Informația că procurorii anticorupție au demarat o amplă anchetă la adresa controlorilor corupți din CFR este comentată şi în Germania. „Nu doar în Germania sunt scumpe deplasările cu trenul. În România, călătorii acționează însă neconvențional, 40% dintre ei nu cumpără bilete pentru a se deplasa cu trenul. În schimb, ei mituiesc controlorul cu o sumă de bani, care reprezintă aproximativ jumătate din prețul oficial al biletului. Afacerile necurate au fost confirmate cu ajutorul filmărilor cu camera ascunsă”, notează site-ul televiziunii germane ARD, tagesschau.de, citat şi de Sud-West Rundfunk (SWR).
Din lipsă de fonduri
„Trenurile companiei de stat CFR circulă astăzi mai încet decât pe vremea dictatorului Nicolae Ceauşescu. De la căderea acestuia în 1989 nu s-au construit linii ferate noi, nici trenurile nu au fost modernizate. Motivul principal este lipsa banilor. Nici nu e de mirare, dacă luăm în calcul că tradiția blatiştilor are deja vechime în România, iar controlorul corupt este denumit aproape inofensiv – „naşul”. Plătit prost de compania de stat, controlorul închide ochii şi încasează jumătate din prețul biletului, şi asta de la aproximativ 40% dintre călători”, mai scrie tagesschau.de.
Pierderi anuale de 40 de milioane de euro
Jurnaliştii germani sunt convinşi că acțiunea procurorilor va limita afacerile necurate din CFR. „Lucrurile urmează să se schimbe, în condițiile în care Poliția Română efectuează razii periodice depistând aproape în fiecare tren controlori cu bani în buzunar şi călători fără bilet în tren. Poliția se filmează în timpul acțiunilor, apoi dă publicității imaginile pentru a da un exemplu de descurajare. Acum controlorii sunt obligați să dea explicații. Mica corupție din trenurile CFR provoacă pierderi anuale companiei de aproximativ 30-40 de milioane de euro. Peste 200 de controlori sunt anchetați şi există suspiciuni că şi superiorii lor au încasat o parte din bani. Premierul Victor Ponta salută acțiunea procurorilor, însă rămâne rezervat. Ponta a catalogat acțiunile ca fiind binevenite, insă a subliniat că structurile corupte au o anumită tradiție în România şi vor continua să existe”. CFR Călători este operatorul național feroviar de pasageri care efectuează transportul public de călători pe calea ferată. Prin natura sa reprezintă un sector strategic de interes național, contribuind la libera circulație a persoanelor în interiorul şi în afara țării.
Privatizare, dar bilete mai scumpe
Nemții văd în privatizarea CFR o soluție pentru a eradica corupția existentă. „Compania CFR este considerată un magazin de autoservire pentru firmele private. Blatiştii din trenuri reprezintă doar mica corupție, dar care însumată provoacă pierderi mari. Găurile din sistem sunt numeroase, începând de la contractele nefavorabile cu firmele care asigură mentenanța şi reparația trenurilor până la tot feluri de contracte cu furnizori privați. Ca să înțelegem lucrurile mai clar, aceste firme s-au conectat prin CFR la banii statului. Compania CFR poate deveni profitabilă şi eficientă doar dacă se privatizează. Asta ar putea duce la o creştere a prețului biletelor. Comparativ cu nivelul de trai, prețul biletelor este chiar şi acum ridicat. Cine poate, alege deplasările cu maşina, însă în unele regiuni nu există alternativă la tren, mai ales iarna”, este concluzia jurnaliştilor de la televiziunea ARD.
Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, declara recent că, în mod ciudat, unele trasee administrate de stat înregistrează pierderi, iar cele administrate de operatori privați trec pe profit, potrivit unei informații transmise de agenția Agerpres. „Orice parcurs îl dăm unui operator privat devine brusc rentabil. Vă dau exemplu, un parcurs celebru în Bucureşti, Oltenița, pe care CFR Călători n-a reuşit niciodată să-l gestioneze. De când îl gestionează un privat este rentabil”, a spus Silaghi.
Datornici la stat
Cei mai mari cinci datornici la bugetul de stat al Rom~niei aveau, la finele lunii septembrie, datorii cumulate in valoare de peste 5,514 miliarde de lei, potrivit datelor publicate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și citate de agenția de presă Agerpres.
Pe primul loc in topul datornicilor se situează Compania Națională de Căi Ferate - CFR care avea, la finele lunii septembrie, datorii la bugetul de stat în valoare de 2,538 miliarde lei, din care 1,502 miliarde lei din dobânzi şi penalități, 894 milioane lei din taxa pe valoarea adăugată, 185 milioane lei din impozitul pe venit din salarii şi 2,3 milioane lei din alte impozite şi taxe. Pentru această companie s-au acordat înlesniri la plată.
Totodată, Societatea Națională de Transport de Marfă - CFR Marfă se situează pe poziția a patra şi avea, la finele lunii septembrie datorii de 394,2 milioane lei, din care 207,5 milioane lei din TVA, 172,9 milioane lei din dobânzi şi penalități de orice fel, 9,1 milioane lei din alte impozite şi taxe, 2,7 milioane lei din impozitul pe profit şi 1,86 milioane lei din impozitul pe venit din salarii. Pentru această companie s-a început procedura de executare silită.