Muzeul de Artă din Berna (Kunstmuseum Bern) va fi, în sfârşit, confirmat în circa o lună drept legatar universal al bunurilor care i-au aparţinut colecţionarului german Cornelius Gurlitt, posesorul aşa-numitei “comori naziste”, dacă verişoara acestuia nu face recurs la decizie până atunci. Tribunalul din Munchen a respins pretenţiile verişoarei lui Gurlitt privind moştenirea colecţionarului german decedat acum aproape un an. Tribunalul consideră valabil din punct de vedere juridic testamentul prin care Gurlitt a lăsat drept legatar universal al averii sale Muzeul de Artă din Berna.
Decizia publicată joi nu este totuşi executorie. Verişoara lui Cornelius Gurlitt, Uta Werner, poate să mai depună recurs la o instanţă superioară. Ea dispune de o lună pentru a efectua acest demers, iar avocaţii săi vor studia verdictul înainte de a lua o decizie.
A blocat dosarul
Verişoara colecţionarului a anunţat în luna noiembrie că îşi va exprima pretenţia asupra moştenirii la tribunalul din Munchen, competent în materie succesorală.
Această acţiune în justiţie a blocat dosarul, în special începerea lucrărilor departamentului de cercetare al Kunstmuseum din Berna, care trebuie să verifice originea “comorii naziste”, adică a celor peste 2.000 de opere de artă semnate de mari maeştri ai artei mondiale, printre care Monet, Chagall, Picasso, Renoir, Otto Dix, Degas, găsite dosite în cele două proprietăţi ale octogenarului, de la Munchen şi Salzburg.
Colecţia a fost constituită de Hildebrand Gurlitt, negustor de artă în vogă în timpul regimului nazist. Fiul său, Cornelius, decedat în mai 2014 la Munchen, a ales Muzeul de Artă din Berna drept legatar universal.
Documente scoase la iveală
Cotidianul german Suddeutsche Zeitung scrie că familia Gurlitt a anunţat că documente care i-au aparţinut tatălui lui Cornelius, Hildebrand, au fost digitalizate şi vor fi făcute publice online cât de curând.
Documentele includ scrisori, fotografii, corespondenţă de afaceri şi fotografii ale unor opere de artă. Se aşteaptă ca întreaga colecţie care va fi dată publicităţii să cuprindă peste 15.000 de pagini.
Ideea vine tot din partea verişoarei lui Gurlitt, care doreşte, spune ea, un proces mai transparent în priviţa colecţiei.
Niciunul dintre numele aflate în aceste documente nu va fi cenzurat, expunând astfel identităţile indivizilor care au cumpărat sau vândut opere de artă. Aceasta este o mişcare importantă, care va avea consecinţe pentru întreaga operaţiune de verificare a provenienţei în Germania şi în alte ţări.
Primele fişiere vor fi divulgate în zilele următoare, iar documentele vor fi postate de manieră continuă de-a lungul anului.
Documentele vor avea repercusiuni importante pentru proprietarii legitimi ai operelor de artă jefuite de nazişti.
Documentele respective au fost găsite în casa lui Gurlitt din oraşul austriac Salzburg, în 2014, înaintea decesului acestuia, când a declarat că doreşte să restituie operele de artă care se dovedesc a fi dintre cele jefuite de nazişti.
Acordul
Avocatul familiei colecţionarului evreu francez Paul Rosenberg, proprietarul unei opere furate în timpul celui de-al Treilea Reich, a anunţat zilele acestea că există un acord cu Berlinul pentru restituirea operei. Este vorba despre un tablou semnat Henri Matisse.
“Pot confirma că a fost semnat un acord pentru restituirea tabloului semnat de Matisse familiei Rosenberg”, a declarat avocatul Christopher Marinello, confirmând informaţiile date publicităţii de cotidianul german Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Monika Grutters, ministrul Culturii în Cabinetul condus de Angela Merkel, a semnat documentele care urmează să permită restituirea tabloului intitulat “Femeie şezând”, furat de nazişti de la Paul Rosenberg, bunicul celebrei jurnaliste franceze Anne Sinclair, redactor-şef al Huffington Post France.
“Acordul semnat urmează să mai fie aprobat de un tribunal pentru succesiuni, înainte de a fi stabilită data pentru restituire”, a adăugat avocatul care intenţionează să facă o vizită la Munchen, unde urmează să fie restituită opera. Biroul de presă al doamnei ministru Grutters nu a dorit să comenteze aceste afirmaţii.
Un grup de experţi internaţionali a confirmat în iunie că tabloul “Femeie şezând” îi aparţine negustorului de artă Paul Rosenberg. Opera este estimată la circa 20 de milioane de dolari.
Tabloul semnat de Matisse este prima operă din “comoara nazistă”, de peste 2.000 de bucăţi, găsită în apartamentele lui Cornelius Gurlitt, care le este restituită moştenitorilor unui proprietar evreu spoliat.