitorii români după sosirea acestora la Tripoli. Pe cale de consecinţă, patronul consideră că este prejudiciat dacă muncitorii români părăsesc Libia fără a-şi achita datoriile faţă de compania angajatoare.

 Pentru deblocarea situaţiei, reprezentantul ambasadei a propus patronului libian identificarea unei modalităţi concrete şi imediate de rezolvare a situaţie pentru ca muncitorii români care nu au datorii faţă de companie să poată părăsi teritoriul Libiei, iar celor datornici să li se deducă din remuneraţia pentru orele de muncă prestate sumele necesare pentru acoperirea creanţelor.

 În urma negocierilor, partea libiană a fost de acord cu această soluţie, agreată de toate părţile prezente la întâlnire; mai mult, această modalitate de stingere a conflictului fusese agreată şi de către majoritatea muncitorilor.

 Pentru rezolvarea situaţiei, Ambasada României la Tripoli a întreprins în mod repetat demersuri pe lângă toate autorităţile libiene competente (Ministerul de Externe, Ministerul de Interne, Ministerul Muncii), inclusiv internaţionale (reprezentanţa din Libia a Organizaţiei Internaţionale pentru Imigrări).

De asemenea, Direcţia Relaţii Consulare din cadrul MAE român a întreprins o serie de măsuri:
 L-a convocat de trei ori la MAE pe însărcinatul cu afaceri al Ambasadei Libiei la Bucureşti, căruia i-a solicitat sprijinul pentru returnarea de urgenţă a paşapoartelor muncitorilor români reţinute de angajatorul libian;

 La sediul MAE, a fost convocat directorul firmei SC INTEREST CONSTRUCT EUROART SRL, căruia i s-a solicitat facilitarea întoarcerii de urgenţă în România a muncitorilor români;

 A transmis Direcţiei Inspecţia Muncii din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice sesizările cetăţenilor români;

 A sesizat Agenţia Naţională de Combatere a Traficului de Persoane, care a demarat investigaţiile necesare.

 Având în vedere faptul că cetăţenii români au plecat în străinătate fără contracte de muncă, a sesizat organele de urmărire penală, care a dispus deja măsurile specifice în astfel de cazuri;

 A fost convocat un grup interministerial de lucru cu participarea Ministerului Afacerilor Externe, a Ministerului Afacerilor Interne (Direcţia de Combatere a Criminalităţii Organizate şi Agenţia Naţională de Combatere a Traficului de Persoane) şi a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (Inspecţia Muncii).

 A transmis instrucţiuni Ambasadei României la Tripoli pentru contactarea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie în vederea repatrierii cetăţenilor români care solicită acest demers.

La data de 13.07.2013, doi muncitori români au reintrat în posesia documentelor de călătorie de la angajator şi s-au repatriat.

Alţi doi muncitori romani, care nu aveau datorii fata de patron, au plecat spre Romania la data de 24.08.2013.

Un alt muncitor a intrat in posesia paşaportului, a vizei de ieşire si a biletului de avion dar refuza sa se întoarcă in Romania pretextând ca are de recuperat bani de la patron.

În pofida situaţiei în care se află muncitorii români în Libia, intermediarul român continuă să trimită  alte persoane, în aceleaşi condiţii în Libia. La data de 13.07.2013, firma de intermediere din România a trimis în Libia încă 9 (nouă) muncitori. Trei dintre nou veniţi, având încă paşapoartele asupra lor, şi-au achiziţionat biletele de retur şi cu sprijinul Ambasadei au revenit în ţară. Cu sprijinul ambasadei ceilalţi sase muncitori şi-au găsit de lucru la alte companii libiene si au declinat oferta companiei RAWFIL.

Ca urmare a măsurilor descrise mai sus, a fost demarată procedura necesară pentru obţinerea vizelor de ieşire din Libia pentru 10 muncitori români care nu au datorii faţă de patronul libian. Cele 10 paşapoarte cu vize de ieşire se află la Ministerul de Interne libian, Serviciul de Paşapoarte şi Imigrări, urmând a fi ridicate de patron pentru a fi înmânate persoanelor. Pentru ceilalţi muncitori români se vor face reeşalonări ale perioadei de muncă în contul datoriilor acumulate, urmând ca aceştia să părăsească Libia după stingerea creanţelor faţă de angajator.

Nota: Ambasada României la Tripoli nu a reţinut şi nu s-a aflat niciodată în posesia paşapoartelor muncitorilor români!
Misiunea diplomatică păstrează permanent legătura cu muncitorii români şi autorităţile locale, fiind pregătită să acorde în mod prioritar asistenţă consulara cetăţenilor români, în limita atribuţiilor ce îi revin.

În prezent ambasada face demersuri pe lângă autorităţile libiene pentru a permite, în aceasta situaţie excepţională, părăsirea teritoriului libian de către muncitorii romani numai cu titluri de călătorie şi fără vize de ieşire. În măsura în care autorităţile vor accepta aceasta derogare de la prevederile legale interne, ambasada va coordona repatrierea muncitorilor romani.

Ministerul Afacerilor Externe atrage din nou atenţia că astfel de situaţii pot fi evitate dacă, înainte de plecarea din ţară, cetăţenii români care doresc să muncească în străinătate depun diligenţele necesare pentru semnarea contractelor individuale de muncă, prin intermediul agenţilor de ocupare a forţei de muncă în străinătate, persoane juridice române autorizate de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi dacă solicită autorităţilor române competente (inspectoratele teritoriale de muncă) verificarea legalităţii operaţiunilor de intermediere a angajării în străinătate.


×